zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe gaat u om met informatie?

18 februari 2010 - Een manager krijgt op dit moment 2.000 keer meer informatie dan in het begin van de jaren ‘80. Werknemers blijven informatie verzamelen, verwerken en verspreiden. Hoe kunt u deze groeiende behoefte het beste structureren? Hoe kunt u toch de juiste informatie ontvangen én delen?

Het boek 'Informatiegedrag van mensen' licht dit toe. Elke manager weet dat er twee typen medewerkers zijn: zij die altijd vragen wat ze nu precies moeten doen, en zij die het liever zelf uitzoeken. Beide typen kunnen van elkaar leren. Zo zou u van de vrager wat meer zelfredzaamheid verlangen. De tweede groep zou u graag willen helpen door hen van extra informatie te voorzien of eerder als klankbord te fungeren. 



Moeilijke managementtaak
Om het informatiegedrag van mensen beter te doorgronden, en waar nodig te verbeteren, reikt 'Informatiegedrag van mensen' diverse modellen en instrumenten aan vanuit verschillende invalshoeken. De praktijkvoorbeelden geven ook inzicht in het eigen informatiegedrag en dat van het netwerk waar u deel van uitmaakt.
"Het managen, of eigenlijk het begeleiden van deze kenniswerkers behoort op dit moment tot een van de moeilijkste managementtaken," licht auteur Guus Pijpers toe. "Daarom is het belangrijk continu met deze hoogopgeleide professionals in dialoog te blijven en te zorgen voor een goed klankbord op inhoudelijk en redactioneel niveau."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven sleutels van succes voor het informatietijdperk
 Het Nieuwe Werken’ vereist nieuwe gedragsregels
 Negen tips tegen informatie-overload
 Kenniswerker wil vrijheid en verantwoordelijkheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10