30 maart 2010 -
Vrolijke muziekjes en furieuze peptalks kunnen bijdragen aan een grotere creativiteit onder werknemers. Uit onderzoek van psycholoog Matthijs Baas blijkt namelijk dat boosheid, blijheid en angst werknemers creatiever maken.
Baas bracht een aantal proefpersonen met een herinnering aan een emotionele gebeurtenis in een bepaalde gemoedstoestand.
Boosheid maakt mensen creatiever op het moment dat de mentale vechtmechanisme op gaat treden. Vluchten is voor iets weglopen en vechten is de confrontatie aangaan. Het vechten zorgt dat het probleem in kaart komt en dat strategieën worden bedacht op de 'bedreiging' te parreren. Erg helpend zijn hierin de mensen om mij heen. Het hoort bij de creativiteit en de gezonde vechtlust dat ik weet wie ik kies als goede adviseurs en klankborden of naar wie ik kan worden verwezen. Ik doe dingen niet alleen met het risico dat ik te smal blijf denken en daardoor strategieën over het hoofd zie. Reageer en besluit pas na het nemen van bedenktijd. Wacht ook niet op het moment dat het water aan de lippen komt maar zoek veel sneller de hulp waardoor terugdraaien veel eenvoudiger wordt. Als vertrouwenspersoon heb ik ervaring met mensen die bijna verzopen zijn in hun probleem en in de wanhoop iemand om hulp vragen.
Laat het niet zo ver komen. Communiseer!