9 april 2010 -
De gebruiksintensiteit van sociale media websites blijft voorlopig achter bij de hoge naamsbekendheid. Gemiddeld besteedt men zo'n zeven uur per maand aan sociale online netwerken. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 14.686 Nederlanders naar de kennis, houding en het gedrag rondom sociale media.
Op dit moment bevindt het gebruik van social media zich in een overgangsfase. De naamsbekendheid is hoog, maar de tijdsbesteding is nog relatief laag. Ook is er een groep die afwachtend is als het gaat om actief deelnemen aan sociale netwerken. Gemiddeld gebruikt men 1,8 social media websites naast elkaar. Slechts drie procent kent geen enkele sociale media website, elf procent geeft aan van geen enkele sociale media website lid te zijn of een profiel te hebben, zeventien procent zegt de afgelopen maand geen sociale media website gebruikt te hebben.
Groeipotentie
Hyves en Youtube zijn samen goed voor 70 procent van de totale social media tijdsbesteding in Nederland. Twitter is inmiddels bekend bij 76 procent van de internet populatie. Wanneer we de huidige gebruikers vragen naar hun te verwachten gebruiksintensiteit in het komende jaar, zien we dat de meeste groeipotentie zit bij LinkedIn (+33 procent) gevolgd door Twitter (+26 procent). Het verschil tussen 'kijken' en lidmaatschap is het grootst bij Youtube. Dit komt waarschijnlijk omdat Youtube meer een consumptie- in plaats van een participatie platform is. Daarnaast zouden gebruikers drempels kunnen ervaren bij het zelf publiceren van video.
Messaging
In het onderzoek is ook gekeken naar de tijd die men besteedt aan online messaging. Dit blijkt aanzienlijk hoger te liggen dan bij social media. Uit het onderzoek blijkt dat men MSN Messenger (26 uur), Google Talk (twintig uur) en Ebuddy (elf uur) het meest intensief gebruikt.
Sociaal contact
De voornaamste reden om social media te gebruiken is om contact te onderhouden met vrienden en familie (74 procent), als aangenaam tijdverdrijf (45 procent) en het delen van een hobby of interesse (24 procent). Daarnaast geeft vijftien procent aan het te gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten.
Van de respondenten is 61 procent het oneens met de stelling dat je door het gebruik van sociale media minder 'echt' contact met mensen hebt (neutraal 25 procent, eens veertien procent). Ook vinden veel Nederlanders (47 procent) niet dat met virtuele ontmoetingen afstanden tussen mensen worden vergroot (neutraal 30 procent, eens 23 procent).
Deze percentages lopen in de pas met uitkomsten over e-learning, chat-coaching, mail-coaching e.d.
Het blijkt dat de nieuwe media een eigen mogelijkheid bieden voor heftige en ingrijpende gevoelens en emoties.
Het onderzoek is verricht door de Universiteit van Tilburg t.a.v. het chat-coachen.