19 maart 2010 -
Ten gevolge van het huidige economische klimaat wordt outsourcing steeds belangrijker. Die trend beperkt zich niet langer tot IT, maar breidt bijvoorbeeld ook uit richting HR. Outsourcing zorgt namelijk voor een belangrijke kostenreductie, een vermindering van de complexiteit en een verhoogde standaardisatie.
2010 wordt volgens NorthgateArinso het jaar van de ‘hybride HR’: om snel meer en betere resultaten te behalen, zullen bedrijven niet langer vasthouden aan één delivery-model. In plaats daarvan zullen ze on premise-, on demand- en business process outsourcing-oplossingen gaan combineren.
Voordelen
HR-outsourcing biedt bedrijven meer dan één voordeel. Door HR-activiteiten als payroll en personeelsadministratie uit te besteden aan een gespecialiseerd dienstenleverancier, krijgen bedrijven de kans zich toe te leggen op hun kernactiviteiten. Door de schaalvoordelen die een derde partij biedt, komt daar ook de garantie op een consistente kwaliteit en kostenvermindering bij. HR-medewerkers zijn bovendien verlost van lastige administratieve taken. Zo kunnen zij hun aandacht richten op de strategische kant van HR: talent aantrekken en behouden, prestaties meten en verbeteren, personeel managen en opleiden.
Verschillende mogelijkheden
"Het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat steeds meer bedrijven bekend raken met HR-outsourcing en beseffen dat het geen ‘alles of niets verhaal’ is. Een bedrijf kan ervoor kiezen om de IT-kant van HR uit te besteden, maar kan ook voor HR Business Process Outsourcing kiezen en aan de IT-taken functionele zaken als payroll of personeelsadministratie koppelen. Daarnaast zien we dat veel bedrijven klein beginnen: ze starten een HR-outsourcing-project bijvoorbeeld eerst in één land of voor een beperkte groep werknemers op en houden daarnaast vast aan hun oorspronkelijke delivery-model. Op die manier kunnen ze eerst ervaring opdoen en later hun outsourcing-strategie verder uitbouwen," legt Rob van Bavel, Managing Director van NorthgateArinso in Nederland, uit.
Uitleg
Bedrijven kunnen vandaag de dag kiezen voor een on premise-, on demand- en business process outsourcing-oplossing. Hybride HR betekent dat ze het beste van de HR-opties, waaronder HR-outsourcing, combineren, met zo gestandaardiseerd en kosteneffectief mogelijke HR-diensten als doel.
• on premise: het bedrijf koopt softwarelicenties en een server aan en installeert en onderhoudt de software zelf. Die wordt geïnstalleerd in één netwerk dat exclusief voor één bedrijf wordt gebruikt. De belangrijkste voordelen van deze aanpak zijn personalisatie en controle
• business process outsourcing: bedrijven besteden HR-processen uit naar een externe dienstenleverancier. Hierdoor kunnen de HR-medewerkers zich concentreren op strategische taken en kan het bedrijf focussen op de kernactiviteiten, zonder zich over het onderhoud van IT-systemen of HR-administratie te hoeven bekommeren
• on demand: bedrijven hoeven geen software of infrastructuur meer aan te kopen, ze hebben enkel een webbrowser nodig om op afstand toegang te hebben tot de software. Deze Software-as-a-Service levert met andere woorden de functionaliteiten die een bedrijf nodig heeft, zonder de last die een IT-implementatie met zich meebrengt. De grootste voordelen van een on demand-oplossing zijn de snelle implementatie en de flexibiliteit
Door de verschillende modellen te combineren, kunnen bedrijven een goede mix vinden om aan hun HR-, IT- en business-eisen te voldoen.
Outsourcing van personeelbeheer (slechts een klein onderdeel van HRM, maar wel het fundament) is nog niet zo oud als de weg naar Rome, maar toch al jaren voor veel bedrijven de gewoonste zaak van de wereld. Dat door de toegenomen mogelijkheden binnen de ICT nieuwe mogelijkheden komen, zoals cloud computing, doet daar niets aan af, het is oude wijn in nieuwe zakken.
Het is een illusie dat HR volledig kan worden geoutsourced. Personeel, de human resources, zijn de belangrijkste productiefactor van een bedrijf, de enige productiefactor die niet kan worden gekopieerd en daarmee de productiefactor die het uiteindelijke verschil zal maken tussen afsterven, meehobbelen of excelleren.
Juist deze functie dient daarom dicht bij de organisatie te zitten, het centrum van de bedrijfsstrategie te zijn.
Als aan outsourcing gedacht wordt, kan beter naar de financiële kant worden gekeken. Een beetje accountantsbureau kan makkelijk de financiële administratie doen toch?
Als strategisch naar outsourcing wordt gekeken, valt daar behoorlijk wat efficiency en kosten voordeel te halen, beperk het daarom niet tot de HR-activiteiten, beter nog, outsource HR pas als alle andere functies zijn geoutsourced!
Het valt me altijd op dat er wordt gesproken over kosten in geval van outsourcing. Maar wat zijn eigenlijk de opbrengsten van de afdeling en hoe zijn die na outsourcing? Dus is er niet spraken van een netto verlies na outsourcing?