zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innoveren begint bij uzelf innoveren - drie innovatieversnellingstips

31 maart 2010 - Het is een mooie variant op 'winnen begint bij jezelf overwinnen.' En het gaat precies zo op voor innoveren. Het eerste misverstand is dat innovatie gaat over iets nieuws uitvinden. De term heeft dan ook een hoog Willie Wortel gehalte. En dan staat het heel ver van onze dagelijkse praktijk af. Want we vinden wel heel veel maar we vinden niet dagelijks iets nieuws uit.

Dit stelt EFFEQT group. Innovatie is dus meer dan iets nieuws doen; het is ook iets beter doen of verbeteren. Een ander misverstand is dat we bij innovatie denken aan technische zaken: nieuwe technologie, nieuwe spullen, verbeterde auto's, machines of computerprogramma's. Maar u kunt ook denken aan nieuwe processen of verbeterde processen. Dat blijft overigens vaak nog steeds over techniek te gaan. U kunt zich afvragen waar de mens is gebleven bij innovatie. Want hoe je het wendt of keert: als de mens zelf niet geïnnoveerd is zal de innovatie minder gemakkelijk tot stand komen en veel lastiger beklijven. Dat geldt overigens niet alleen voor de mens die met een innovatie aan de slag moet of mag. Dat geldt ook voor degenen die de innovatie bedenken en opstarten. Het fundament ligt bij die mens zelf. En dan hebben we het al gauw over leiderschap, creativiteit en cultuur. Bent u in staat om iets nieuws te bedenken, mensen voor uw idee te winnen en het concept innovatie te integreren in uw bedrijfscultuur of markt? Daarvoor gaat het om het innoveren van uzelf, uzelf heruitvinden, resetten, opnieuw beginnen, het buiten bestaande kaders ofwel out of the box denken maar bovenal doen. Kun je dat leren? Effeqt denkt van wel en geeft drie tips.



Innovatieversnellingstip 1: Gooi uw mentale ballast af
Mensen hebben allerlei ideeën over hoe ze zelf, anderen en de wereld in elkaar zitten. Vaak zijn dat overtuigingen die ooit ‘waar’ waren of hebben gewerkt maar die nu niet meer werken; bijvoorbeeld omdat u zelf veranderd bent (lees: uzelf ontwikkeld hebt) en omdat de ander en de wereld inmiddels ook zijn veranderd. Een voorbeeld: tijdens een workshop maakt een deelnemer de opmerking dat leren altijd met technische instructies plaats dient te vinden. U moet immers eerst een -technische- basis hebben, vindt hij. Deze overtuiging maakt dat deze deelnemer minder snel leert dan mogelijk is. Want op het moment dat we hem via een waarneemoefening aan de slag laten gaan met een golfbal, merkt hij dat hij juist sneller leert en beter presteert. Daarbij is de techniek overigens wel van belang, maar die zit 'ingebakken' in de waarneem-oefening. Er is dus wel aandacht voor techniek, maar niet expliciet. Overigens geldt dit ook bij innovatie. Het is van belang te onderzoeken hoe en wat u kunt verbeteren aan uzelf of een product of dienst zonder direct uit te gaan van alle geijkte ideeën die er al bestaan. Een vorm van mentale ballast bij innovatie is dat mensen zichzelf als ‘niet creatief’ bestempelen en het daardoor ook niet zijn. Dus uiteindelijk maken ze hun eigen ‘ik ben niet creatief’ gelijk. Wat is de remedie? Uw mentale ballast afgooien door uzelf te realiseren dat u dit soort heel vaak onterechte ideeën over uzelf hebt en juist te onderzoeken en te ervaren wat u wel kunt. Gewoon door het te doen dus. En te ontdekken wat werkelijk van u is. 

Innovatieversnellingstip 2: Integreer innoveren en presteren

Vaak gaan mensen van het idee uit dat innoveren (leren) en presteren volledig gescheiden processen zijn. In de klassieke benadering van leren is dat ook zo. U leert iets (meestal van iemand anders die er ‘meester’ in is) en pas gaat u het doen. En in dat leerproces streeft u naar perfectie. Want de ene actie is ‘fout’ en de andere is ‘goed’ (daar treedt overigens al een partij mentale ballast of ruis van jewelste op, maar daar gaan we een andere keer nader op in). En toch zeggen we dat u van uw fouten leert. Maar die fouten mag u niet maken ....huh !? En als u het perfect beheerst gaat u het ook in de praktijk uitvoeren. Maar het leren houdt toch niet op als u in de praktijk bezig bent? Alle kwaliteitssystemen in procesmanagement zijn er op geënt dat u feedback krijgt over wat u doet zodat u kunt bijsturen en blijvend kunt verbeteren. Plan Do Check Act...dat schijnt Japans te zijn voor 'je bent nooit te oud om te leren.' Maar even zonder flauwekul, natuurlijk zit er wel een accentverschuiving in. Van trainen naar uitvoeren in de praktijk. Maar het verschil wordt veel te absoluut gezien. Als iedereen elke dag op het einde van de dag even zou stilstaan bij wat hij/zij die dag gedaan heeft en evalueert wat goed was en wat morgen beter kan, dan is dat continu leren. En blijft u uzefl continu ontwikkelen. En als dat ook op team- en organisatieniveau plaats gaat vinden, hebben we een zelflerende organisatie. Dan wordt innoveren niet een aparte opdracht maar dagelijkse kost. Zou dat niet mooi zijn? 

