zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maandag 1 maart: Nationale Complimentendag

19 februari 2010 - Maandag 1 maart is het voor de achtste keer ‘Nationale Complimentendag’. Het initiatief spreidde zich de afgelopen jaren als een ‘warme deken’ over Nederland uit. Inmiddels is de Nationale Complimentendag op veel (scheur) kalenders te vinden en gezien het positieve en tijdloze karakter ervan rekenen de initiatiefnemers ook dit jaar weer op veel bijval.

"Na ruim anderhalf jaar recessie, waarbij de aandacht voor wat er fout gaat de overhand lijkt te hebben, is een dagje stilstaan bij wat er eigenlijk (ook) goed gaat natuurlijk zeer welkom," aldus waarderingsspecialist Hans Poortvliet, de ‘aanjager’ van deze jaarlijks terugkerende dag. 



Basisbehoefte
De Nationale Complimentendag’ lijkt steeds breder gedragen te worden. Het betreft dan ook een ‘basisbehoefte’ (waardering) die niet met geld, maar uitsluitend met persoonlijke en oprechte aandacht vervuld kan worden. Op 1 maart gaat het om het bewust stilstaan bij wat iemand in uw omgeving (vaak) goed doet en hem/haar daar eens oprecht en persoonlijk (extra) voor te waarderen. En precies daar zit hem nu de kracht. 

Kleine moeite, groot effect
"Een oprecht en persoonlijk compliment kost immers niets, maar heeft een enorm effect op de ontvanger," aldus Poortvliet. "want niets stimuleert meer, geeft meer energie, voorkomt ziekteverzuim effectiever en brengt betrokkenheid en productiviteit sneller omhoog dan oprecht getoonde waardering."
Maar let op! het omgekeerde is volgens hem ook waar. Gebrek aan waardering is namelijk de primaire reden waarom werknemers gedemotiveerd raken, vrijwilligers stoppen met het zo belangrijke vrijwilligerswerk en klanten bedrijven de rug toekeren.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Van klacht naar compliment !
 Drie manieren om indruk te maken op uw baas
 Bent u een supercollega?
 Werknemer mist uw waardering en erkenning
 
 
reacties
 
Kerstpakketten  |   | 
8-09-2011
 | 
16:11 uur
Goed initiatief! Het is wel belangrijk om ook de rest van het jaar alert te blijven op het geven van complimenten. Als iedereen nu een beetje aardiger tegen elkaar doet, is er al heel veel ellende te verhelpen.
Prijszoeken.nl  |   | 
30-08-2012
 | 
15:17 uur
Erg leuk initiatief, bij ons op het werk hebben we het afgelopen maart ook gedaan.
Kortingscodes  |   | 
16-12-2012
 | 
21:48 uur
Ga dit eens voorleggen aan mijn collega's, misschien leuk om dat komend jaar ook te gaan doen! Haha.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10