19 maart 2010 -
Meer dan driekwart van de ondernemers ziet mobiel werken als dé toekomstige manier van werken: werken waar en wanneer je maar wilt. Het draagt bij aan het gevoel van vrijheid waar de meeste ondernemers bijzonder veel waarde aan hechten. De mogelijkheden voor mobiel werken onder werknemers worden echter nog niet volledig benut.
Dit blijkt uit recent onderzoek in opdracht van KPN uitgevoerd door Sprout onder ruim 500 ondernemers. Voor bijna negen op de tien ondernemers is het gevoel van vrijheid het grootste goed in hun werk. Ook hun medewerkers willen ze vrijheid bieden, vooral om de motivatie en productiviteit te vergroten en ze meer grip op hun werk-privé-balans te geven. Circa 70 procent van de ondernemers wil zijn medewerkers meer vrijheid geven door ze de mogelijkheid te bieden om thuis te werken.
Bereikbaarheid
Meer dan de helft van de ondernemers vindt dat hun medewerkers altijd bereikbaar moeten zijn tijdens werktijd. Ze hebben hen daarom voorzien van een mobiele telefoon (72 procent) en een laptop van de zaak (75 procent). Ondernemers rusten hun medewerkers echter veel minder vaak uit met een smartphone (37 procent), een internet abonnement thuis (30 procent) of mobiel internet op de laptop (23 procent). Een smartphone is echter wel populair bij ondernemers zelf. Ruim de helft van de ondernemers heeft zo’n toestel.
Obstakels Meer dan de helft van de ondernemers hanteert nog een managementstijl waarbij ze hun medewerkers instrueren en weinig vrijlaten. Daarnaast is kostenbeheersing (70 procent) een groot struikelblok om meer vrijheid te geven, gevolgd door de angst om de controle te verliezen over de resultaten (42 procent). De angst dat de bedrijfscultuur zal veranderen en/of verdwijnen is ook aanwezig (39 procent).
Laten we wel zijn, en daarom begrijp ik de inhoud van dit artikel wat minder, dat de economische stand van zaken mede de ingever/aangever is van dit artikel. het gegeven op zich is niet nieuw maar nu worden bedrijven gedwongen in bredere context te gaan kijken waar besparingen te realiseren zijn.
Sinds jaar en dag riep ik dat die lag in flexplek en werkplek m.b.v. de KA/IT als techniek. Vele managers waren dit niet zo met mij eens, een enkele gelukkig wel en die hebben er dan ook werk van gemaakt. Gevolg? Een besparing, per werkplek, die zomaar op liep tot 30%.
Met een enkele extra toegevoegde besparing, liep het getal makkelijk op tot 40%-45%. Nu we weer te maken hebben met een dipje, zie je dat het antwoord hem dus weer zit in het bedrijfsleven. Juist. Eén van de doelstellingen van de KA en IT is toch besparen geweest? In plaats daarvan heeft men allerlei dingen erbij verzonnen en de 'gadgets' konden niet gek genoeg.
Steeds minder is er gekeken naar de mogelijkheid de KA/IT nu eindelijk eens in te gaan zetten voor hetgeen waarvoor die is bedoeld. Juist. Besparen. Dat dit artikel van de KPN komt tekent alleen maar commercieel inzicht.
KPN leg netwerken aan en onderhoud deze ook voor haar klanten. Wat ik nu even niet begrijp is dat ze wel een onderzoek laat uitvoeren op dit stuk, weet te concluderen dat werkgevers de werknemer best wel de ruimte wil geven, maar niet met een kant en klaar concept komt.
Als dit gegeven een juiste conclusie is, dan geef je nu toch een stuk commercie weg aan de conculegae die er een concept van kunnen maken? Ik ben helaas niet zo commercieel aangelegd, ik heb dat gewoon niet in me, maar heb er allang white papers over gepubliceerd.
Helemaal nieuw is deze materie dus niet, maar wel actueel.