5 november 2002 -
Het gaat economisch wat slechter en uw verkopers zullen dat maar al te graag bevestigen. Zij kunnen er immers niks aandoen dat de verkopen teruglopen. Trap daar niet in.
Zeker jonge verkopers zijn niet gewend dat de economie ook wel eens tegenzit en hebben eigenlijk geen idee wat ze moeten in slechtere tijden. De vier belangrijkste valkuilen van verkopers zijn aldus SalesQuest de volgende:
1. Vergeten zaadjes te planten Als de orders toch wel binnenkomen zijn er weinig prikkels voor verkopers om op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Stuur je op pad!
2. Ontkennen dat er een probleem is Wachten op betere tijden. Ja het zit een beetje tegen, maar het komt binnenkort allemaal weer goed. Onzin! Dat heeft u vooral zelf in de hand. Reken niet op een wonder.
3. Belangst Verkopers tonen van nature een angst tegen 'koud bellen'. Niet verwonderlijk, want het aantal nee's overtreft het aantal ja's spectaculair. Toch is het dé manier om nieuwe contacten te leggen. Een kwestie van discipline dus, desnoods opgelegde discipline.
4. Het is de schuld van een ander Verkopers mopperen over de binnendienst, de productieafdeling, hun producten en uiteraard de prijzen. Alles en iedereen is schuldig, behalve zij zelf natuurlijk. Laat verkopers hun verantwoordelijkheid nemen en met positieve voornemens aan de slag gaan.
Bron:SalesQuest