24 maart 2010 -
Uit onderzoek van de Melbourne Business School blijkt dat mensen met een kort lontje minder kans hebben op succes. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat mensen die hun negatieve emoties herkennen, die in goede banen weten te leiden en gepaster reageren, in de ogen van hun collega’s beter presteren en ook zelf vaker tevreden zijn over hun prestaties.
De onderzoekers noemen het afstand kunnen nemen van emoties ‘psychologische flexibiliteit’. Bent u psychologisch flexibel dan bent u zich bewust van uw gedachten en gevoelens, kunt u onderscheid maken tussen welke daarvan productief zijn en welke niet en bent u in staat om bewust de meest gepaste reactie in een bepaalde situatie te kiezen. Mensen met een grotere mate van psychologische flexibiliteit denken beter na voor ze tot actie over gaan en hebben daardoor het gevoel dat ze meer controle over de situatie hebben. Ook kunnen ze hun aandacht beter spreiden, en laten ze zich niet uit het veld slaan door heftige emoties. Als gevolg daarvan zijn ze minder vatbaar voor een burn out.
Bewustwording en controle
Bent u iemand die men ‘temperamentvol’ noemt? Niet getreurd. ‘Psychologische flexibiliteit’ is eenvoudig en snel aan te leren. Het gaat erom dat u zich bewust wordt van uw gedachten en emoties en controle krijgt over uw gedrag. Dus niet meer reageren vanuit uw primaire gevoel, maar op basis van rationele waardes en doelstellingen.
Bron:Management Issues
Dit onderschrijf ik. Weet de leidinggevende te herkennen waar het gevoel van boosheid vandaan komt (het vertelt hem iets over een eerder opgedane ervaring die vaak onbewust is opgeslagen), dan weet hij ook, dat de boosheid uit hemzelf vandaan komt. En dat het gedrag van de ander hem trickert op dat stukje 'oud zeer'. Binnen de academie noemen we dit 'persoonlijk leiderschap': neem afstand, ontdek waar jouw trickers zitten en pak het aan!
M. van den Hof
|
|
24
-
03
-
2010
|
08
:
05
uur
Is natuurlijk onzin wat daar staat.
Natuurlijk is de emotie te bedwingen, maar, als je als manager op een post zit waar enorm druk ligt en een karakter van een manager is dat hij eigenlijk een perfectionist is, kan het voorkomen dat hij eens ''uitflipt''. Het is nu juist de kracht van een organisatie dit te voorkomen. Meestal, en dat is mijn ervaring, kan een manager niet zijn ei kwijt. Dit is een voedingsbodem voor emotioneel gedrag.
Managers zijn krachtige mensen die veel kunnen hebben, maar eens is het emmertje vol en gaat iedere manager uit z'n dak.
Ik mis de nuance in het stukje en vind dit tendentieus en eens te meer een bewijs van maar te roepen en mensen een label opplakken. Benader het probleem, en dat is het, eens positief. Dat dingen te leren zijn is een open deur, kome eens met wat nieuws.
Het hebben van een kort lontje is altijd onhandig of je nu manager bent / wilt worden of met heel andere dingen bezig bent. Maar er ligt ook vaak iets anders aanten grondslag waardoor dat korte lontje ''geactiveerd'' wordt. Oorzaak wegnemen is uiteindelijk het beste en prefrereer ik boven het ''in bedwang houden van''. In mijn begeleidingsprogramma's kom ik ze met enige regelmaat tegen.
Grappig artikel met voors en tegens. Ja, het klopt, ik heb dat enkele malen in de praktijk zien gebeuren, dat managers met 'een kort lontje', makkelijker werden gepasseerd in tal van zaken. Ik ben zelfs wel eens een tijd met zo'n manager opgetrokken.
