zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie dingen die vrouwen kunnen doen om de salariskloof te dichten

26 maart 2010 - De salariskloof tussen mannen en vrouwen bestaat nog steeds. Die lijkt zelfs structureel en vrouwen kunnen op individueel niveau weinig doen om die te verkleinen. Toch komt uit recent onderzoek onder 315 MBA’ers door Kevin Clark en Patrick Maggitti van de Villanova School of Business dat vrouwen hun salaris op kunnen krikken met enkele kleine veranderingen in hun werkrelaties.

De ondervraagde studenten dachten dat de relatie met hun baas de belangrijkste was als het aankwam op salaris. Uit het onderzoek blijkt verrassend genoeg iets anders: de relatie met ondergeschikten heeft de meeste invloed op de hoogte van het salaris. 



Informatie
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat managers die zich vooral richten op hun eigen leidinggevenden en de relatie met hun ondergeschikten negeren geen carrière maken, maar dergelijk gedrag kan zich op den duur wel tegen u keren. Waarom? Omdat managers die alleen naar boven kijken op den duur afgesloten worden van belangrijke informatie uit de rest van de onderneming. 

Minder effectief
Met deze resultaten kunnen natuurlijk zowel mannen als vrouwen hun voordeel doen. Uit het onderzoek bleek echter dat de contacten die vrouwen onderhouden op de werkvloer minder effectief zijn dan die van mannen. Zo ontdekten de onderzoekers dat vrouwen minder goed scoren dan mannen op zeven netwerkkenmerken: relatie met ondergeschikten, informatie verzamelen van ondergeschikten, het beïnvloeden van ondergeschikten, informatie verzamelen onder collega’s, relatie met de leidinggevende, contact leggen met leidinggevende en het beïnvloeden van de leidinggevende. Mannen blijken over het algemeen een betere relatie met hun ondergeschikten te hebben, meer invloed op hen uit te oefenen en meer informatie los te kunnen krijgen. 

Drie aanbevelingen
Op basis van de resultaten komen de onderzoekers met de volgende aanbevelingen voor vrouwen: 

1. Leer uw team kennen en motiveren
Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat vrouwen beter zijn dan mannen in het creëren van groepsconsensus en de neuzen in dezelfde richting te laten wijzen. Maak hier gebruik van, ook bij het motiveren van uw team. 

2. Zoek uit wat uw directe collega's weten

Vrouwen maken vaak niet genoeg gebruik van hun collega’s om informatie te verzamelen die ze kunnen benutten voor hun carrière. 

3. Beïnvloed uw leidinggevende

Zorg dat u altijd iets zinnigs te zeggen hebt wanneer u uw baas tegenkomt op de gang. Praat niet (alleen) over het weer, maar breng meteen een project of recent succes ter sprake. Stel oplossingen voor problemen voor. Op den duur gaat uw baas u vanzelf zien als iemand om rekening mee te houden (ook als er een promotie te vergeven is!)

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 EU wil salariskloof tussen mannen en vrouwen dichten
 'Salariskloof tussen seksen heeft niks te maken met discriminatie'
 Salariskloof tussen man en vrouw wordt langzaam kleiner
 Nederlandse vrouw verdient te weinig
 
 
reacties
 
Vivaz  |   | 
26-03-2010
 | 
15:12 uur
Ik snap niet zo goed waarom deze aanbevelingen speciaal voor vrouwen gelden. Het lijken mij meer algemene tips. Volgens mij komt de salaris kloof vooral omdat vrouwen vaker part time werken dan mannen en minder vaak kunnen over werken, omdat ze vaak ook voor kinderen moeten zorgen. Men is wat dat betreft toch nog steeds vrij ouderwets in Nederland. Dat staat een carriére in de weg.
Civile  |   | 
26-03-2010
 | 
17:33 uur
Ik lees wat vaker dit soort artikelen met als onderwerp 'de salariskloof tussen man en vrouw'. Ik ben heel eerlijk als ik zeg deze informatie voor kennisgeving aan te nemen.

