Meesterversierder leert bedrijven hun klanten verleiden
6 april 2010 -
De geheime technieken van topversierders zijn vanaf nu ook toegankelijk voor bedrijven. Tijn van Ewijk bekijkt het commerciële proces vanuit een ander perspectief en onthult de verkooptechnieken en -trucs van de rasversierder.
Van Ewijk bekijkt het verkoopproces vanuit het gezichtspunt van de evolutiepsychologie, wat verfrissende inzichten oplevert. Hij houdt commerciële mensen een spiegel voor en analyseert hun gedrag aan de hand onze diepere menselijke behoeften, drijfveren en driften. Verpakt in een onderhoudend verhaal laat hij zien dat mannelijk en vrouwelijk gedrag het commerciële contact vaak in de weg staat en hoe het beter kan.
Vier fasen
Van Ewijk: "Een vrouw versieren doe je in vier fasen: Eerst creëer je vertrouwen, dan interesse en vervolgens de ‘klik’. Pas daarna wordt de daadwerkelijke deal gesloten. Zo werkt het zakelijk ook. Zonder vertrouwen en interesse krijg je nooit de gunning en zonder dat laatste wordt geen enkel contract getekend."
Het boek 'De Klantenfluisteraar, harde resultaten door zachte manipulatie van onze menselijke driften' komt eind dit jaar uit bij Haystack.
Een bijzonder interessante gedachten gang kunnen we stellen. De vraag die hier dan rijst bij mij dan tenminste, die 'klik', die zal uiteraard ook zo opgaan als bij anderen buiten het bedrijfsleven.
Ik heb namelijk ook niet zomaar met iedereen die 'klik'. Sterker nog, die 'klik' heb ik maar met een paar mensen. Echt niet met een ieder die ik tegen kom dus ik ben echt wel heel beneiuwd wat hier onder die 'klik' word verstaan.
Ik denk, maar wie ben ik, dat wanneer je 'weet' wie je gesprekspartner is, je doeltreffender en nog beter kunt inspelen op de persoon en diens potentiele noden dan wanneer je op zoek gaat naar die 'klik'.
Er kunnen zelfs mensen zijn die een dergelijke benadering absoluut niet zien zitten tenslotte. Op de wijze van numoquest heb je dat gevaar niet. Je weet voor minstens 3/4 WIE je tegenover je hebt en hoe je met de persoon om kunt gaan.