7 april 2010 -
De match tussen de individuele waarden en drijfveren van een werkzoekende en die van de organisatie is in de nabije toekomst beslissend in de strijd om talent. Zestien procent van de hoger opgeleiden kiest het liefst voor een 'Avontuurlijke werkgever', een werkgever die zich kenmerkt door innovatie, lef en ondernemerschap.
Dit blijkt uit de eerste Employer Brand Monitor van werkenbijmerken.nl. De match met een Marktcultuur-gedreven organisatie (focus op doelstellingen, marktaandeel, concurrenten verslaan) scoort relatief het laagst met 22 procent en de Familiecultuur (focus op betrokkenheid, inzet, ontwikkeling) scoort het hoogst met 29 procent.
Samenwerken, groei, innovatie
"Het lijkt erop dat bedrijven die korte termijn winst en aandeelhoudersbelangen voorop stellen, door de crisis minder aantrekkelijk zijn geworden. De oorzaken van de huidige economische crisis gaan meetellen in de afweging van potentieel talent. Hoger opgeleiden hebben een duidelijke voorkeur voor bedrijven waarin samenwerken, groei en innovatie van belang zijn," aldus Bjorn Veenstra, directeur van werkenbijmerken.nl. "Werkgevers hebben een uniek karakter, net als werkzoekenden. Waarden en drijfveren worden steeds belangrijker voor HBO'ers en WO'ers in de oriëntatie op een werkgever en vice versa. Een match tussen werkgever en werknemer wordt steeds meer bepalend voor toekomstig succes en omdat de snel ontwikkelende arbeidsomgeving steeds om ander 'gedrag' vraagt, is het matchen op 'gedrag' niet duurzaam."
Matchen op gedrag is niet duurzaam Matchen op waarden en drijfveren is wel duurzaam. Immers: hieruit volgt het gedrag. Werkenbijmerken.nl identificeert en karakteriseert werkgevers en werkzoekenden op basis van een achttal werkgeverstyperingen en bijbehorende kernwaarden:
1. Avontuurlijke werkgevers (zestien procent)
2. Helpende werkgevers (13,6 procent)
3. Glorieuze werkgevers (13,5 procent)
4. Rebelse werkgevers (dertien procent)
5. Ondersteunende werkgevers (12,3 procent)
6. Vrolijke werkgevers (11,7 procent)
7. Perfectionistische werkgevers (10,4 procent)
8. Leidende werkgevers (9,5 procent)
.
Onderzoek
De Employer Brand Monitor is gebaseerd op onderzoek onder meer dan 2.400 actieve HBO'ers en WO'ers op werkenbijmerken.nl, verdeeld naar Student, Starter en Professional. Zij hebben antwoord gegeven op wat zij belangrijk vinden in de match met een toekomstige of nieuwe werkgever.