6 april 2010 -
Of moet een leidinggevende altijd koel en rationeel, oftewel ‘de baas’ blijven? het belangrijkste is dat hij steeds voor ogen houdt wat de invloed van zijn emoties op zijn medewerkers en teams is. Dat stelt 6Minutes.be.
Vaak staat de communicatie met de CEO in het teken van diens humeur. Iedereen in het bedrijf weet meteen hoe de vlag erbij hangt. Vaak dient zijn secretaresse als barometer. ‘Hij is niet aanspreekbaar’, houdt vrij vertaald in dat u beter even kunt wachten met die moeilijke vraag. Vaa is ook al snel bekend of een baas ’s ochtends beter niet of juist het best dan gestoord kan worden.
Twee soorten
Eric Albert, psychiater en voorzitter van IFAS, een Frans instituut dat onderzoekswerk verricht naar stress, onderscheidt twee soorten bazen. De ene beschouwt zijn medewerkers als hulpjes die hem moeten helpen optimaal te functioneren. Kort door de bocht gezegd vindt hij dat zij zijn humeur maar moeten pikken en zich aan moeten passen. Het tegenovergestelde type baas houdt zijn emoties zo stabiel mogelijk en vergeet niet zijn team te motiveren en te stimuleren, zodat ze het beste van zichzelf geven. Deze teamleider communiceert zijn goed humeur, toont voldoening, stimuleert geestdrift, wekt optimisme. Natuurlijk gaat er ook onder dit type baas wel eens iets mis. Op dat moment zal hij zijn team helpen bij het rechttrekken van de situatie en achteraf samen analyseren hoe en waarom het fout ging en hoe eeen dergelijke fout in de toekomst voorkomen kan worden.
Bron:6Minutes
Een baas communiceert altijd zijn emoties, zou ik haast willen zeggen, ook al doet hij/zij het niet. Mits zoveel mogelijk bewust en zich bewust zijnde van diens voorbeeldfunctie is het een goede zaak als leiders, managers hun emoties tonen. We communiceren altijd op zes niveaus: fysiek, mentaal, emotioneel, sociaal, relationeel en spiritueel. Dat realiseert men zich veelal niet.
Op alle zes de kwaliteitsniveaus van leven communiceren we altijd op basis van onze ervaring, inzichten, waarden en normen. Goed communiceren op die niveaus is mogelijk en te leren, blijkt uit mijn praktijk, waarbij ''De mens in de 21e eeuw'' een bruikbaar studie- en werkboek is.
Alle communicatie en zeker die van emoties, zoals o.a. boosheid, begint met luisteren; naar jezelf en naar de ander.