12 april 2010 -
Hoe groot is de kans dat u tijdens een sollicitatiegesprek vragen krijgt over uw profiel op Facebook of ander sociaal netwerk? Zeer klein, zo concludeert Stepstone. Uit onderzoek van de banensite onder bijna 11.000 werkzoekenden uit acht landen blijkt dat de overgrote meerderheid nog nooit vragen over hun social media profiel kreeg tijdens een sollicitatie.
Het feit dat er in gesprekken niet over informatie uit social network-sites wordt gekeken, wil nog niet zeggen dat recruiters er niet op kijken. Facebook achtige sites betrekken bij de beeldvorming over een kandidaat ligt wellicht nog wat in de ‘taboe-sfeer’ (dus niets over zeggen) maar het gebeurt op grote schaal. Onderzoek van Microsoft (zie (Klik hier) heeft aangetoond dat heel wat recruiters kandidaten al tijdens de voorselectie afwijzen op basis van de beeldvorming die iemand creëert door o.a. Facebook.
Ik denk dat best veel managers hun kandidaten ''googelen'' en op sites als facebook zullen kijken, maar dat ze dit niet in een sollicitatie gesprek zullen zeggen. Ondanks dat de informatie natuurlijk open toegankelijk voor iedereen online staat, heeft het toch een beetje weg van een inbreuk op de privacy.
Geweldig toch dat we nu extra kansen hebben om aan een baan te komen!
Op de training van the Master Networker Institute geleerd dat ik zichtbaar moet zijn.
Door een goed zakelijk profiel op sites als Facebook, Linkedin, Xing, Ecademy en zelfs Hyves, kom je op een heel goede manier in beeld. Zet er een goede foto bij en vertel wat je echte specialiteiten zijn, misschien niet zo interessant voor je vrienden, maar wel belangrijk voor de echte netwerkers. Dank zij de 12 modules die ik bij the Master Networker Institute heb gekregen, zijn de resultaten voor werk fiks toegenomen. Dus sollicitanten maak optimaal gebruik van je mogelijkheden en train jezelf in netwerken (wat o.a. alles te maken heeft met personal branding)
Kortom leer weer eens de nieuwste technieken en wordt een geslaagde sollicitant.
De onderzoeken rond social media & recruitment zijn hot. Bijna dagelijks verschijnen artikels over ontslag via Facebook, de invloed op solliciteren, online reputatie management etc.
Er beweegt duidelijk iets & beweren dat Facebook weinig tot geen invloed heeft is wat kort door de bocht. Het is een van de vele kanalen die recruiters gebruiken om een kandidaat te 'screenen', net zoals Google al jaren is ingeburgerd.
't Is zoals Hugo-Jan zegt: het is niet omdat je er geen vragen over krijgt, dat het niet gebruikt wordt. Je zal waarschijnlijker eerder een vraag krijgen over je LinkedIn-profiel, omdat hier relevante werkervaring opstaat.