zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe verkoopt een consultant zichzelf?

14 november 2002 - Nu de geldkraan bij veel bedrijven dichtgedraaid wordt en dure consultants de deur wordt gewezen, krijgt het acquireren van nieuwe klanten onder adviseurs veel aandacht. Frank Kwakman beschrijft wat er nodig is om nieuwe klanten te werven.

Eén van zijn tips is: schrijf een boek! Dat deed hij zelf ook, meerdere malen. Zijn laatste pennevrucht is het meest succesvol, schrijft hij op M@n@gement, namelijk Professionals & acquisitie. En dat boek gaat over -jawel- het werven van nieuwe klanten door consultants. Zo ziet u maar weer: tegenslag biedt kansen!



Drie factoren
Drie factoren zijn belangrijk voor consultants om zichzelf te verkopen, aldus de auteur.

1. Personal branding
Het werken aan uw eigen merkwaarde. Omdat adviesbureaus en adviesdiensten steeds meer op elkaar gaan lijken, is de persoon van de adviseur doorslaggevend geworden. Persoonlijke PR is dus belangrijk. Het schrijven van een boek valt onder deze categorie.

2. Kerncompetenties
Voor marketeers is het niks nieuws, maar voor adviseurs die zichzelf moeten verkopen soms wel:

- positioneer u zelf en uw dienstverlening
- bouw een goede relatie op
- goede gesprekstechnieken en behoeften kunnen vertalen in een aanpak
- commerciële doelen stellen

3. Beheers uw vak
Wees op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en toon visie hoe u anderen met die kennis kunt helpen. Een vakexpert is nog geen consultant en een consultant is nog geen acquisiteur. Van u wordt verwacht dat u alle drie bent.


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10