22 maart 2010 -
Ziekteverzuim kan zowat gehalveerd worden door geregeld een schouderklopje uit te delen. Volgens ArboNed zijn gebrek aan motivatie en aan ondersteuning door de leiding de oorzaken van de helft van alle ziekmeldingen. Dat schrijft 6Minutes.be.
Willem Van Rhenen van ArboNed stelt vast dat onterechte afwezigheid bijna niet voorkomt in tijden van recessie. Dan is iedereen bang voor baanverlies en wordt er pas afgehaakt als het echt niet anders kan. Opmerkelijker is dat onderzoek aantoont dat de helft van degenen die zich ziek melden lijden aan psychosomatische klachten. Zij halen geen energie en voldoening meer uit hun werk en dat breekt hen op.
Regelmatig compliment werkt beter dan lage werkdruk
Werkgevers verlichten dan vaak de werkdruk. Toch los je daar het probleem niet mee op, aldus Van Rhenen. Hij adviseert geregeld, liefst dagelijks, een complimentje te geven en iets bemoedigends te zeggen. Dat motiveert enorm en kan klachten daarom enorm verminderen. Ook diegene die het schouderklopje uitdeelt houdt er een goed gevoel aan over.
Aanwezigheid zonder productie kist meer dan verzuim
Van Rhenen concludeert: "De werkgever moet motiveren, coachen en dienen. Het productieverlies dat wordt veroorzaakt door mensen die wel aanwezig zijn, maar weinig doen is veel groter dan het verlies dat wordt veroorzaakt door ziekteverzuim. Dat verlies kun je voorkomen door te weten wat je personeel beweegt, en hen te ondersteunen."
Bron:6Minutes
Ik vind dit een artikel die niet vaak genoeg herhaalt kan worden. Het is zo dat het tonen van voldoening ervoor zorgt dat werknemers zeer veel kunnen hebben en ook in lengte willen gaan voor de organisatie. Wanneer je nog managers rond hebt lopen, die , verdeel en heers toepassen en ondergeschikten niet voor vol aan willen zien krijgen at vanzelf voor de kiezen.
Als interim Manager en projectleider ben ik vaak genoef de laagdunkende managers tegen gekomen die je behandelde als extern omdat je ook extern was. Sommigen waren ook van mening dat je heel goed eigen incompetentie aan de van een externe op kan hangen.
Heel kortzichtig uiteraard want er komt een moment dat de externe niet langer meer als kapstok kunnen fungeren en dan moeten ze alsnog met de billen bloot. Je merkt het ook aan mensen zelf.
Een volkomen ondergesneeuwde afdeling KA support, 2e lijn die door het gooien over de schutting de load niet meer aankon. De zittende manager had niet de competentie in te zien waar de problemen nu werkelijk zaten omdat hij niet vanuit KA afkomstig was.
Toen het team eindelijk doorkreeg waar de rode lijn liep werd het met enkele kunstgrepen en tijdelijke maatregelen redelijk snel opgelost. De interne manager streek maar wat graag de eer op. Lang kon hij er niet van genieten omdat het verloop in zijn team wel erg groot werd dat men hem vragen is gaan stellen.
Ik heb ook managers gezien die het wel begrepen en heel ontspannen, zelfs in drukke tijden, rond liepen omdat ze konden vertrouwen op hun medewerkers en dat ook uitstraalden. Collegialiteit onderling was gewoon zichtbaar en voelbaar.
Natuurlijk. In tijden van recessie waar de mogelijkheid tot krimp bestaat en mensen vrezen voor hun positie, blijkt het ineens wel te kunnen. Ik zou als arboned zijnde misschien het juist positief aanvliegen en er een white paper van maken want als dat een valide constatering is van verzuim, waarom dan het niet positief keren?
Een blik verzuim coaches opentrekken, opleiden en naar de klant sturen wellicht? Niet iedere manager is nou eenmaal een peoplemanager. Maar er een course van, laat je klanten kosten/baten analyse zien en ze betalen graag verzeker ik je.
Goed verhaal met veel positieve tonen me dunkt.
Steven
|
|
22
-
03
-
2010
|
19
:
32
uur
Volledig mee eens, en in combinatie met inzage in het verlies aan revenue per uur dat de werknemer afwezig is + inzicht in ''the power of one'' om aan te geven in hoeverre de werkdruk hoger wordt bij de teammembers, geeft de werknemer het gevoel dat hij niet alleen maar werknemer is. Hij krijgt ook te kennen wat het belang van zijn aanwezigheid is ! Het is hierbij héél belangrijk dat je deze boodschap overbrengt op een niet beschuldigende manier, iedereen is wel eens ziek, maar op een manier die toont dat je je werknemer hoog genoeg inschat dat hij deze cijfers, en het achterliggende belang ervan ook begrijpt. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, ook hun eigenwaarde. Wanneer je dan met een team werkt is het voornamelijk belangrijk dat je deze cijfers, aan het gehele team meedeelt tijdens one on one gesprekken, en niet alleen aan degenen die misschien wat frekwenter ziek zijn. Kwestie van een duidelijke communicatie te blijven onderhouden met iedereen , de achterliggende boodschap wordt heus wel duidelijk naar degenen die beseffen aan wie deze boodschap gericht is, en aan wie het ligt dat aan het absenteïsme gewerkt dient te worden.
Tsja... kan hier als Waarderingsmanagement.nl (en initiator van de jaarlijkse Nationale Complimentendag.nl) natuurlijk pagina's over vullen. Dat zal ik hier achterwege laten.
Feit is wel dat (door aantrekken van economie en intredende vergrijzing) de grootste managementuitdaging van voor de recessie weer (snel?) terugkomt: Waar haal ik de mensen vandaan en .... hoe houd ik ze vast? (Eén gouden tip: loyaliteit bestaat wel, maar is niet te koop!)
Een paar recente onderzoeksuitslagen:
Ruim 25% van de werknemers voelt zich ondergewaardeerd, 39% van de werknemers voelt zich niet betrokken bij zijn/haar organisatie en 50%(!) van de werknemers staat open voor een andere baan.
Zal wel meevallen? Reden voor zorg? Dat laat ik graag aan de lezer over. Dat er echter ook op de arbeidsmarkt weer interessante tijden gaan aanbreken staat voor mij als een paal boven water.