Nederlands MKB loopt nog niet voorop met ‘Het Nieuwe Werken’-software
23 maart 2010 -
Ten opzichte van het Midden- en Klein Bedrijf (MKB) wereldwijd loopt het Nederlandse MKB niet voorop bij investeringen in software die medewerkers helpt altijd en overal - en dus efficiënter - te kunnen werken. Dat blijkt uit een onderzoek van Microsoft naar het gebruik van IT-technologie door MKB-ers in vijftien landen.
Waar Nederlandse MKB-ers eerst voorop liepen bij investeringen in IT, maken zij op dit moment minder gebruik van software voor online vergaderen, CRM en het samen werken aan documenten, dan collega’s wereldwijd. Om de ondernemers de toegevoegde waarde van software die ‘Het Nieuwe Werken’ mogelijk maakt, te laten ervaren, start Microsoft een praktijkgerichte campagne, inclusief gratis informatiesessies.
Samenwerken aan documenten
Waar de grote meerderheid van de Nederlandse MKB'ers beschikt over een server (79,3 procent), backup (90,8 procent), e-mail (96,4 procent) en website (88,0 procent), wordt software die het mogelijk maakt om efficiënter en altijd en overal te kunnen werken, veel minder gebruikt. Zo geeft 45,4 procent van de Nederlandse MKB'ers aan niet over software te beschikken om samen te werken aan documenten. Dat is het hoogste percentage van alle landen en een stuk hoger dan het gemiddelde wereldwijd (23,2 procent). Bijna tweederde (64,9 procent) van de Nederlandse MKB'ers beschikt evenmin over mogelijkheden om online te vergaderen. Ook dat is aanmerkelijk hoger dan het gemiddelde van 40 procent van alle andere landen.
Remmende voorsprong
Volgens Microsoft Nederland is de wet van de remmende voorsprong van toepassing op het Nederlandse MKB. Waar zij in eerste instantie voorop liep bij de investering in een goede server, back up, e-mail en website, is het nu echt tijd om de volgende stap te zetten. "Maar," zegt Arjan Oude Kotte, directeur MKB bij Microsoft Nederland, "ondernemers moeten daarbij geholpen worden. De toegevoegde waarde van software die medewerkers helpt efficiënter en altijd en overal te werken, moeten zij simpelweg ervaren in de praktijk. Een voorbeeld van zo’n praktijksituatie was afgelopen winter, toen de weersomstandigheden ervoor zorgden dat veel werknemers thuisbleven. Maar weinig medewerkers konden thuiswerken, samenwerken of hadden toegang tot belangrijke informatie. Dat is simpelweg verspilling van tijd en geld. Om deze reden vormt de praktijk ook het uitgangspunt van onze nieuwe campagne en de gratis inspiratie- en informatiesessies die ondernemers op diverse plaatsen in het land kunnen volgen."
E-commerce & CRM
Als het gaat om software die klanten van het MKB in staat stelt om online diensten te kopen, e-commerce, geeft 68,1 procent aan hier niet over te beschikken. Wereldwijd ligt dit percentage gemiddeld op 45,6 procent. Meer dan een derde (39,8 procent) van de Nederlandse MKB'ers geeft aan niet te beschikken over software om klantgegevens te interpreteren en benutten (CRM), ten opzichte van het gemiddelde van 30,4 procent wereldwijd.
Belang IT erkend
De achterstand in software die het nieuwe werken mogelijk maakt, betekent niet dat de Nederlandse ondernemer het belang van IT voor zijn onderneming onderschat. Toch is hij ook daarin nuchterder dan zijn collega’s wereldwijd: 78,1 procent van de Nederlandse MKB' ers geeft aan dat IT ‘kritiek’ of ‘zeer belangrijk’ is voor het dagelijks functioneren van hun onderneming, ten opzichte van 85,9 procent van alle MKB'ers wereldwijd.
Ik snap, door de aard van het bedrijf, dat Microsoft de focus heeft op software als het HNW betreft.
Wat meer aandacht verdient, wat mij betreft, is het paradigma vanwaaruit organisaties zijn ingericht en worden bestuurd. MKB en Corporate organisaties kunnen maar moeilijk het beheers&controle paradigma overstijgen. Terwijl er alternatieven beschikbaar zijn die zich beter in- en aanpassen aan de dynamiek en onvoorspelbaarheid van de 21ste eeuw.
Wanneer ondernemers gaan zien wat dat ze oplevert, of wat de nadelen ervan zijn om het niet te doen, komt er vanzelf behoefte aan de software om er invulling aan te geven.
Het MKB weet dat sociale innovatie, het nieuwe werken, om mensen gaat en niet om software.
