17 februari 2010 -
Hoe toont u leiderschap? Die vraag wordt veel gesteld en eveneens op talloze manieren beantwoord. Dale Carnegie geeft op haar site alvast negen tips om een inspirerend en stimulerend leider te zijn en dus de medewerkersbetrokkenheid te vergroten. Doe er uw voordeel mee.
1. Begin met complimenten en oprechte waardering
Wanneer we ingaan op de waarde die iemand heeft voor onze organisatie, dan creëren we een positieve omgeving voor open communicatie.
2. Wijs alleen indirect op de fouten van anderen
Dit creëert een omgeving waarin medewerkers minder defensief worden.
3. Praat eerst over uw eigen fouten Hierdoor worden barrières overwonnen en zal de medewerker meer openstaan voor coaching.
4. Stel vragen in plaats van directe orders te geven
Dit vergroot het gevoel van 'ownership' van zowel het probleem als mogelijke oplossingen.
5. Voorkom dat iemand gezichtsverlies lijdt De bedoeling is om een oplossing te vinden voor het ongewenste gedrag maar tegelijkertijd de medewerker in zijn of haar waardigheid te laten.
6. Prijs iedere verbetering, zelfs de kleinste
Toon op oprechte wijze uw waardering Er is geen betere manier om de productiviteit, efficiency en commitment van onze medewerkers te vergroten. We moeten de verdiensten van onze collega's onderkennen en waarderen.
7. Zorg dat de ander een goede reputatie verwerft Wanneer we anderen aanmoedigen dan helpen we hen om maximaal gebruik te maken van hun volledige potentieel.
8. Moedig aan
Laat het lijken alsof fouten eenvoudig te herstellen zijn. Door vertrouwen te laten blijken in het vermogen van de ander om de fout te corrigeren, helpen we hem of haar om prestaties te verbeteren.
9. Zorg dat de ander graag doet wat u voorstelt
Door te zorgen dat de ander zijn of haar prestaties wil verbeteren, kunnen we helpen de instelling en het gedrag te ontwikkelen die productief zijn voor de persoon en de organisatie.
Met de tweede tip zijn wij het pertinent niet eens:
''2.Wijs alleen indirect op de fouten van anderen''. Dit creëert een omgeving waarin medewerkers minder defensief worden.
Integendeel! Dit creëert een omgeving van ‘ over de band spelen’ en ‘het horen via de wandelgangen’. Wat er JUIST moet gebeuren is om relaties te bouwen die groot en stevig genoeg zijn om directe feedback te kunnen geven EN in ontvangst te kunnen nemen. Pas dan krijg je een organisatie die zichzelf continue wil verbeteren. Maar dat is niet het enige…
De positieve stimulans in de overige tips is daarbij essentieel!
Er is een verschil tussen leiderschap tonen en leidend zijn. Deze 9 gedragstip worden alleen herkend als authentiek als ze van ''binnenuit'' komen. In elk ander geval wordt het vooral gezien als een ''kunstje'', die geleerd is een training of uit een boek.
Veel belangrijker is volgens mij de tip om te ontdekken welk leiderschap bij je past. Of waarin je leidend in bent.
Voor achtergronden: ''De belangrijkste opgave van leiderschap''. (Klik hier)
Moehamad Stefanie
|
|
17
-
02
-
2010
|
15
:
24
uur
Ik ben het mee eens met de reacties. Er zijn ook de volgende punten waarop men moet letten wilt men goede leiderschap tonen. Geen onzekere houding, maar zelfverzekerd t.o.v van je arbeiders. Open staan voor verandering(positieve) op het gebied van efficient te werk gaan. Bewijzen dat niet zij alleen jou nodig hebben, maar dat uw personeel ook van belang is. Niet alleen om het feit dat ze aanwezig zijn, maar ook hun kunnen moeten ter sprake komen.
Robbert
|
|
17
-
02
-
2010
|
19
:
28
uur
In reactie op de eerste reactie:
Met indirect wijzen bedoelt de auteur niet 'achter de rug om', maar door het anders te verwoorden. Niet van 'je hebt dit fout gedaan', maar 'als je het zo en zo zou doen zou het beter worden' of 'misschien dat je dit eens zo kunt doen'.
Dit is dus een wezenlijk verschil.
s
|
|
18
-
02
-
2010
|
08
:
02
uur
Is een formele leider uberhaupt wel nodig? Gezien de huidige tijd en toekomst met meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt en zelfsturende teams trek ik dit steeds meer in twijfel. Mensen worden steeds meer zelfsturend, willen hun eigen keuzes maken. Voor de grotere organisaties spelen de informele leiders mijns inziens een grotere rol dan de manager....
Voor een goed leiderschap is het voldoende dat je interesse toot in je medewerkers. Maar dan echt en niet gespeeld. Dan nemen je medewerkers zelfs het initiatief om te doen wat anders door het leiderschap wordt opgelegd. Helaas, als men dan al interesse toont tijdens zijn leiderschap, is het vaak gepeeld en als dusdanig erkend door de medewerker. Het resultaat is dan omgekeerd. Eva Joos.