15 maart 2010 -
Leiding geven kost tijd en energie. De gevoelens, houdingen, gedragingen en daden van een team in goede banen leiden is niet niks. Medewerkers verwachten het een en ander van hun baas. Melissa Raffoni, directeur van Raffoni CEO Consulting zet op Harvard Business Review acht van die verwachtingen op een rij.
1. Zeg me wat ik moet doen
Micromanaging? Nee, dit heet richting geven. Geef uw mensen duidelijke richtlijnen.
2. Spreek mijn collega die buiten zijn boekje gaat daarop aan
Roep mensen ter verantwoording als dat nodig is. Doe dit op een eerlijke manier en zorg dat iedereen weet wat wel en niet door de beugel kan.
3. Maak me enthousiast
Over het bedrijf, het product, de baan, een project. Zorg dat u uw team meekrijgt.
4. Waardeer me
Motiveer medewerkers door hun goede kanten te benadrukken, niet hun slechte.
5. Maak me niet bang
Uw team hoeft echt niet al uw zorgen te kennen. Vertrouw ze maar vergeet niet dat u de baas bent. Schiet niet uit uw slof op vergaderingen omdat ze niet tegemoet komen aan uw verwachtingen. Dit werkt contraproductief. Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk.
6. Maak indruk op me
Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie.
7. Geef me wat vrijheid
Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
8. Zorg dat ik kan winnen
Niemand wil falen. Leiders die geen knopen door durven te hakken en mensen de verkeerde taken geven, onrealistische doelen stellen, onproductieve mensen aanhouden of steeds zomaar van richting veranderen frustreren iedereen en leiden tot een ongemotiveerd personeelsbestand.
Tja wat moet je hier nog aan toevoegen? Zijn dat niet de basisregels van het boekje''' How to build the Winning Team?'' Ik wil niet negatief doen maar ik zou graag ook wat richtlijnen zien van verwachtingen wanneer het even wat minder gaat.
Ik heb weliswaar wat moeite met 5 en 6 zo naast elkaar. Je zou per definitie kunnen verwachten dat je niet bang zou hoeven zijn, anders heb je een persoonlijk probleem van een totaal andere orde.
Indruk moet je samen zien te maken. En zo herken je uiteindelijk goede leiders. Die hebben namelijk de zakelijke matrix en richting al bepaald maar laten ruimte en vrijheid deze door de medewerk[st]er in te laten kleuren.