zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf vuistregels om veilig te twitteren op het werk

26 maart 2010 - Twitter is een groot succes. Niet alleen burgers, maar ook steeds meer politici, journalisten en ondernemingen zijn actief op de microblogging-site. Inmiddels maken er ruim 350 miljoen mensen wereldwijd gebruik van Twitter. Steeds meer organisaties zijn zich er echter ook van bewust dat er risico’s zijn verbonden aan het gebruik van Twitter en dat het ontwikkelen van beleid noodzakelijk is.

Dat stelt GFI Software. Twitter op de werkvloer betekent een groter risico op malware en virussen. Het gebruik van ingekorte URL’s maakt het eenvoudig om links naar besmette sites te maskeren of gebruikers naar een websites te lokken die zij anders nooit zouden bezoeken. Bovendien komt het steeds vaker voor dat kwaadwillenden met behulp van valse diensten persoonsgegevens weten te bemachtigen. Ook neemt de kans op het uitlekken van vertrouwelijke informatie toe wanneer medewerkers massaal gebruik maken van Twitter. Zonder erbij stil te staan kunnen medewerkers concurrentiegevoelige gegevens over een nieuw product of een project prijsgegeven, waarna de informatie voor iedereen toegankelijk is. Een bijkomend verschijnsel is dat medewerkers teveel vertrouwen hebben in de personen die hen volgen en de applicaties die gratis te verkrijgen zijn om de Twitter-account te beheren. Zij realiseren zich niet dat deze applicaties mogelijk onveilig zijn en gebruikt kunnen worden om account-gegevens te stelen. 



Impulsieve tweets

Twitter is ideaal om vrienden en collega’s te informeren over waar je mee bezig bent en waar je bent. Impulsieve mededelingen kunnen schadelijk zijn, zeker wanneer de medewerker ook zakelijke tweets verstuurt. Het imago van de onderneming kan schade oplopen wanneer een medewerker kwetsende of ongenuanceerde berichten verstuurt via Twitter. Dit geldt uiteraard ook wanneer een medewerker zich negatief uitlaat over een klant. 

Vijf regels

Het verbieden van Twitter is niet de oplossing van het probleem. Het is verstandiger om medewerkers te informeren over de risico’s en hen te helpen bij het voorkomen van problemen. De volgende vijf regels helpen ondernemingen om de risico’s te reduceren:

1. Denk twee keer na voordat u een tweet verstuurt 
Maak medewerkers ervan bewust dat zij eerst moeten nadenken over integriteit en beveiliging voordat zij op verzenden drukken 

2. Wees terughoudend met URL’s in tweets
 
Als het niet noodzakelijk is om een website te bezoeken, doe het dan niet 

3. Laat medewerkers zien waar ze op moeten letten als ze gebruik maken van Twitter
 
Wanneer zij zich bewust zijn van de risico’s, zullen zij ook verstandiger handelen 

4. Voorkom een confrontatie op Twitter
 
Het is een fantastisch instrument om feedback van klanten te verzamelen, maar zeker niet geschikt om onenigheid op te lossen 

5. Zorg voor duidelijk beleid en laat medewerkers zich committeren aan deze richtlijnen door het document te ondertekenen 
Zij kunnen dan achteraf ook niet als excuus gebruiken dat zij niet op de hoogte waren van de regels 

Duidelijke afspraken
"Nu steeds meer organisaties hun eigen accounts opzetten en klanten stimuleren om hen te volgen, moeten zij zich er ook bewust van zijn wat de risico’s zijn en maatregelen treffen om problemen te voorkomen," stelt Walter Scott, CEO bij GFI Software. "Wanneer je slechts 140 karakters tot je beschikking hebt, moet je nog beter nadenken over de boodschap die je communiceert. Twitter biedt vele voordelen, maar het kan zeker geen kwaad om met medewerkers duidelijke afspraken te maken."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips voor veilig Twitter-gebruik
 Twitter en Facebook groeien
 21 commerciële Twitter tips
 Gratis loopbaantips op Twitter
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
26-03-2010
 | 
09:01 uur
Heel erg handzaam. Mijn dank. Typisch iets waar je dan net niet aan zou denken bij het gebruik van twitter. Zo zie je maar weer dat er wakkere mensen zijn die oog hebben voor de ontwikkelingen van internet en mogelijke nadelen en valkuilen.

Merci!
Peter  |   | 
2-04-2010
 | 
12:42 uur
Dit artikel is een persbericht van GFI. Wat zegt dat over de betrouwbaarheid van deze website?
(Klik hier)
Jedidja  |   | 
26-07-2011
 | 
09:49 uur
ook een tip is om prive en zakelijk twitter te scheiden. Tegenwoordig zijn de spam direct messages erg aanwezig, ongewenste berichten met virusinhoud. In het Engels, met link. Niet openenen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10