In vier stappen naar het bespreekbaar maken van ethische kwesties
2 maart 2010 -
Onder druk om snelle resultaten te boeken, doen werknemers vaak dingen die ze beter niet zouden kunnen doen. De excuses die ze daarvoor aanvoeren variëren van ‘iedereen doet het’ tot ‘als ik het niet doe, sta ik op straat'. De meeste mensen willen het liefst ethisch handelen, en weten precies wat wel en niet door de beugel kan. Toch kan het heel moeilijk zijn om onethische zaken aan de kaak te stellen.
In navolging van haar eerdere artikel 'Vier excuses om onethisch gedrag niet aan de kaak te stellen, geeft Mary Gentile een stappenplan om ethische kwesties op het werk aan de kaak te stellen.
1. Besef dat ethische dilemma’s een normaal onderdeel van uw baan zijn Elke manager en medewerker krijgt te maken met meer of minder complexe ethische kwesties. Het hoort er nu eenmaal bij en zodra u zich daarvan bewust bent, is dat een eerste stap in de richting om die kwesties effectief aan de kaak te stellen.
2. Benader een ethische kwestie als een normale, zakelijke kwestie
Verzamel feiten en argumenten, zoek uit met wie u moet gaan praten en maak u sterk om te doen wat goed is.
3. Weerleg de excuses
Als ‘iedereen het doet’, waarom is er dan geen beleid tegen dergelijk gedrag? Als ‘niemand er last van heeft’ waarom zijn andere bedrijven dan aangeklaagd voor dergelijke praktijken, enzovoort.
4. Speel in op uw toehoorders Als mensen moeite hebben om de gevolgen op de lange termijn onder ogen te zien, laat ze dan zien wat de korte termijn voordelen van een gedragsverandering zijn. Betrek uw medewerkers bovendien bij de oplossing.
Bron:BusinessWeek