14 april 2010 -
Als u nauw met iemand samen werkt, heeft u goed inzicht in diens prestaties. Ook in die van uw baas. Maar hoe goed uw inzicht ook is, kunt u het wel maken dit te delen met uw baas? Zet u uw baan niet op het spel als uw baas eerlijk vertelt wat u van zijn of haar optreden vindt?
Amy Gallo stelt op Harvard Business Review dat correcte en doordachte feedback niet alleen uw baas kan helpen, maar ook uw werkrelatie kan verbeteren. Uw input kan ertoe bijdragen dat uw baas zichzelf ziet zoals anderen dat doen en er daardoor aan bijdragen dat hij/zij bepaald gedrag verandert. Maar stap niet zomaar naar uw baas met uw ongezouten kritiek. Houd de volgende overwegingen in gedachten:
1. De relatie komt voor alles
Of u wel of geen feedback kunt geven, is afhankelijk van de relatie die u met uw baas heeft. Ten eerste moet er onderling vertrouwen zijn. Ten tweede moet u inschatten of uw baas openstaat voor uw input. Als u weet dat uw baas nooit openstaat voor kritiek en/of als uw relatie niet al te stabiel is, kunt u beter uw mond houden. Staat uw baas er wel voor open en hebt u een goede verstandhouding, dan bent u het hem of haar bijna verplicht om eerlijk te zijn. Verder moeten uw bedoelingen oprecht zijn en uw feedback vooral bedoeld zijn om uw baas te helpen, niet om hem of haar de grond in te boren.
2. Wachten op een uitnodiging of zelf een gesprek aanvragen?
Al is uw relatie nog zo goed, het is niet slim om met allerlei ongevraagd advies te komen. Idealiter zou uw baas u moeten vragen om uw input en aangeven wat hij of zij van u zou willen op het gebied van feedback. Het zou kunnen dat uw baas bezig is met zijn/haar eigen ontwikkeling en u vraagt te letten op bepaald gedrag waaraan hij/zij werkt. Maar in de echte wereld werkt het niet altijd zo. Als uw baas niet rechtstreeks om feedback vraagt, kunt u vragen of hij/zij daarvoor open staat, bijvoorbeeld in het kader van een nieuw project. Nogmaals: doe dit alleen als uw bedoelingen oprecht en goed zijn. Maak duidelijk dat u wilt helpen, geen steken onder water uit wilt delen.
3. Focus op uw eigen perspectief
Als uw baas aangeeft open te staan voor feedback, kan het erg verleidelijk zijn precies te vertellen wat u anders zou doen in zijn/haar positie. Geef echter alleen feedback op basis van wat u ziet en hoort. Ga uit van uw eigen, huidige perspectief, niet van een droombeeld van u in de directiestoel. Formuleer uw feedback ook altijd vanuit uzelf. Zeg bijvoorbeeld: ‘het viel mij op dat u….’ Op deze manier toont u uw baas hoe hij/zij overkomt op anderen. Dit kan van onschatbare waarde zijn voor een leider. Uitgaan van uw eigen perspectief houdt ook in dat u zich de beperkingen van uw gezichtspunt realiseert. U ziet maar een deel van de totale prestaties en werkzaamheden van uw baas en u kent wellicht lang niet alle eisen die er aan hem/haar gesteld worden. Maak nooit de fout te veronderstellen dat u het allemaal beter weet. Ook hier gelden de algemene regels van goede feedback: wees eerlijk en baseer uw feedback op feiten. Begin met opbouwende kritiek en als er iets beter kan, zeg dan meteen hoe dat eventueel zou kunnen in uw ogen. Wees specifiek en gedetailleerd en wijs niet met een beschuldigende vinger.
4. Als uw baas terugbijt
Hoe goed en doordacht u uw feedback ook presenteert, de kans bestaat altijd dat uw baas boos wordt of zich aangevallen voelt. Heeft hij of zij u zelf gevraagd om feedback, leg dan duidelijk uit dat u alleen maar doet wat er van u gevraagd is. Soms kan het helpen om de feedback anders te formuleren. U kunt bijvoorbeeld toelichten waarmee specifiek gedrag het bereiken van specifieke doelen in de weg staan. Let goed op de reactie om in te schatten of de feedback goed valt en welke onderwerpen taboe zijn. Richt u op het positieve.
5. Zeg bij twijfel liever niets
Weet u niet zeker of uw baas uw feedback wel wil horen of ligt het onderwerp erg gevoelig, dan is het bijna altijd beter om maar niets te zeggen. Er is geen reden om uw relatie of uw baan op het spel te zetten, behalve als u vindt dat het gedrag van uw baas het bedrijf of uw afdeling schaadt. U kunt er in dat geval overigens beter voor kiezen om anoniem feedback te geven, bijvoorbeeld middels een 360 graden feedback procedure.
Ik begrijp uit het artikel dat de relatie goed moet zijn met je baas. Er moet sprake zijn van veiligheid en vetrouwen. Wat te doen als dat niet zo is? Stilzitten? Anders wordt je geschoren? Zo kom je geen stap verder.
K J
|
|
16
-
04
-
2010
|
21
:
11
uur
Als de behoefte van feedback aanwezig is, betekent dit dat een leidinggevende een of meerdere zaken niet voor elkaar heeft in de ogen van de medewerker.
Als een leidinggevende niet tegen opbouwende kritiek kan, kan dit een verstoorde relatie tot gevolg hebben. Misschien is het dan beter om een andere baan te zoeken.
Een leidinggevende die niet om kan gaan met feedback zou zich zelf ook eens achter de oren moeten krabben of hij wel op de juiste positie zit.
