zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online reputaties bieden meerwaarde aan sociaal netwerk

8 maart 2010 - Er is de laatste tijd veel discussie over online sociale netwerken, of ze wel of niet nuttig zijn voor managers of het bedrijfsleven in het algemeen. Als men het heeft over het nut van een netwerk dan moet men eerst bepalen hoe het wordt gebruikt. 

Netwerken hebben altijd al bestaan; de lokale bakker had zijn klanten en leveranciers als netwerk. De vraag is of een netwerk als het digitaal is op dezelfde manier kan werken. Het antwoord is duidelijk nee, zo stelt Wouter Kakebeeke van Gloconsol; de bakker valt of staat bij de kwaliteit van zijn netwerk, en die kwaliteit wordt gemeten onder andere door de reputatie van de bakker en zijn producten. Zodra een netwerk digitaal is valt het persoonlijk contact weg, en wordt het lastig om die reputatie te meten. Het enige wat ons overblijft, als we de persoon niet direct kennen, is afgaan op zijn contactenlijst en inhoud van zijn profiel om een gok te wagen over zijn reputatie. Dit kan natuurlijk een vertekend beeld opleveren. 



Dilemma
Dit is het dilemma bij online sociale media: niet-tastbare creativiteit en ondernemersgeest van personen kan alleen worden gemeten via persoonlijk contact. Sociale media kennen vele voordelen, de functionaliteit is echter te beperkt. Het zou een voorbeeld kunnen nemen aan interne sociale bedrijfssoftware. Innovatie software geeft dezelfde voordelen als sociale media maar kan met intelligente algoritmes een reputatiewaarde constateren. Participanten in een gemeenschap geven waardering en feedback over ideeën die daar onstaan. Dezelfde participanten worden op hun beurt weer geëvalueerd. Daarnaast worden de participanten beloond voor goede invoer. Dit alles geeft de voeding voor de bepaling van een reputatiewaarde, zodat er na verloop van tijd duidelijk wordt welke creatieve denkers een waardevolle bijdragen leveren binnen de onderneming. 

Efficiency
De virtuele reputatie zorgt er dus voor dat een digitaal sociaal netwerk net zo efficiënt kan verlopen als het traditionele netwerk. Een bakker kent veel van zijn klanten persoonlijk; een grote onderneming kan bestaan uit honderden werknemers verspreid over vele lokaties en dus is het overzicht van wie voor de waardevolle invoer zorgt al snel verdwenen. En juist in grote ondernemingen is het zo belangrijk om de geschikte personen te vinden op basis van expertise en creativiteit, zonder plaatsgebonden te zijn aan een enkele bedrijfslocatie. 

Maximaal profijt
In deze moderne tijd met virtuele sociale netwerken en applicaties doen zich genoeg kansen voor om voor een passende reputatie te zorgen om zo maximaal te kunnen profiteren van een netwerk, intern via sociale software of extern via sociale media. Zodra de ondernemersgeest, expertise, kennis en persoonlijkheid meetbaar is, krijgt de organisatiecultuur het juist medium om te veranderen en kan het maximale worden bereikt uit de eigen medewerkers.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager heeft geen idee van online reputatie
 Geef negatieve berichtgeving geen kans met online reputatiemanagement
 Werknemer is bereid loon in te leveren voor goede reputatie
 Goede reputatie is essentieel wapen in strijd om topmanager
 
 
reacties
 
Ewold de Bruijne  |   | 
30-03-2010
 | 
11:08 uur
Ben het helemaal eens met de stelling dat online-reputaties steeds belangrijker worden. Is precies de reden om niet alleen een traditioneel persbericht te versturen over bijvoorbeeld de benoeming van Stilano van Embricqs als nieuwe Sales Manager Zakelijke Markt bij Infotheek, maar ook een geschreven interview te publiceren en een YouTube-filmpje.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10