9 maart 2010 -
Organisaties moeten in de nasleep van de economische crisis de ontwikkeling van hun medewerkers, jong en oud, voorop stellen om te voorkomen dat er grote gaten ontstaan en dat zij onherstelbare achterstand oplopen.
Hiervoor waarschuwt StepStone Solutions in een nieuw rapport 'Companies at the Crossroads', na wereldwijd onderzoek onder 410 topmanagers, uitgevoerd en opgesteld door the Economist Intelligence Unit.
Minder vertrouwen, minder betrokkenheid
Het onderzoek wijst uit dat na twee jaar van bezuinigingen het vertrouwen op de werkvloer sterk is ondermijnd. Dit verlaagt de betrokkenheid van medewerkers terwijl dat een essentiële graadmeter is voor het toekomstige succes van organisaties. Het onderzoek laat zien dat zonder de juiste talentstrategie organisaties grote risico’s lopen kennis en kunde te verliezen in een periode dat gemotiveerde medewerkers cruciaal zijn voor economisch herstel. Daarbij groeit de behoefte aan toptalent terwijl het aantal plekken voor hoogopgeleide starters keldert.
Nederlandse manager pessimistisch
Sander Kerkhoffs, Country Manager Nederland van StepStone Solutions: "Bedrijven staan op een kruispunt. Zonder aandacht voor talentontwikkeling brokkelt hun talentbasis vanaf nu gaandeweg af. Dat leidt uiteindelijk tot slechtere bedrijfsresultaten. Het valt op dat Nederlandse managers pessimistischer zijn over het herstel dan internationale collega’s. Vergrijzing, generatieverschillen en de bijbehorende leeftijdsafhankelijke drijfveren zijn een extra uitdaging waar zij rekening mee moeten houden. De helft van jongere medewerkers vindt carrièreontwikkeling het belangrijkst terwijl maar één procent van de 50-plussers dat vindt. Bijna 40 procent van de oudere medewerkers hecht vooral aan secundaire arbeidsvoorwaarden, tegen twee procent van de twintig tot 30-jarigen.’
Onderzoeksconclusies
Conclusies uit Companies at the Crossroads:
- Bijna een derde (29 procent) van de managers geeft aan dat medewerkerloyaliteit laag is en verwacht belangrijke mensen kwijt te zullen raken terwijl de vraag naar talent stijgt.
- Startfuncties voor hoogopgeleiden nemen dramatisch af: slechts zes procent van de managers ziet het werven van hoogopgeleide starters in 2010 als prioriteit. Dat was 50 procent in 2009.
- Talent stijgt snel op de directieagenda. De beschikbaarheid van talent wordt als derde groeifactor aangemerkt (volgens 46 procent), vlak achter economisch herstel en toegang tot krediet.
Andere details uit het rapport weerspiegelen de visie van managers in post-crisistijd: 41 procent ervaart een tekort aan talent in de organisatie; 44 procent vindt het moeilijker talent te werven; 50 procent gaat meer werven in 2010; achttien procent heeft nog maar een personeelsstop en slechts zestien procent van het lijnmanagement ervaart de toewijding van medewerkers als goed, in tegenstelling tot CEOs waarvan 38 procent vindt dat het medewerkervertrouwen hoog is.
Drie prioriteiten
De drie prioriteiten op het gebied van talent in 2010 zijn:
1. Performance management (46 procent)
2. Leiderschapssontwikkeling (41 procent)
3. Training en ontwikkeling (36 procent)
Meer actie nodig
Kerkhoffs: "Het onderzoek laat zien dat managers beseffen dat aandacht voor talent belangrijk is maar dat meer actie nodig is om toekomstbestendige talentstrategieën te ontwikkelen. Het lage vertrouwen van medewerkers gaat gepaard met weinig startfuncties voor hoger opgeleiden en een groeiende vraag naar senior managers. Er ontstaan op de langere termijn serieuze problemen als in tijden van herstel de beste medewerkers vertrekken en er geen nieuw talent in huis wordt gehaald. Hiervoor is met spoed aandacht nodig."
Gezien de financiele situatie van menig bedrijf is het wel verklaarbaar en zal men, zonder de juiste hulp, altijd voor alles rond personeel kiezen om te bezuinigen (grootste kostenpost). Dit terwijl je personeel je grootste asset is.
Niet alleen ten tijde van recessie is kostenbewustzijn belangrijk, maar altijd. En als we het dan toch over de kosten hebben, laten we dan niet spreken over kostenreductie, maar over kostenmanagement ... en dit permanent. Helpt je ook door moeilijker tijden heen.