zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veranderende arbeidsmarkt vraagt om nieuwe arbozorgverlening

23 maart 2010 - Om in 2020 de vraag naar arbeidskrachten op te kunnen vangen zal circa 75 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 55 tot en met 66 jaar nog deel moeten uitmaken van de werkzame beroepsbevolking. In 2009 was dit percentage nog 47 procent. Niet alleen de samenstelling, maar ook de manier waarop met werk wordt omgegaan verandert.

Het traditionele patroon met langdurige vaste dienstverbanden bij één werkgever verdwijnt. Op dit moment is ongeveer negen procent van de werkzame beroepsbevolking een ZZP-er. Dit wijzigende profiel vraagt om innovatieve oplossingen om de inzetbaarheid van werkenden te behouden en te optimaliseren. BS Health Consultancy heeft een onderzoek uitgevoerd naar het veranderende profiel van de arbeidsmarkt en met welke nieuwe proposities, zoals de 'ZZP arbocommunityverzekering', arbozorgverleners meer focus kunnen leggen op het bieden van toegevoegde waarde aan specifieke klantgroepen. 



Nieuw type werkende

De omvang van de (potentiële) beroepsbevolking verandert niet zozeer, als wel de samenstelling. De beroepsbevolking vergrijst. Het aandeel werknemers in de leeftijd tussen 55 en 64 jaar steeg de afgelopen jaren van zes procent in 1996 naar dertien procent in 2009. Ook het aantal werkenden met obesitas of een chronische aandoening neemt de komende jaren flink toe. Door de verschuiving van het accent van de werkzaamheden van minder industrie naar meer zakelijke dienstverlening zet de 'verdienstelijking van de economie' verder door. De 'nieuwe' werkende is gewend om te werken met internet en nieuwe media en pakt steeds meer zelf de regie om de eigen gezondheid en welzijn te bewaken. Arbeidsverbintenissen zijn steeds vaker van tijdelijke, flexibele aard. 

Verschuiving focus

Van oudsher is de arbozorgverlener gericht op het bieden van verzuimbegeleiding aan de werkgever. Bij de meeste werkgevers is dit verzuim op orde en laag (vier procent). Mede daarom is in toenemende mate het vizier van arbozorgverleners gericht op de 96 procent niet-verzuimende werknemers. Langzamerhand leidt dit bij de arbozorgverleners tot een accentverschuiving van verzuim- naar gezondheidsmanagement: meer gericht op preventieve elementen en vitaliteit, op voorzorg in plaats van nazorg. 

Differentiatie
De wijzigende arbeidsmarkt en behoeften vragen om nieuwe waardeproposities die hier adequaat op inspelen. Specifiek afgestemd op de branche, organisatie en werkende. Differentiatie is nodig, omdat de behoeften van de MKB-markt verschillen van de markt van grote werkgevers. Zoals ook de behoeften van de werknemer verschillen van die van de ZZP-er. De MKB-er wil vooral 'hands-on' voor een vaste prijs en zit in mindere mate te wachten op allerlei preventieve activiteiten. In tegenstelling tot grote werkgevers. Zij zijn - in de rol van eigen risicodrager van verzuim - juist wel gebaat bij preventieve activiteiten en specifieke kennis op het raakvlak tussen HR-dienstverlening en gezondheidsmanagement. Bij dit klantsegment passen ook prestatiecontracten. Prestatiecontracten waaraan financiële consequenties zijn verbonden aan het al dan niet halen van de doelstelling(en) zijn straks meer regel dan uitzondering. De zogenoemde propositie van 'Workability-shared-saving' speelt in op deze ontwikkeling. 

Vijf proposities

Naast deze propositie worden in het onderzoek van BS Health Consultancy vanuit de verrichte vraag- en aanbodanalyse per onderscheiden klantsegment nog een vijftal andere proposities gepresenteerd: 

- De ‘ZZP-arbocommunityverzekering’ verzekert een ZZP-er voor arbeidsongeschiktheid en zorgkosten en biedt de mogelijkheid punten op te bouwen. In te zetten voor verschillende (preventieve) arbo- interventies. Via de verzekering is de ZZP-er tevens lid van de netwerkorganisatie ‘ZZP-community’ waar hij met al zijn vragen en ervaringen terecht kan bij collega-ZZP-ers. 

- De ‘MKB-wellness coach’ is een concept voor kleinere werkgevers. Op het gebied van arbo, reïntegratie, verzuim-, wga- en zorgverzekeringen wordt een ketenconcept aangeboden. De ‘MKB-wellness coach’ heeft voor het ketenconcept speciale aanbieders geselecteerd en voorzien van een eigen keurmerk. 

- Het ‘Business Health Centre’ is een gezondheidscentrum voor werknemers van verschillende werkgevers op een bedrijventerrein. Bij dit concept wordt dienstverlening aangeboden op het terrein van preventie, fysieke en psychische klachten. 

- ‘Arbo-en-HR-solutions-in-1’ is een joint venture van een arbozorgverlener met een HR-dienstverlener. De dienstverlening van de arbozorgverlener wordt versterkt met HR diensten op het gebied van in-, door- en uitstroom van personeel. 

- Het ‘Private Health Budget’ is een gezamenlijke propositie van zorgverzekeraar en arbozorgverlener. Werknemers krijgen van de zorgverzekeraar een budget toegekend dat ze naar eigen inzicht kunnen inzetten voor verschillende preventieve interventies die worden verzorgd door de arbozorgverlener.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Oudere is nog prima inzetbaar
 FNV: werkgevers spelen met gezondheid werknemers
 Klant en arbodienstverlener maken geen resultaatafspraken
 Bedrijfsleven investeert in arbobudget
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10