18 februari 2010 -
Een manager krijgt op dit moment 2.000 keer meer informatie dan in het begin van de jaren ‘80. Werknemers blijven informatie verzamelen, verwerken en verspreiden. Hoe kunt u deze groeiende behoefte het beste structureren? Hoe kunt u toch de juiste informatie ontvangen én delen?
Het boek 'Informatiegedrag van mensen' licht dit toe. Elke manager weet dat er twee typen medewerkers zijn: zij die altijd vragen wat ze nu precies moeten doen, en zij die het liever zelf uitzoeken. Beide typen kunnen van elkaar leren. Zo zou u van de vrager wat meer zelfredzaamheid verlangen. De tweede groep zou u graag willen helpen door hen van extra informatie te voorzien of eerder als klankbord te fungeren.
Moeilijke managementtaak
Om het informatiegedrag van mensen beter te doorgronden, en waar nodig te verbeteren, reikt 'Informatiegedrag van mensen' diverse modellen en instrumenten aan vanuit verschillende invalshoeken. De praktijkvoorbeelden geven ook inzicht in het eigen informatiegedrag en dat van het netwerk waar u deel van uitmaakt.
"Het managen, of eigenlijk het begeleiden van deze kenniswerkers behoort op dit moment tot een van de moeilijkste managementtaken," licht auteur Guus Pijpers toe. "Daarom is het belangrijk continu met deze hoogopgeleide professionals in dialoog te blijven en te zorgen voor een goed klankbord op inhoudelijk en redactioneel niveau."