zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Niet-escalerende conflicten vormen de basis voor groei

1 maart 2010 - Als mens hebben we conflicten nodig om te worden wie we zijn. Organisaties zijn daarop geen uitzondering: ook daar zijn conflicten nodig om te groeien. En groei gaat soms met pijn gepaard. Conflicten zijn niet meer en niet minder dan verschillen tussen mensen. Ze zijn een deel van het leven, een deel van onze ontwikkeling. De bedreiging van conflicten zit in de escalaties met schadelijke gevolgen.

Als u zorgt dat een conflict niet escaleert, dan hebt u de basisvoorwaarde voor groei gelegd. De echte kansen van het conflict zitten in het verkennen en bespreken van de verschillen. Verandering of groei gaat niet zonder andere zienswijzen te onderzoeken. Conflicten hoeven daarbij niet opgelost te worden als een suikerklontje. Doel is niet het conflict te laten verdwijnen, maar het functioneel en bruikbaar te maken. Dan pas hebt u de mogelijkheid om samen meer te bereiken dan ieder voor zich. Daar heeft een team dus conflicten voor nodig. 



Conflictmanagement
Complicerend is dat conflicten twee verschillende waarheden of perspectieven zijn die niet in één verhaal passen: mensen ervaren de verschillen ieder op hun eigen wijze en verbinden daar een eigen betekenis aan.
Jannie Lammers en Elise Luycx schreven een het boek ‘Conflictmanagement’, waarin zij inzicht in het escaleren van conflicten koppelen aan het zoeken naar verschillende manieren om de escalatie te vermijden. Om het conflict bespreekbaar en constructief te maken. Beknopte en toegankelijke theorie in combinatie met vragen en opdrachten bieden de lezer spiegels voor hun eigen gedrag en vensters met zicht op een andere aanpak. De nieuwsgierige houding van Albert Einstein is hierbij de basis. 

Begrip
‘Conflictmanagement’ is bedoeld voor iedereen die conflicten en zichzelf daarin beter wil leren begrijpen. Het boek is ook bedoeld voor iedereen die conflicten niet wil laten escaleren maar juist op een kansrijke manier wil gebruiken. In het boek is in het bijzonder aandacht voor de rol die de leidinggevende heeft in effectief conflictmanagement.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Arbeidsconflict moet tijdig worden onderkend
 Passie en conflicten leiden tot de beste resultaten
 Ruzie cruciaal voor succes
 Geen goede samenwerking zonder serie conflicten
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
1-03-2010
 | 
08:08 uur
Eens, wrijving geeft glans. Maar volgens mij is de kunst ook om uit de conflicten de overeenkomsten op te sporen en daarop te focussen om de organisatie verder te brengen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10