16 maart 2010 -
Ongevoeligheid is cruciaal voor wie in de harde zakenwereld wil overleven. Wie zich niet mee laat slepen door zijn emoties, slaapt namelijk als een roos. En wie een goede nachtrust geniet, neemt betere beslissingen. Dat is de redenering die Lord John Philip Browne, voormalig CEO van BP, volgt op Express.be.
Lucy Kellaway van de Financial Times is het met hem eens en stelt dat vrouwen daarvan het beste bewijs. Hoewel hen algemeen een grote dosis empathisch vermogen wordt toegeschreven, slaagt slechts een enkele vrouw erin door te breken tot de top van het bedrijfsleven.
Kleenexdoos
Ongevoelige bazen zijn recht voor de raap en nemen niets persoonlijk. Dit zorgt ervoor dat mensen beter gaan werken: ze weten immers dat een slachtofferrol hen geen voordeel op zal leveren. Toch kan een beetje empathie geen kwaad om te begrijpen hoe werknemers zich voelen. Kellaway stelt voor in elke directie één iemand aan te duiden die als 'Kleenexdoos' fungeert. Medewerkers kunnen bij deze persoon uithuilen en deze kan op zijn beurt de rest van de directie inlichten over de onderwerpen die op de werkvloer spelen.
Bron:Express.be
Mee eens. Ook al willen organisaties graag people managers met vrouwelijke eigenschappen zoals bijvoorbeeld sensitiviteit, in de praktijk blijken sensitieve mensen ook een bepaalde gevoeligheid te hebben waardoor ze minder stevig zijn in sommige situaties.
Stabiele, onafhankelijk denkende en autonome, gelijkmatige mensen met brains doe het vaak het best in die rollen. Dit is gebaseerd op mijn jarenlange ervaring met assessments.
Hier worden twee dingen door elkaar gehaald: gevoelloos zijn en niets persoonlijk nemen. Die dingen hebben NIETS met elkaar te maken.
Het is beslist mogelijk om empathisch te zijn en je betrokken te voelen bij de mensen om je heen, zonder de hele tijd alles op jezelf te betrekken. Lijkt mij dat dát de beste managers zijn.
Dat vraagt van vrouwen doorgaans om zich dingen minder persoonlijk aan te trekken. Dat vraagt van mannen doorgaans om zich wat empathischer op te stellen.
Ook duidelijk zijn en recht voor zijn raap zeggen wat je bedoelt heeft niets te maken met gevoelloos zijn. Het heeft alles te maken met bedoelen wat je zegt en zeggen wat je bedoelt.
En dat is iets waar weinig mensen, mannen en vrouwen, echt goed in zijn.
Eddy Vandeweyer
|
|
16
-
03
-
2010
|
11
:
45
uur
Dikke bullshit! Hoe word ik zo snel mogelijk rijk? dat is de enige vraag die dit soort mensen dagelijks aan zichzelf stellen.
Zij gaan zelfs zo ver dat zij alle shit die zij veroorzaken af serveren naar een ''Kleenexmanager''. Weten wat er speelt op de werkvloer als reden opgeven is nog erger!
Ik ben zeer benieuwd hoe deze mensen denken over hun klanten? Hoe zij graag zelf behandelt willen worden als zij ''de klant'' zijn? Ook als een nummer? Dacht het niet!
Lord John Philip en Lucy, ga eens terug naar je moeder en je jeugd en vraag eens wat over je opvoeding.
Ik wil hier graag even stellen dat het een tamelijk ongenuanceerde mening en kijk is waarvan je je terdege kunt afvragen of het steekhoudend is.
Anne Mulcahy, CEO Xerox, onze eigen Nelie Smit, Trude Maas, Inra Nooyi, vrouwen met pit en karakter die veel gemeen hebben. Ruggengraat maar ook het onderscheidend vermogen zaken en persoonlijk gescheiden te kunnen houden.
Bill Gates, Sir Alan Suger, Warren Buffet, Steve Forrest, Jobs, Eric Muller, hebben bijvoorbeeld weinig op met dat emotieloze, integendeel zelfs. Allen zijn, naast hun passie, hun werk, plus nog privé projecten, die juist passie, emotie en empathie met zich mee brengen.
Dus die enkeling die op deze wijze een stelling laat optekenen die dan zo geventileerd wordt, zonder dat er kaarblijkelijk verder is gekeken naar hoe het ook zit in de top van het bedrijfsleven, komt dan snel tot dit soort kortzichtige conclusies.
Veel CEO's maken deel uit van netwerken en veel van die netwerken houden zich ook met charitatieve projecten bezig.
Brigitte van Tuijl stelt het juist. Gevoelloos zijn en zaken niet persoonlijk nemen hebben totaal enige relevantie met elkaar. Je zult het als CEO in je moeten hebben op bepaalde momenten beslsissingen te moeten nemen, die de zakelijke posities van personen kunnen raken. Dat gaat zonder aanziens des persoons. Dat moet je inderdaad kunnen scheiden.
Dat van die kleenexdoos functioneren is heel erg leuk egvonden alleen knap denigrerend. Per saldo een niet geheel compleet artikel die de nodige vragen oproept.
Het klopt. Ongevoeligheid is cruciaal voor wie in de harde zakenwereld wil overleven. Emotie is een teken van zwakheik. Het is helaas dagelijkse praktijk.
gelukkig ben ik eigen baas. Heb ik alleen last van mijzelf.
Erwin
|
|
13
-
01
-
2011
|
16
:
23
uur
Gezien de ontwikkelingen in de Golf-regio, waar BP geheel nieuwe inhoud heeft gegeven aan de term milieu-ramp, komt het mij voor dat topmannen van BP even hun mond moeten houden als het gaat om succesvol leiderschap.
Beste mensen. Vraag via de mail het artikel aan dat onlangs in het magazine ''Nieuwe leiders'' heeft gestaan. Daarin krijgt u antwoord op uw vragen en gaan we graag het gesprek aan.
Gezien de ontwikkelingen in de Golf-regio, waar BP geheel nieuwe inhoud heeft gegeven aan de term milieu-ramp, komt het mij voor dat topmannen van BP even hun mond moeten houden als het gaat om succesvol leiderschap.