O.M.F.
|
|
19
-
04
-
2010
|
02
:
50
uur
Feedback is belangrijk en zou gewoon moeten kunnen. En zoals K J als zei, als een leidinggevende niet tegen kritiek kan, moet deze eens nagaan of hij/zij wel op de juiste plek zit.
Het moet echter niet zo zijn dat iedereen maar zijn ''gal'' moet spugen als hij of zij het ergens niet mee eens is. Dus als je kritiek hebt op je leidinggevende, zorg dan dat je deze kritiek kan onderbouwen, dat je al nagedacht hebt over hoe het ook zou kunnen.
Probeer het positief te brengen.
Last but not least:
''Bekritiseer de daden of keuzes, niet de leidinggevende in persoon''
Frans FAICT
|
|
19
-
04
-
2010
|
11
:
47
uur
Veel hangt natuurlijk af hoe men reageert met het verzoek om een feedback te geven en wat men achteraf ermee doet. Uit ondervinding hoe eerlijk men op dat moment ook was, later werd dit gebruikt bij evaluatiemomenten en dan kan bepaalde meningen tegen u gebruikt worden bij eventueel reorganisatie. Jammer voor de openheid in het leven.
Ap
|
|
20
-
04
-
2010
|
14
:
21
uur
Feedback (''terug-voeden'')geeft aan dat er reeds een beginpunt is geweest. Ik veronderstel van 'de baas'. Door de uitwerking van de crisis zijn er een hoop managers die de (groei)potentie en wens van hun medewerkers niet meer zien. Gewoonweg omdat de headcount vaak significant omlaag is gegaan maar de werkdruk vaak weer op het niveau van twee jaar geleden zit. Iedereen is daardoor overstresst en niemand kan meer tegen kritiek. Tip; neem even een moment en bedenkt hoe de ander zou reageren vanuit 'worst' en 'best' case scenario voordat feedback wordt gegeven maar ook als u feedback ontvangt van een medewerker. Kritische feedback een teken dat de medewerker meedenkt of meevoelt met het issue. De toon is vaak scherper dan twee jaar geleden maar verwacht geen soft skills of soft approach meer; de echte karakters komen nu naar boven en leer dit te waarderen. Het is in elk geval recht door zee en eerlijk.
Raymond
|
|
20
-
04
-
2010
|
19
:
48
uur
Een echte ''baas'' dwingt respect af als hij of zij met kritiek weet om te gaan. Echte bazen laten zich niet door kritiek van hun stuk brengen maar zien het als een kans om het eigen functioneren en de relatie met medewerkers te verbeteren (draagvlak creëren voor het bedrijfsbeleid). De zwakste bazen kappen kritiek af door er op te wijzen dat zij de baas zijn! Sterke leiders omringen zich graag met kritische medewerkers (die tegen de baas in durven gaan). Zwakke leiders daarentegen omringen zich het liefst met ja-knikkers.
A-M
|
|
21
-
04
-
2010
|
08
:
48
uur
Ik ben het volledig eens met wat Raymond zegt, ook de vorige reacties spreek ik niet tegen. Alleen zit ik wel in een moeilijke situatie momenteel. Ik dacht een goede relatie te hebben en heb in een rustig gesprek de feedback gegeven die ik wilde geven en is op dit moment ook aangenomen, maar... na enkele weken is alles 180° gedraaid en wil mijn overste met mij de vloer vegen (zo voel ik het aldus aan) Alles wat ik toen heb gezegd wordt tegen mij gekeerd. Mijn bedoelingen waren zeker niet slecht en ik meende het alleen maar goed, tot er op een dag werd gezegd dat ik toen over de lijn was geweest (waarvan ik tot op die dag niets vermoedde) Men spreekt al van een overplaatsing omdat er echt iets stuk is tussen ons, dus eerlijk zijn en goede bedoelingen hebben heeft ook een pittig kantje. Dit was voor mij een les en de volgende keer zal ik 2 keer nadenken alvorens te willen helpen (want dat was uiteindelijk de bedoeling) Respect voor elke baas die dit apprecieert.
N.B.
|
|
25
-
04
-
2010
|
10
:
55
uur
Ik heb leidinggevende die ja-knikkers wil hebben. Op het moment veel problemen op de afdeling, diverse collega's staan op ''omvallen'' waaronder ik. medewerkers tevredenheid onderzoek was voor onze afdeling dramatisch. Het werk is leuk maar op manier van leidinggevende niet vol te houden. Blijven we ja-knikken dan verandert er niets. Wachten tot leidinggevende vertrekt of kop boven het maaiveld uitsteken zodat die eraf gehakt kan worden?
Bedankt voor deze tips. In mijn bedrijfsvoering heb ik er enorm veel aan gehad. Het begint nu eindelijk Echt te lopen!
Groetjes,
Wilfried van der Valk
Ilse
|
|
5
-
09
-
2012
|
10
:
43
uur
Ik ben het volledig eens met Wim. Als ik kritiek uit op mijn leidinggevende, kan ik op de blaren zitten. Nu kamp ik met het dilemma of ik het onterecht negatief geladen verslag van mijn functioneringsgesprek moet aankaarten. Met risico van een verslechterde relatie. Dus: of een slechte werkrelatie, of een slechte dossieropbouw. Wat zouden jullie doen?
Mariska
|
|
7
-
08
-
2016
|
01
:
31
uur
Ik heb een leidinggevende die alleen maar ja-knikkers heeft. Ik ben er 3 weekenden aan het werk geweest en ben eruit gegooit.