zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sporten stimuleert productiviteit, creativiteit en ambitie

18 februari 2010 - Bijna zes op de tien Nederlanders denken tijdens het sporten aan hun werk en komen al rennend, fietsend of fitnessend op nieuwe ideeën. Sporters zijn bovendien significant meer tevreden met hun baan dan niet-sportende werknemers en ze zijn minder vaak ziek (drie versus vijf ziektedagen).

Sporten als stimulans is bovendien een weinig gebruikte, maar graag geziene secundaire arbeidsvoorwaarde. Dat blijkt uit een onderzoek van Monsterboard.nl over sport en carrière onder meer dan 12.000 Nederlanders. 



Weinig stimulans
Sporten lijkt dus een gunstige invloed op het werk te hebben. Toch maken werkgevers hiervan maar weinig gebruik: de meerderheid van de werknemers (83 procent) geeft aan niet door de baas te worden aangemoedigd om te sporten. Bijna driekwart (74 procent) zou een (financiële) stimulans wel waarderen. Vooral mensen die al sporten, zien het als een positieve beloning voor hun inzet. Bovendien verwacht meer dan de helft (54 procent) dat zo’n stimulans de productiviteit ten goede komt. Ruim één op de twee werknemers ziet graag een beloning in de vorm van korting op een fitnessabonnement, gevolgd door fitnessapparatuur op kantoor (dertien procent) en een interne competitie (tien procent). 

Sport maakt ambitieus

Sporten maakt, zo lijkt uit de resultaten op te maken, werkend Nederland productiever. Het maakt werknemers ook carrièregerichter. Een meerderheid van de respondenten (in totaal 55 procent) hecht veel belang aan hun carrière. Voor sportievelingen geldt dit het sterkst, van de sporters ziet 32 procent een carrière als een van zijn topprioriteiten of zelfs als dé topprioriteit. Bij de niet-sporters is dit 27 procent. Hoe hoger het inkomen hoe groter bovendien de kans dat iemand sport: van de hogere inkomensgroepen sporten significant meer respondenten dan van de groepen met een lager inkomen. 

Fitness 
Een ruime meerderheid van de ondervraagden doet aan sport: 80 procent. 69 procent doet dat minstens twee keer per week. Niet-sporters geven als reden meestal tijdgebrek aan (30 procent). De populairste sport is fitness: bijna de helft (46 procent) traint in een sportschool. Dat sporten gebeurt bijna altijd doordeweeks (90 procent), en dan vooral ’s avonds (85 procent). Een klein gedeelte sport ’s ochtends (veertien procent) en een enkeling doet dat tijdens de lunch (één procent). Daarnaast sport 60 procent (ook) in het weekend. 

Olympische Spelen
Naast sporten is ook het kijken naar sport een veel beoefende bezigheid. Zo gaf maar liefst 71 procent van de respondenten aan naar de Olympische spelen te gaan kijken. Het tijdsverschil met Vancouver zorgt er in ieder geval voor dat dit veelal niet onder werktijd gebeurt.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Pauzesoftware en surfen vergroten productiviteit
 Sportende werknemer werkt harder
 Manager heeft het niet op sportende medewerker
 Werknemer krijgt 50 euro van baas om vitaal te blijven
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
18-02-2010
 | 
08:08 uur
Een sportminded volk creeren begint al bij de basisschool. Sporten op de basisschool is om meerdere redenen belangrijk, maar geld heeft het er uit gehaald. Ben een groot voorstander dat sport weer enkele keren per week een vast onderdeel van het onderwijsprogramma uit gaat maken.
Het onderdeel van de leefstijl laten zijn stimuleert leert op latere leeftijd. Het wordt dan moeilijker voor een werkgever om hier helemaal niets mee te doen. Dit is helaas geen proces wat van vandaag op morgen gerealiseerd kan worden, maar zet wel de juiste toon voor de toekomst.
Sjoerd Bouwmeester  |   | 
18-02-2010
 | 
08:48 uur
Geef je bedrijf nu nog op voor bedrijfsvoetbal bij v.v ZVV'56 te Apeldoorn.

Kijk voor meer informatie op: www.zvv56.nl

Tot dan,

Sjoerd Bouwmeester
Straatvoetballer  |   | 
18-02-2010
 | 
09:38 uur
Onderzoek wijst ook uit dat sport de samenleving veel meer kost dan het oplevert.
H.A.  |   | 
18-02-2010
 | 
12:51 uur
Hoi Straatvoetballer,

waar staat dat?

ben serieus nieuwsgierig
C. el Maach  |   | 
2-06-2010
 | 
11:05 uur
Het artikel gaat over wat sporten met iemand kan doen, denk hierbij aan stimulans, motivatie, een beter zelfbeeld verkrijgen en uiteindelijk dus meer (zelf)vertrouwen en niet te vergeten FUN. Zaken die een werkgever graag terug wil zien als eigenschap bij een werknemer. Als Vechtsportconsultant ben ik het hier dus volledig mee eens. En natuurlijk kost ook sporten geld, zoals alles dat is. Maar bij het sporten is de output waardevoller dan wat het in geld gekost heeft.

En niet alle sporten zijn even waardevormend!! of wel?

met sportieve groet,

C el Maach
(Vecht)sportconsultant at SenS Consultancy

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10