25 februari 2010 -
Marketing- en communicatieprofessionals zijn bereid om overuren te maken. 60 procent blijkt bereid te zijn om buiten de reguliere werktijden te werken. Maar liefst 62 procent van de communicatieprofessionals staat ervoor open om onregelmatig of buiten kantooruren te werken. Bij marketingprofessionals is dit 59 procent.
Dit blijkt uit onderzoek van USG Capacity onder ruim 630 respondenten. Uit het onderzoek dat marketingprofessionals in de praktijk gemiddeld méér overuren maken dan communicatieprofessionals. 62 procent van de marketingprofessionals werkt meer dan twee keer per week ’s avonds over. Bij communicatieprofessionals is dit beduidend lager. In die groep werkt 48 procent meer dan twee keer per week in de avonduren. Maar liefst 39 procent van de marketingprofessionals werkt vijf uur per week meer dan hun contracturen, terwijl slechts 21 procent van de communicatieprofessionals dit doet. De mate waarin wordt overgewerkt, hangt vooral samen met de hoogte van het functieniveau van marketing- en communicatieprofessionals.
Ambitieus
"Deze bevindingen komen overeen met onze ervaringen. Hoe hoger het functieniveau, hoe vaker er ’s avonds wordt overgewerkt," vertelt Monica van der Meeren, Areamanager van USG Capacity. "We hebben uit eerder onderzoek al gezien dat marketingprofessionals ambitieus zijn en vaker dan communicatieprofessionals een functie vervullen op managersniveau. Aangezien managers, in vergelijking met adviseurs en medewerkers, vaker overwerken, is de kans dat marketeers in de praktijk overuren maken dus ook groter."