Vier manieren om de vesting te bestormen – en te krijgen wat u wilt
4 maart 2010 -
Als u geconfronteerd wordt met een onbuigzame organisatie, kunt u deze vergelijken met een middeleeuws kasteel dat u niet binnen zijn muren wil hebben en niet wil veranderen. Als u voor een frontale aanval kiest, loopt u het risico dat alle verdedigingsmechanismen in werking treden. Er zijn echter manieren om die verdediging te omzeilen.
Of u nu een baan bij die organisatie wilt of van binnenuit dingen wilt veranderen, het is zinvol om meerdere manieren te weten om die onneembare vesting in te nemen dringen. Rosabeth Moss Kanter, hoogleraar aan de Harvard Business School, noemt er vier.
1. Vind andere ingangen
Computers vormen de nieuwe bewakers. Het is bij veel ondernemingen onmogelijk geworden een blik naar binnen te werpen of om contact te krijgen met een echt persoon. Op veel websites staat bijvoorbeeld niet eens een adres, laat staan de naam van een contactpersoon. Als de voordeur niet werkt, vind dan een achterdeur. Hier komt netwerken van pas. Kijk of u (via via) iemand kunt vinden die meer over de onderneming kan vertellen en vraag of die persoon u naar binnen kan leiden.
2. Word vriendjes met de bewakers
Wie de bewakers weet te bereiken, is zo binnen. Word vrienden met het personeel, de secretaresse van de directeur, de beveiliging of de cateraar die de directielunch verzorgt. Ook als u al in de onderneming werkt, kan dit een goede zet zijn. Op die manier bent u als eerste op de hoogte van het feit dat er een vacature vrij komt en krijgt u die afspraak met de directeur.
3. Neem een sluiproute
Kunt u niet direct bij de top komen, probeer het dan via de kelder. Als u een probleem constateert kunt u er vrijwel zeker van zijn dat u niet de enige bent die dit ziet. Praat met mensen op de werkvloer en probeer via hen veranderingen door te voeren. Met honderden handtekeningen die pleiten voor uw zaak, moet de top wel luisteren.
4. Maak een omtrekkende beweging Lopen alle besprekingen vast, zoek dan een bondgenoot en werk samen en zonder dat de rest het door heeft aan een oplossing. Eenmaal geconfronteerd met die oplossing, is de kans groot dat de rest toegeeft en dat veranderingen een kans krijgen.
Bron:Harvard Business Review