4 november 2002 -
Een belangrijker statussymbool is nauwelijks denkbaar: het visitekaartje. Soms zijn ze volgepropt met foto's, interessante titels en uitklapplaatjes, maar dat komt de gepercipieerde status niet ten goede.
Vijf tips voor het belangrijkste relatiebeheerinstrument van de manager.
1. Beperk u tot het hoogst noodzakelijke Visitekaartjes zijn geen folders. Beperk u tot bedrijfsnaam, uw eigen naam, uw functie en de noodzakelijke contactgegevens.
2. Titel + volledige voornaam + achternaam Gebruik gerust uw academische titel, vervolgens uw volledige voornaam en uw achternaam. Alleen initialen scheppen een afstand. Met het overhandigen van uw businesscard wilt u toch juist toenadering?
3. CEO kan echt niet meer CEO, CFO, CIO, CTO - de Engelstalige afkortingen voor algemeen directeur, financieel directeur, directeur automatisering en technisch directeur kunnen echt niet meer. Tijdens de internethype stond het interessant, nu zullen uw relaties zich afvragen hoe lang het faillisement van uw bedrijf nog op zich laat wachten.
4. Geef er veel geld aan uit Aan promotiemateriaal en brochures worden soms vermogens uitgegeven terwijl visitekaartjes vaak tegen zo laag mogelijke kosten moeten worden gemaakt. En dat terwijl visitekaartjes beter worden bewaard en letterlijk uw visitekaartje zijn. Investeer dus in vormgeving en papierkwaliteit.
5. Nooit groter dan een creditcard Houd rekening met opbergmapjes en portemonnees: uw visitekaartje moet er zonder kreuken inpassen. Nooit groter dan creditcardformaat dus. En niet dubbelzijdig bedrukken!