Mij interesseerde het niet zo waar dat korte lontje vandaan kwam, maar wel het tijdstip en moment dat hij het liet zien. Dat heet niets meer of minder dan gewoon 'Beheersing'. Dat was makkelijk te herkennen en op te pakken en zo kon hij daar zelf iets mee, en dat begon al om het 'ontstekingsmoment', laten we het maar even zo noemen [zojuist verzonnen], plaats te laten vinden buiten de zaak.
Dat was makkelijker omdat hem niet werd gezegd dat hij zijn eigen persoonlijkheid te moeten veranderen namelijk. We komen weer bij een hele dikke tegen in dit artikel.
Iemand weer een trucje aanleren denkeende dat je te maken hebt met 'De Maakbare Mens of Manager'. Laten we in vredesnaam heel helder zijn in deze. De 'Maakbare Mens of Manager', bestaat niet.
Leidinggeven kun je, of dat kun je niet. Als je dat van nature niet in je hebt, dan leer je jezelf een trucje aan met als mogelijk gevolg dat je dat trucje NIET succesvol genoeg in de praktijk weet te brengen, en misschien wel eens kunt ontploffen van frustratie.
Dat is namelijk met alles zo en een ieder die roept dat dit NIET waar is, dat je namelijk ALLES kunt leren, die moet dan maar eens met mij in contact treden dan kan ik die eens heel rustig uitleggen dat dat dus niet zo is.
Je hebt Managers en je hebt namelijk managers. Een certificaat of diploma zegt namelijk hoogstens iets over je gave iets, in een bepaald vakgebied of discipline, in je op te nemen. Niets over leidinggevende kwaliteiten of niet.
Terug naar het artikel, ik vind persoonlijk dat elk Manager zich voor deze valkuil zal moeten behoeden namelijk een kort lontje ten toon te spreiden. En misschien kan het tijdelijk coachen van zo iemand een hele aardige oplossing zijn.
Maar ga in vredesnaam niet weer beginnen iemand iets aan te leren met het gevaar dat wat je diegene aanleert misschien wel eens heel averechts zou kunnen gaan werken.
Ik heb zelf behoorlijk last (gehad?) van woedegevoelens. Kan zeker zeggen dat ik er niet vanaf ben. Mijn woede 'trigger' ligt op het gebied van waarde-loosheid, als ik geen verbinding krijg met mijn eigen-waarde.
Volgens mij zijn er 4 woede-typen:
1. Je wordt kwaad omdat je te weinig van de ander krijgt...
2. Je wordt kwaad omdat je zelf weinig voorstelt, niet weet wat je wilt...
3. Je wordt kwaad omdat anderen jouw morele principes niet delen...
4. Je wordt kwaad omdat je je (eigen) gevoelens niet goed kunt uiten...
Deze 4 woede-typen zijn stevige voedingsbodems voor ontwrichting en onnodig chaos.
Gelukkig valt er wat aan te doen :-)!
Joey
|
|
25
-
03
-
2010
|
11
:
21
uur
Het artikel op Nu.nl (Klik hier) rept over AC-Therapie. Hier lijkt in Nederland weinig over te vinden, ken iemand een goede AC Therapeut?
Hi Joey, heb net even gegoogled... maar kon niet veel vinden. Een leuk boek over o.a. beheersing van woede is JE HART BIJ JE WERK van Lewis Richmond. Zelf heb ik baat gevonden bij droomwerk en de mentaliteitenleer. Vooral bij kort-durende coaching kun je gericht je woede ontdekken (aanvoelen), wat de poort opent voor nieuwe inzichten en meer doelmatig gedrag. Succes met je zoektocht! :-)!
Kees
|
|
4
-
03
-
2011
|
22
:
14
uur
Ik heb last van overtuigd zijn van mijn eigen gelijk.
Door deze eigenschap vallen andere kwaliteiten in het niet.Hoe ga je hiermee om, hoe buig je deze overtuiging om.Overtuigd zijn van je eigen gelijk is goed maar bij mij staat er te voor.Uiteindelijk ligt de woede op de loer