Wanneer snappen de ICTers eindelijk eens dat ze niet overal de oplossing voor hebben. Wanneer snapt de ICT eindelijk eens dat niet iedere innovatie software driven moet zijn?
Wanneer snappen de ICTers eindelijk eens dat ze zelden problemen oplossen en meestal voor nieuwe en vooral meer problemen zorgen?
Het nieuwe werken, sociale innovatie, gaat om mensen. Andere visie op personeel een andere manier van aansturen, sturen op talenten, empowerment.
Efficienter werken was de vorige slag, process improvement, waarbij met name de ICT heeft laten zien dat hun speeltjes vaak het doel niet haalbaar maakte. De beloftes werden zelden gehaald, de kosten rezen de pan uit, de mislukkingen waren talrijk.
Wie echt wil excelleren gaat met zijn medewerkers aan de slag, niet met domme rechtlijnige software.
Arjan Oude Kotte, Microsoft predikt hier wel heel erg zwaar voor eigen parochie zeg. Ik vraag me af met welke vraagstelling hij hiervoor de boer is opgegaan en heeft hij de mogelijkheid ook meegenomen dat er MKB-ers zullen zijn die gewoon gebruik maken van Open Source Ware?
Natuurlijk kan hij roepen dat het tijd is 'for the next step'. Hij heeft hier een overduidelijk belang. Het is echt niet zo dat de software, om bijvoorbeeld remote te werken, van MS zaligmakend is. Ik kan zo een aantal andere producenten opnoemen die ik zo boven MS prefereren zou.
Ook komt uit het artikel niet naar voren dat het heel goed zo zou zijn dat on line vergaderen voor veel MKB-ers helemaal niet interessant of relevant is. Immers, als je MSN hebt of skype, kun je ook video conferencen. Meer heb je op dat moment helemaal niet eens nodig. Ik lees in dit artikel Arjen er helemaal neits over zeggen.
Ik zie Arjen ook helemaal niets zeggen over het gegeven dat er gemiddeld maar 45% van MS Office door de afnemers wordt gebruikt aan functionaliteiten. Die afnemenr mag overigens wel het volle pond betalen natuurlijk. Ik zie Arjen wat dat betreft geen verbeterings campagne opstarten of voeren voor het MKB.
Ik durf ook zijn tendesieuse cijferpresentatie volledig in twijfel te trekken want vrijwel iedereen heeft namelijk Live MSN op laptop of PC. Daarnaast loopt Nederland voorop, modiaal, waar het het inzetten van KA en IT betreft dus ik haal wat dat stukje betreft even mijn schouders op en denk, het zal wel.
ALLE ondernemers die ik ken beschikken over email. Misschien de ouderwetse groenteboer om de hoek niet, maar die interesseer heel die pc of laptop dan ook geen moer. Dus dat cijfer van 96,4% Vaag getal.
Dan even die 'statement' hier,''....78,1 procent van de Nederlandse MKB' ers geeft aan dat IT ‘kritiek’ of ‘zeer belangrijk’ is voor het dagelijks functioneren van hun onderneming, ten opzichte van 85,9 procent van alle MKB'ers wereldwijd.''
Kom nou toch op zeg. Op welke zienswijze en getallenstelsel is dat gebaseerd? Nederland staat IT KA wise mondiaal in de top 5, ik kan me er bij dat getal helemaal niets bij voorstellen omdat er hele landen bij zijn die vrijwel helemaal geen IT infra hebben.
Als Arjen dan toch een campagne op zou willen starten en klanten nog meer aan zch zou willen binden, zet dan een campagne 'Hoe haal je nog meer uit je duurbetaalde MS zonder dat het je een stuiver meer kost!'' Organiseer gratis presentie en competentie avonden in het lan en ik weet zeker dat je het MKB nog meer en loyaler achter je krijgt.
Als MKB -ers vragen hebben hoe nog meer te halen uit hun MS dan help ik ze graag emt hints en tips, die ze overigens verder geen cent kosten. Want je hoeft namelijk niet altijd te verdienen aan een stukje dienstverlening.
MS haal namelijk ook door gratis research de fouten uit OS en Office door de beta's uit te zetten en te wachten op gratis feedback, maar er vervolgens in de verkoop wel het volle pond voor te laten betalen. Commercieel door Bill goed over nagedacht overigens.
Maar ik herinner mij dat ik Bill een jaar of 3 geleden een open brief heb gestuurd met de uren die ik kwijt was Vista te installeren, en te deinstalleren omdat de meeste drivers nog niet eens voor handen waren, neen Arjen, het was niet de Beta. Ik heb van Bill nog steeds geen woord gehoord voor de voorgestelde compensatie en derving. Wel bemoedigende emails van Zwitserland tot Israel. Dus verwacht van mij in deze geen bijval alsjeblieft.