Als ik er eens rustig over na denk, en vanuit mijn eigen beredenering de gelijkheid erken, tussen man en vrouw op managementsniveau, dan zitten er natuurlijk nogal wat verschillen tussen mannen en vrouwen. Ik heb zelf onder vrouwen geacteerd en vond het geen bezwaar mijn loyaliteit op dezelfde manier te moeten laten blijken naar een vrouw of naar een man.

Waar het wat dat betreft voor mij op aankomt heb je de kennis en kunde, prima. Uiteindelijk heb je één kapitein, één stuurman en die moeten het beleid vervolgens bepalen. Waar zit hem dan die ongelijkheid in? Eerder las ik een artikel en een reactie van een dame bij RWS. De dame was nogal wat giftig in haar reageren naar haar superieuren toe, wat die verwachten, wat mannen verwachten van haar als vrouw.

Ik heb daar meteen op gereageerd dat het reageren van haar niet zo handig was in een platform als deze, en al helemaal niet omdat je kunt zien waar ze ongeveer vandaan komt maar soit. Als je goed genoeg bent, de politiek beheerst, en een onderschidend vermogen maakt, dan maakt het volgens mij niet uit of je man of vrouw bent.

Ik heb ook wel eens aanzienlijke beloningen tussen gelijken gezien en gedacht, jee, waar ligt dat dan aan? Stukje onderhandeling? Stukje meer of net even andere inzet? Stukje gunning? Oprecht zijn naar de mensen toe ipv gemaakt geinteresseerd?

Er kunnen zoveel factoren zijn die er een rol in spelen maar kan het ook zijn dat mannen ook wat dat betreft net wat assertiever zijn dan een vrouw? Ik denk dat wanneer je net wat uit maakt, niet overdrijft maar je net wel kunt onderscheiden, dat je dan recht 'krijgt' van spreken, iets wat je als vrouw zijnde ook ten deel kan vallen.

Toegegeven, het kan vaak een mannenwereld zijn, maar ik ken vrouwen genoeg in die mannenwereld die het goed naar de zin hebben tussen die mannen, zichzelf zijn en een eigen koers varen en niet het minste of geringste vastgrijpen als excuus weer eens iets te verklaren.

Wees oprecht, maak het onderscheidende vermogen en ja, je mag iets laten zien naar je meerdere, ja je moet contact houden met je ondergeschikten. Hoe loyaler die naar jou toe zijn, hoe homogener, hoe meer dat ook at wordt opgemerkt en dat belonen? Soms mag je ook wat dat betreft als vrouw zijnde best wel voor jezelf op komen.
Martijn  |   | 
28-03-2010
 | 
09:15 uur
Grappig artikel, maar volgens mij slaan de onderzoekers de plank volkomen mis.

Ze zoeken naar verschillen tussen mannen en vrouwen om op werkvloer en nemen vervolgens aan dat door het opheffen van de verschillen het verschil in salaris ook wordt opgeheven.

Eén ding verliezen ze echter uit het oog: Beloning is niet rechtevenredig met prestatie op de werkvloer. Hoe goed je als vrouw ook bent: als je in je salarisonderhandelingen genoegen neemt met het aanbod dat je krijgt dan loop je gewoon met een lager salaris dan nodig is de deur uit...
Karin  |   | 
29-03-2010
 | 
09:52 uur
Ik ben het helemaal met Martijn eens. Dat onderzoek weinig toegevoegd waarden en die 3 tips passen bij elke doelgroep (man en vrouw).

Vrouwen mogen meer voor zichzelf opkomen want zij zijn vaak beter in staat om de onderlinge samenwerking te verbeteren en multitasken zit in hun bloed. Daarnaast moet een vrouw gewoon man willen zijn in het bedrijfsleven maar een vrouw blijven in haar werk.

Maar de meest belangrijke boodschap voor die vrouwen die minder verdienen is: ben niet te bescheiden over je talenten in een sollicitatiegesprek. Ik zie veel vrouwen in die gesprekken waar toch de basis van hun salaris bepaald wordt zich wegcijferen en denken ach laat ik eerst maar laten zien wat ik kan en dan komt dat salaris vanzelf. Waarop de overkant aan tafel denkt oh ze geeft zelf aan met minder genoegen te nemen dus ze zal het wel niet waard zijn. Dus dames durf eisen te stellen jullie zijn het waard om goed betaald te krijgen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10