17 februari 2010 -
Veel Nederlandse bedrijven (bijna 70 procent) zijn ernstig tot zeer ernstig geraakt door de kredietcrisis. Slecht drie procent van het bedrijfsleven zegt niet geraakt te zijn door de crisis, tegenover 27 procent die aangeeft matig geraakt te zijn. Dit blijkt uit gegevens van Protiviti die onderzoek deed naar risicobeheersing in Nederland.
Meer dan 60 procent van de bedrijven geeft aan dat het voor de crisis niet op de juiste bedrijfsrisico’s gefocust. Bijna 40 procent geeft aan dat ze dat wel waren. Dit is opmerkelijk gezien het grote aantal bedrijven dat door de crisis in moeilijkheden is geraakt. Volgens Carl Messemaeckers van de Graaff van Protiviti valt dit te wijten aan een verkeerde prioriteitenstelling. "Een groot deel van de bedrijven ervaart de crisis als iets wat ze is overkomen. Dat vind ik opvallend als 40 procent aangeeft dat ze gefocust waren op de juiste risico’s."
Aangepast risicoprofiel
Slechts negen procent van de bedrijven heeft hun risicoprofiel volledig aangepast als gevolg van de kredietcrisis. 21 procent heeft ook na de crisis geen extra aandacht besteed aan het risicoprofiel. Een groot aantal bedrijven (70 procent) heeft wel een gedeelte van het risicoprofiel onder handen genomen. Op dit moment gelooft 24 procent van de onderzochte organisaties dat ze voldoende zekerheid heeft over het voorbestaan van de onderneming.
Interne controle
Bijna 80 procent van de bedrijven heeft ook maatregelen genomen om de interne controle en risicobeheersing te verbeteren. Desondanks zegt ruim 90 procent niet zeker te zijn dat de organisatie ‘in control’ is. "Bedrijven geven aan dat er nog onvoldoende geïnvesteerd is in interne beheersing en risicomanagement. Bij veel bedrijven is er als gevolg van de crisis ook is gesneden in de risicobeheersende functies. In een tijd dat de risico’s juist zijn toegenomen. We maken ons dan ook grote zorgen over de continuïteit van sommige bedrijven als er nog een crisis overheen komt," aldus Messemaeckers van de Graaff.
Sommige bedrijven zijn wel erg hardleers die verdienen het dan ook niet om te blijven voortbestaan.
Dus: eigen schuld dikke bult!
Jammer voor de werknemers want die komen dan op straat te staan, daar voelen de bedrijven zich totaal niet voor verantwoordelijk. Ikke ikke ikke,
heb, heb, heb, winst, winst, winst en dan pas het personeel. Schaam jullie!
Van onbewust onbekwaam via bewust onbekwaam en bewust bekwaam naar onbewust bekwaam is de cirkel die we doorlopen bij een gedragsverandering.
De belangrijkste fase om tot beweging en transformatie te gaan komen is bewust onbekwaam zijn..... en dat geeft dit artikel goed aan.
Wat ben ik blij dat we eindelijk gaan zien en toegeven waar we staan!
Hierna kan het dus alleen maar beter worden :-)
En met de juiste instelling en de goede mensen om je heen (intern en extern) komen bedrijven deze hobbel wel door als ze echt doorpakken en dingen anders gaan benaderen.
Ik heb daar alle vertrouwen in, het begint echter wel bij onze eigen persoonlijke inzichten en inzet!
Een heel fijne dag gewenst,
Marjolein Hins
Q-Search / MM&P boardroomcounseling