Verder? Ik heb vind ik weer genoeg aan MS gedoneerd voor dit jaar. We zitten in een recessie en mijn beperkte budget is alweer op. Ik ben vrolijk opgestaan vanmorgen, dit artikel maakt me nog wat vrolijker, met een kopje verse koffie, waarvoor mijn dank Arjen. Sorry Arjen, volgend jaar maar weer?
Ferrie
|
|
23
-
03
-
2010
|
08
:
51
uur
Zou het zo kunnen zijn dat het MKB (door zijn kleinschaligheid) juist meer behoefte heeft aan face-to-face contacten?
Het zijn immers vaak familie-achtige bedrijven waar een sterke informele cultuur heerst.
Dat zou dan begrijpelijk kunnen maken waarom ict (na de 1e toepassingsgolf) minder toegepast wordt.
Zo kom je ook bij de vraag terecht kan ict de behoefte aan gevoelens en face-to-face realiseren?
Gezien de reacties hier zien we weer de al bestaande tegenstellingen naar voren komen. Het is gewoon weer een ouderwets amerikaans verkoop praatje die roept .... Buy Buy Buy.
Leuk geprobeerd alleen mis ik gewoon dat stukje objectiviteit en nuchtere kijk op zaken, die wij doorgaans in Nederland op houden. Kijk dat je iets probeert te verkopen is heel leuk maar bega dan niet de doodzonde, zoals in het artikel, door met uiterst dubieus en gemanipuleerd cijfermateriaal te komen die meteen gechallenged kunnen worden.
Zoals ik al eerder stelde, de cijfers kloppen niet, kunnen niet kloppen en zijn alleen maar samengesteld als resultaat van uiterst éénzijdige vraagstelling.
Tja zo kan ik natuurlijk ook de prachtigste uitkomsten van surveys presenteren. Regelmatig zien we dit ook al van Maurice d'Hond. Ik ben het volkomen met Ad en Ferrie hier eens dat we hier wel degelijk moeten kijken naar de Human Aspects in plaats van maar te roepen en te denken dat we alles maar moeten automatiseren.
Neem dat van mij, een IT/KA professional maar aan Arjen.
Ik ben benieuwd naar de opvattting van Microsoft in hoeverre ook emoties, waarden, conflicten goed via ict/pc e.d. te bewerken zijn.
A.s. vrijdag is er een congres op de T.U. Tilburg over online coaching en chat-coaching.
Uit onderzoek blijkt dat ict/pc e.d. wel (gedeeltelijk) bruikbaar zijn voor lastig en moeilijke gevoelens endenkbeelden.
Als dit allemaal zo is, dan zou elk bedrijf moeten nagaan wat je wel en wat je niet per ict/pc goed kan bewerken.
Een mooi voorbeeld vind ik nu het Google-conflict met China.
Vrijheid van meningsuiting (= Google) tegen authoritair en onderdrukkend China (= 't grote bedrijfsleven aldaar).
@Ferrie
Kun je me informatie geven over dat congres in Tilburg, de TU Tilburg ken ik niet, ik denk dat je het over de UvT hebt?
Natuurlijk is software en ICT uitermate geschikt voor emoties. Iedere dag schelden miljoenen mensen hun pc of terminal uit, raken ze gestrest door steeds vastlopende software, computers die Toyota trekje vertonen (zelf op de rem gaan staan) en blauwe schermen.
Dat een computer kan denken, reageren als een mens, emoties kan oppikken, stemmingen kan aanvoelen? Nee hoor, want software kan alleen maar mathematisch te werk gaan en niks is minder mathematisch als een mens.
Je mening over China stel je wel bij als je er een keer geweest bent. Ze zijn daar wel protectionistisch en dulden daarom geen commercieel instrument als Google. China werkt veel met sociale controle en dat hebben ze goed voor elkaar. Dat ze nog een weg te gaan hebben naar democratie is duidelijk. Maar wie denkt dat onze politici wel alle vertellen en dat er hier geen geheimen zijn is naďef.
Met de huidige en bestaande technieken, ook onder het MS platform, is het heel goed te doen om meer en breder gebruik te maken van de huidige stand van zaken. Maar ja als je omzet moet verbreden en vergroten moet je ook dit soort wegen bewandelen blijkt maar weer.
