zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager heeft geen idee wat printen kost

16 maart 2010 - Minder dan vijftien procent van de Nederlandse managers geeft aan te weten wat zij maandelijks aan print-, fax- en kopieerkosten voor hun organisatie kwijt zijn. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek onder 150 directie- en MT-leden. Ruim acht op de tien van hen bleek niet op de hoogte hoe zwaar deze kosten op de begroting drukken.

Daarbij lijken mannelijke managers beter geïnformeerd dan hun vrouwelijke collega’s. Zo gaf achttien procent van de mannelijke respondenten aan te weten hoe hoog deze kosten zijn. Van de vrouwelijke managers geeft negen procent aan deze cijfers paraat te hebben. 



Besparing

Dirk Muntendam, marketingmanager van Kyocera Mita, is niet verbaasd over de resultaten. "Wij wisten al langer dat het bewustzijn onder Nederlandse managers over de hoogte van de printuitgaven laag was. Wel valt het mij op dat er, zelfs in tijden waarin de marges voor veel bedrijven onder druk staan, nog steeds weinig gekeken wordt naar dit soort kosten. De ervaring leert dat besparingen op printuitgaven al snel kunnen oplopen tot 35 procent." 

Lage inschatting

Het onderzoek liet verder zien dat een forse meerderheid (59 procent) de print-, fax- en kopieerkosten op minder dan 200 euro per maand schat. Zelfs onder managers in organisaties met 51 tot 200 werknemers was 24 procent er van overtuigd dat de kosten de 200 euro niet overstijgen.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Dubbelzijdig printen is nog lang geen standaard
 Jonge werknemers printen meer dan oudere
 Milieubewustzijn leidt nog steeds niet tot minder prints
 Printen gebeurt steeds bewuster
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
16-03-2010
 | 
07:44 uur
Een heel zinvol artikel me dunkt. Jammer dat er niet extra werk wordt gemaakt met dit artikel managers erop te wijzen wat de voordelen zijn van bijvoorbeeld, 'all in ones', de voordelen van netwerkprinters, de paperless office. Om maar enkele dingen te noemen.

Eerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat een paar bewustzijn veranderingen op het stuk printen en faxen, organisaties makkelijk honderden tot duizenden euri per maand doet laten besparen. Dat terwijl bedrijven zoals Kyocera hier verkooptechnisch een heel mooi verhaal hebben.

Voor de manager die geinteresseerd is in de white paper......

(Klik hier)
Helma van Wanrooij  |   | 
16-03-2010
 | 
08:43 uur
Tot op detailniveau weten wat je kosten zijn, strekt erg ver. Maar dit neemt niet weg dat je in grote lijnen de kosten in beeld moet hebben (eventueel met behulp van een finanicele man of vrouw die je terzijde staat). Is het niet om te bekijken of er een goedkopere partij is (waarbij niet op andere aspecten ingeleverd hoeft te worden), dan is het in ieder geval vanuit kostenmanagement overwegingen zinvol om je kostenplaatje te kennen.
Deze uitkomst zegt dus iets over een flink aantal managers, mannelijk en vrouwelijk.
Hans  |   | 
16-03-2010
 | 
08:57 uur
Bewustwording is en blijft belangrijk. Als we uit besteden zijn we ons wel bewust van de kosten. Er is meestal vooraf een goede calculatie gemaakt over wat voordeliger is: uitbesteden of zelf doen.
Ook repro werkzaamheden kunnen goed uitbesteed worden.
Men heeft dan minder of geen vaste kosten en de variabele kosten zijn goed zichtbaar.
Op dat moment gaan we er zeker bewust mee om
joran  |   | 
16-03-2010
 | 
22:06 uur
Wij maken zelf met het bedrijf analyses van de documentsystemen bij bedrijven. Om een goed beeld te krijgen rekenen wij altijd met de 'kosten per print'. Daarin zit dan aanschafsprijs machine, aantal afdrukken per jaar, kosten inktpatronen, , technische levensduur van de drum (zegt iets over aantal onderhoudsbeurten). Zo komen wij er maar al te vaak achter dat bedrijven hier heel veel geld laten liggen omdat ze in zee gaan met een dealer van 1 bepaald merk (HP, Canon enz).

Willem  |   | 
18-03-2010
 | 
09:52 uur
Ik sluit me aan bij Hans en Joran. Het bericht van de heer Muntendam is natuurlijk gericht op verkopen van zijn merk. D.m.v. het artikel wil hij prikkelen eens te bezien of zijn merk wellicht goedkoper in gebruik is dan de andere merken. Dat zegt alleen iets over besparing van de kosten tussen types/merken onderling. Dat is zijn goedrecht. Ik preek hier ook voor eigen parochie als eigenaar van een Grafimedia bedrijf. Veel belangrijker is wat Hans en Joran aangeven (wel verschillende invalshoek volgens mij), namelijk te onderzoeken wat je nu werkelijk wilt en nodig hebt in de organisatie. Kun je volstaan met een zw/wit toner printer en besteed je alles wat in kleur moet uit? All in one printers, zeker de inktjet types, verbuiken meer dan wat dan ook. Je maakt daar ook veel meer gebruik van dan vaak nodig is, vanwege het gemak. Het staat er immers toch en kan bijna alles. Mislukt een scan op zo'n apparaat (natuurlijk is de afdruk wel meteen gemaakt ter beoordeling), dan scant men het nog 3 x en print net zolang tot men het goed lijkt. Kassa. Wat ook bijna iedereen vergeet, is het oneigenlijke gebruik. Dat hoeft geen diefstal te zijn (komt wel heel veel voor), maar er worden door alle medewerkers, inclusief staf, vaak de meest onzinnige zaken afgedrukt, die in iedergeval met het bedrijf niets van doen hebben. En wat te denken van kosten die niets met het printen te maken hebben? Denk bijvoorbeeld aan het goedkoop afdrukken (denkt men) van manuals op de eigen printer. En dan moeten de dames van kantoor enkele uren vergaren en/of inbinden. Denk er eens over
Valeda  |   | 
3-07-2014
 | 
13:49 uur
Niet alleen hebben managers doorgaans geen beeld van de kosten die het met zich mee brengt, ze zijn vaak ook helemaal niet bezig met het zoeken naar manieren om te besparen op deze kosten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10