16 maart 2010 -
De Japanse telefoon fabrikant KDDI heeft gsm-software ontwikkeld waarmee werkgevers hun personeel in de gaten kunnen houden. Volgens de fabrikant is het doel hiervan om efficiënter werken mogelijk te maken en het personeel beter te kunnen evalueren. Dat schrijft allaboutphones.nl.
Ik probeer me hier een voorstelling van te maken. Is het zo dat dit juridisch kan en mag? Hoe zit het dan eigenlijk met mogelijke missers ..... zo vraag ik mezelf hard op af. Ik kan me een voorbeeld heugen van de invoering van de chipcard bij een grote organisatie.
Een man was vader geworden en in de namiddag trakteerde hij een flinke groep collega's daarvoor op een paar drankjes in het bedrijfsrestaurant. Nu was dit restaurant uitbesteed. Maar de man mocht enkele weken later, aan een manager, toch komen verklaren waarom hij, op een namiddag midden in de week, in kort tijdsbestek zoveel drankjes had gekocht.
Het is slechts een voorbeeld. Persoonlijk maakte ik er ook één mme, dit maal met een afdelings creditcard. Na een flinke klus in Belgie rekende ik twee rekeningen af in het hotel. De ene rekening waren de kosten voor verblijf, vol pension, en enkele drankjes, en de andere rekening betrof privé uitgaven, waaronder ook drankjes.
Nu was er met de verzamelstaat iets niet helemaal goed gegaan. Klaarblijkelijk. Ik werd enkele dagen later door een Line manager ter verantwoording geroepen dat hem 'een vreemd verhaal' ter ore was gekomen van één van de afdelingssecretaresse. Het betrof een wel erg exorbitante hotel rekening betaald met de creditcard.
Ondergetekende heeft toen hardop afgevraagd of het te moeilijk was, voor de dame in kwestie mijn telefoonnummer in te tikken??? Als er inerdaad ergens iets niet goed is gegaan, kan, waar mensen werken gebeurd wel eens wat, dan is er tijd en ruimte voor correctie.
Uiteindelijk bleek het een misverstand van zo'n 50 euri privé uitgaven, zijnde enkele drankjes en wat rookwaar, van mijzelf en twee collega's, op de verzamelrekening terecht gekomen.
De dagen daarna was het verhaal weliswaar in drie verschillende varianten te horen. Ik heb de dame daar dan ook danig op aangesproken. Lang verhaal kort, met dit soort zaken als controle middel moet met uiterst voorzichtig zijn want een foute indruk is zo gewekt met alle negatieve consequenties van dien.
Je kunt namelijk mooi roepen dat er een keer een foute constatering werd gemaakt .... foutje bedankt, maar de onderlinge verhoudingen die het aantast is veel ernstiger. Daar is nu eenmaal niet altijd even goed over nagedacht.... blijkt weer eens.