5 maart 2010 -
Het is nog niet zover dat de meeste medewerkers genoeg vertrouwen hebben in de arbeidsmarkt om die weer te betreden, maar managers weten heel goed dat ze nu alvast een plan moeten hebben willen ze niet dat hun medewerkers massaal weglopen zodra het economisch herstel echt een feit is.
Volgens een onderzoek onder 70 Britse CEO’s van PricewaterhouseCoopers komen betrokkenheid, opleiding en training en flexibel werken weer terug op de agenda zodra de recessie voorbij is. Meer dan 80 procent is weer begonnen hun mensen voorop te stellen en hun managementstrategie aan het wijzigen. De CEO’s erkennen dat deze zaken tijdens de recessie onvoldoende aandacht hebben gekregen, met alle gevolgen van dien.
Betrokkenheid en flexibiliteit
Meer dan vier van de tien verwachten het komende jaar weer mensen aan te nemen, en twee derde wil meer gaan investeren in training en ontwikkeling. De grote meerderheid verwacht het hr-beleid zoals dat tijdens en door de crisis vorm kreeg, radicaal om te gooien. Vier van de vijf zijn van plan meer aandacht – en geld – te besteden aan werknemersbetrokkenheid. Bijna zes van de tien wil veranderingen doorvoeren op het gebied van flexibel werken en meer dan de helft wil hun reisbeleid aanpassen.
Vergrijzing
Michael Rendell, partner en hoofd human resource services bij PwC stelt dat de grootste uitdagingen waar organisaties momenteel voor staan, te maken hebben met de beschikbaarheid van krediet, risicomanagement en marktveranderingen, plus nieuwe klanteisen en verandermanagement. Het in huis hebben van werknemers en managers met de juiste kennis en ervaring is volgens de ondervraagden cruciaal om effectief te kunnen opereren en concurreren in de nieuwe economische realiteit. De bezuinigingen en ontslagen die veel bedrijven door hebben moeten voeren, zullen invloed hebben op de snelheid waarmee ze herstellen, dus is het bemoedigend om te zien dat CEO’s hun menselijke kapitaal nu al prioriteit geven. Mede gezien de vergrijzing waarmee ondernemingen onherroepelijk te maken krijgen.
Partner of ondersteunende afdeling?
Wat ook duidelijk werd uit het onderzoek was dat CEO’s nog steeds niet per definitie geloven dat HR zich tijdens en na het herstel op zal werpen als gewaardeerde strategische partner. Veel HR-afdelingen konden niet snel genoeg inspringen op de snel veranderende behoeftes van organisaties, waardoor het falen van die afdeling pijnlijk duidelijk werd. Er is daarom om dit moment veel discussie over de vraag of HR zijn werk wel goed heeft gedaan tijdens de recessie en of de afdeling niet op de schop moet – met name op het gebied van het beloningsbeleid en flexibel werken. Hoe HR met deze kwesties om zal gaan, zal bepalen of de afdeling een strategische partner wordt, dan wel gereduceerd wordt tot een ondersteunende afdeling. Een grote uitdaging, maar zeker ook kans, voor HR.