Innovatieversnellingstip 3: Hou het simpel

In der Beschrankung zeigt Sich der Meister. En zo is het ook. Daarom bestaat deze tip bestaat uit drie simpele onderdelen.
1) Doe één ding tegelijk
Hebt u al uw aandacht bij datgene wat u aan het doen bent, of bent u ondertussen andere dingen aan het doen? De uitkomst van uw proces zal vele malen beter zijn als u alle aandacht op een ding richt. Probeer te e-mailen wanneer u e-mailt en te telefoneren wanneer u telefoneert en merk hoeveel verschil het maakt.
2) Een doorbraak ontstaat door stap voor stap ‘kleine’ dingen veranderen
Wanneer u elke dag een kleine verandering doorvoert, zult u na een jaar werkelijk op een heel ander punt zijn. De Japanners noemen dit Kai Zen. Wij maken ook gebruik van deze gedachte omdat het past bij onze aanpak die bewijst dat aandacht de sleutel is naar succes. Wie aandacht heeft en zich richt op concrete kleine stappen komt verder dan degene die alles tegelijk doet en meerdere grote stappen tegelijk wil nemen.
3) Houd uw doel in de gaten
Wanneer u bezig gaat met innovatie, krijgt u waarschijnlijk veel meer ideeën. Dat kan er toe leiden dat u van alles begint te onderzoeken dat niets met uw oorspronkelijke doel te maken heeft. Probeer dus vooraf duidelijk te formuleren waar u naar toe wilt, wat is de essentie van uw innovatie. Wanneer u dat weet, houd dat dan leidend bij elke stap die u zet. Zo komt u sneller tot resultaat en is er meer ruimte voor uw andere nieuwe ideeën.


Bron: EFFEQT
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goed verandermanagement is de basis van succes
 Zeven tips om te succesvol te innoveren
 Zachte kant leiderschap essentieel voor innovatie
 Flexibiliteit en innovatie essentieel om uit recessiedal te klimmen
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
31-03-2010
 | 
08:37 uur
Ik zou ie laatste graag als eerste zien. Wat je namelijk ziet bij al die organisaties die dit soort stellingen poneren is dat ze het altijd wel knap ingewikkeld brengen waardoor het lijkt dat het allemaal maar voor een hele beperkt niveau en daarboven.

Simpel, Simpeler , Simpelst!

Mensen hebben heel vaak de neiging om andere niet relevante zaken of beredeneringen te betrekken op hun speurtocht naar verbetering. De meesten weten niet eens dat vereenvoudiging op zich al bijzonder 'bevrijdend' kan werken en dat het inderdaad niet alleen in de techniek zit.

Gebruik je moerstaal!

Dit klonkt velen misschien een beetje raar in de oren maar ik wil hier toch even naar voren brengen dat het gros op de werkvloer twee zaken ervaart van management met een bepaal 'jargon'.

- Wonen we nog in Nederland????

Veel managers denken nog steeds klaarblijkelijk dat ingewikkeld interessant staat en nemen bepaalde uitspraken en woorden van elkaar over.

'Even een Bilaatje doen.....?'
Oftewel even een gesprekje onder 4 ogen ????

'Ik heb gezegd wat ik heb gezegd'
Een dubbele onzinnige bevestiging

'thinking out of the Box'
???????????????????????

- Gecompliceerd staat interessant

Hele volzinnen met onzinnig wollig taalgebruik waar op je alleen op een gegeven moment, na drie maal lezen uit komt. Sommigen blijken maar moeilijk Nederlands te kunnen schrijven of leven klaarblijkelijk met de dikke van Dale op het nachtkastje.

We zien het politici doen. het misbruiken van de Nederlandse taal op zo'n schaal dat je op voorhand maar één ding zegt. Ze zijn voor geen meter te vertrouwen omdat hetgeen wat ze zeggen voor geen moment duidelijk is.

Dat is namelijk ooit een spel waarvan zij vinden dat zij dat klaarblijkelijk tot 'kunst' lijken te hebben verheven. Daarbij vergaten ze iets heel belangrijks. Juist. Zij dachten dat.

De rest van de goe-gemeente nam er alleen maar afstand van en kreeg er een steeds toenemender hekel aan. In grotere organisaties zie je dat soms ook terug dat er een duidelijke scheiding is tussen management en 'de rest'.

De beste managers hoegenaamd hadden een duidelijke, vaak persoonlijke binding, waardoor er 'Gunnen' en 'Loyaliteit' ontstaat. Dan kun je dingen veranderen omdat je mensen mee hebt.

- Communiceer

Veel managers denken dat ze communiceren, maar blijken dat in de praktijk maar heel summier te doen. Leg een verandering proces altijd op twee manieren uit. De korte en de lange.

Sommigen zijn namelijk alleen geinteresseerd in de verkorte versie terwijl anderen graag een langere hebben. Hoe je het namelijk went of keert, innoveren is per definitie altijd een verandering. Sommigen vinden dat fijn, anderen wat minder.

Zaak is wel dat hoe meer er mee gaan in die innovatie, hoe groter de kans op succes. Vergeet niet dat innovatie soms juist van dat ene individu kan komen die heeft opgemerkt dat een bepaalde wijze van werken, of een kleine proces aanpassing veel voordeel kan brengen.

Pracht artikel maar houd het eenvoudig. Hoe meer mensen je bereikt, des te meer krijg je aan feedback terug.



REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10