Je hebt een punt als je stelt dat KA/IT een beperkte waarde hebben wat, bijvoorbeeld zoals jij het stelt, coachen betreft. Die 'waardevermindering' is maar heel relatief hoor. Voor het contact onderhoud is videoconferencing een hele geëigende manier om contacten te kunnen onderhouden. Eens als je zegt dat dat niet op zal gaan voor mensen die heel intensief mentaal en emotioneel moeten worden begeleid, in den beginne.
Maar ik denk dat we hiermee van het feitelijke onderwerp van het artikel af gaan wijken. Mocht je wat meer over dat stukje willen weten dan ben ik best bereid daar de tijd voor te nemen. Je mag gebruik maken van de wegen hier om rechtstreeks in contact met me te komen of via de website. Kijk maar.
@ Ad
Hahahaha .... pas op Ad, de tijd van de zelfdenkende PC is er bijna. We zijn al zover dat we ze al zelf problemen kunnen laten oplossen, en het virtuele brein is al om de hoek.
Ja op de software die emoties kan herkennen moet ik je teleurstellen Ad. Zij het nogal rudimentair, het is er al en het draait ook al aardig ook moet ik zeggen. Het was hetzelfde als met spraak gestuurde software. Ik was daar 10 jaar geleden al mee bezig en ook dat heeft een aardige ontwikkeling doorgemaakt.
Soms zou ik liever in China zitten Ad, als bij dit contingent incompetente en impotente zielen ;O)
@ Ad de Beer, ik vergiste me, het moet natuurlijk zijn: Universiteit van Tilburg. Dit congres wordt georganiseerd door Jeanette Krijnen Coaching uit Breda. Als je even googled op Krijnen Coaching dan krijg je contact. Bij mijn weten is het congres uitverkocht. Ga er wel zelf heen.
Over China ben ik niet enthousiasat. Er is geen vrijheid van meningsuiting, milieu wordt vernietigd en er is geen goede rechtszekerheid.
@ Civile. Dank voor je vriendelijk antwoord. Ja, 't is lastig om hier precies de grens aan te geven. Maar... als het om Nieuw Werken gaat, dan denk ik dat we zowel over ons denken, voelen als handelen moeten kunnen praten. De reden is simpel: het nieuwe werken is expliciet INTER-actief. Daarom zal China, zie boven, deze strijd gaan verliezen. Dat vind ik niet erg :-)!
Goeiemorgen allen!
Door de google alert vanmorgen hier aangeland. Gisteren welgeteld 95 aanmeldingen en er passen 100 man in de zaal.
Hier staat alle informatie: (Klik hier)
Hi Jeanette, goed dat je hier reageert! Dit chat-coach/online-coachings congres kan volgens mij een prima impuls opleveren over de functie van ict t.a.v. gevoelens en denkprocessen. Hopelijk komt er een follow up via deze site zodat het gesprek zich kan verdiepen. Tot vrijdag! Ferrie
Arjan Oude Kotte
|
|
25
-
03
-
2010
|
11
:
03
uur
Microsoft is de eerste om te erkennen dat ICT niet dé oplossing is voor invoering van Het Nieuwe Werken. ICT faciliteert het slechts, het maakt het mogelijk. Minstens zo belangrijk -en vaak veel lastiger- is een verandering in de cultuur, de manier waarop we werk organiseren en de omslag naar output gestuurd managen. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. MSFT weet dat uit eigen ervaring. Wij zijn al jaren bezig met de invoering van HNW en daarbij spelen aspecten als management en cultuur een minstens zo grote, zo niet een veel grotere rol als ICT. Jullie zijn van harte welkom om een keer een kijkje te komen nemen in ons nieuwe pand dat volledig is ingericht rondom HNW. Mocht je ineteresse hebben stuur mij dan een mail op arjan.oudekotte@microsoft.com.
Waarom dan deze focus in het onderzoek? Als softwareleverancier van ICT is MSFT natuurlijk geďnteresseerd in de afname van de software die HNW mogelijk maakt. Natuurlijk hebben wij daar ook een belang bij, net als elke andere commerciële onderneming dat heeft bij onderzoeken naar het gebruik van zijn/haar producten en diensten. Maar we prediken niet dat software de enige oplossing is. Dat komt ook zeer nadrukkelijk naar voren bij de informatiesessies die we organiseren voor de ondernemers.
Tot slot: de cijfers zijn betrouwbaar. Het onderzoek is niet door MSFT zelf, maar door het onafhankelijk onderzoeksbureau Vanson Bourne uitgevoerd. Het gaat om een vergelijking tussen 15 landen wereldwijd, deze cijfers vormen een onderdeel van de wereldwijde resultaten en bieden wat ons betreft aanleiding voor specifieker vervolgonderzoek binnen Nederland.