Vier excuses om onethisch gedrag niet aan de kaak te stellen
24 februari 2010 -
Onethisch gedrag. Hoe gaat u er mee om? Mary Gentile van Babson College deed vier jaar lang onderzoek naar wanneer mensen besluiten ethische kwesties aan de kaak te stellen en hoe ze dat dan doen. Trekt u uw mond open als u ziet dat er onethisch gehandeld wordt en draagt u daarmee bij aan een eerlijke bedrijfscultuur?
Uit het onderzoek van Gentile kwamen vier typische excuses naar voren waarom managers hun mond houden. Herkent u zichzelf?
1. Zo gaat dat nu eenmaal
Het kan heel normaal zijn binnen de onderneming om te sjoemelen met de cijfers om zo een beter beeld te schetsen, maar dat wil niet zeggen dat het niet hele schadelijke consequenties kan hebben.
2. Het is niet zo belangrijk
Als u merkt dat zo’n vijf procent van de klanten problemen zullen ondervinden, kunt u dit afdoen als onbelangrijk. Helemaal als er nog niemand geklaagd heeft. en helemaal als er momenteel bezuinigd moet worden. Maar wat zijn de gevolgen als er straks wel flink geklaagd wordt? Dan loopt de overige 95 procent misschien ook wel weg en dat kost u uiteindelijk veel meer.
3. Het is niet mijn verantwoordelijkheid
Misschien werkt u nog niet zo lang bij de onderneming, misschien heeft u geen rechten op dit bepaalde gebied of bent u niet de expert. Vooral jongere managers wenden dit excuus vaak aan. Het probleem hier is dat er vaak inderdaad niet geluisterd wordt naar de nieuweling of degene die inderdaad geen expert is (maar wel goede inzichten kan hebben).
4. Ik wil loyaal zijn
Vaak is er een conflict tussen doen wat goed is en loyaal zijn ten opzichte van collega’s of bedrijf. Soms is dit een terecht dilemma, maar veel vaker is het een excuus om niet te handelen.
Bron:Harvard Business Review