19 februari 2010 -
Maandag 1 maart is het voor de achtste keer ‘Nationale Complimentendag’. Het initiatief spreidde zich de afgelopen jaren als een ‘warme deken’ over Nederland uit. Inmiddels is de Nationale Complimentendag op veel (scheur) kalenders te vinden en gezien het positieve en tijdloze karakter ervan rekenen de initiatiefnemers ook dit jaar weer op veel bijval.
"Na ruim anderhalf jaar recessie, waarbij de aandacht voor wat er fout gaat de overhand lijkt te hebben, is een dagje stilstaan bij wat er eigenlijk (ook) goed gaat natuurlijk zeer welkom," aldus waarderingsspecialist Hans Poortvliet, de ‘aanjager’ van deze jaarlijks terugkerende dag.
Basisbehoefte
De Nationale Complimentendag’ lijkt steeds breder gedragen te worden. Het betreft dan ook een ‘basisbehoefte’ (waardering) die niet met geld, maar uitsluitend met persoonlijke en oprechte aandacht vervuld kan worden. Op 1 maart gaat het om het bewust stilstaan bij wat iemand in uw omgeving (vaak) goed doet en hem/haar daar eens oprecht en persoonlijk (extra) voor te waarderen. En precies daar zit hem nu de kracht.
Kleine moeite, groot effect
"Een oprecht en persoonlijk compliment kost immers niets, maar heeft een enorm effect op de ontvanger," aldus Poortvliet. "want niets stimuleert meer, geeft meer energie, voorkomt ziekteverzuim effectiever en brengt betrokkenheid en productiviteit sneller omhoog dan oprecht getoonde waardering."
Maar let op! het omgekeerde is volgens hem ook waar. Gebrek aan waardering is namelijk de primaire reden waarom werknemers gedemotiveerd raken, vrijwilligers stoppen met het zo belangrijke vrijwilligerswerk en klanten bedrijven de rug toekeren.
Goed initiatief! Het is wel belangrijk om ook de rest van het jaar alert te blijven op het geven van complimenten. Als iedereen nu een beetje aardiger tegen elkaar doet, is er al heel veel ellende te verhelpen.