16 april 2010 -
Bijna de helft van de marketeers in Nederland vindt zijn marketingkennis van online mogelijkheden te beperkt. En 49 procent procent vindt dat mediabureaus tekort schieten in hun advies over online marketing. Dat blijkt uit onderzoek dat NIMA in samenwerking met De Vos & Jansen heeft uitgevoerd in het kader van het online marketing congres The Case 2010.
Ongeveer driekwart van de respondenten geeft aan meer aandacht te willen besteden aan online marketing. Marketeers willen vooral graag meer doen met social media (58 procent), search engine optimalisation (32 procent) en mobile marketing (31 procent). Er is een toenemend besef van het belang van de inzet van online marketing. Grote uitdagingen vormen echter het gebrek aan expertise en de inrichting van de organisatie.
Onwetendheid
De marketeer loopt nog te vaak aan tegen onwetendheid bij de beslissers in de organisatie. Verder geeft een groot deel van de respondenten aan het lastig te vinden op te vallen tussen de vele andere aanbieders. Ook de bureaus bieden in deze geen uitkomst: "De ontwikkelingen in het vakgebied gaan snel, terwijl adviesbureaus lijken te blijven hangen in ‘oldskool’ communicatiemiddelen," aldus een respondent.
Meetbaarheid/acountability De marketeer is zich wel bewust van de grote voordelen van online marketing. Als grootste voordeel noemt 69 procent de meetbaarheid/acountability. Ook vinden marketeers online marketing efficiënt en relatief goedkoop om in te zetten. Andere belangrijke voordelen van online marketing die genoemd worden: betere targetting van de doelgroep en de laagdrempeligheid voor de klant.
Fantastisch om een artikel van 10 jaar geleden te lezen en te zien dat er eigenlijk vrij weinig is veranderd. De kennis en kunde van online marketing ontbreekt helaas nog bij veel ondernemers. Persoonlijk vind ik dat ze hiermee een enorme kans laten liggen.