4 november 2002 -
Aspirine is een bekend, ijzersterk merk met grote beschermingsomvang, en daarom kan eigenaar Bayer de Europese registratie van het merk Aspir Willow tegenhouden. Dat heeft de kamer van Beroep van het Europese Merkenbureau bepaald in een oppositie die Bayer had aangespannen.
Deze uitspraak is opmerkelijk omdat Aspirine vaak wordt aangehaald als voorbeeld van een merk waarvan de merkrechten zijn vervallen omdat de merknaam een soortnaam zou zijn geworden.
Alleen in Europa Aspirine dankt zijn onderscheidend vermogen aan een enorme reputatie en bekendheid bij het publiek, aldus die uitspraak. Bayer voert al jaren strijd om de merknaam Aspirine. Verder voert het concern regelmatig juridische procedures tegen het gebruik van de naam door concurrenten. Overigens geldt de claim op de merknaam alleen in Europa. In de Verenigde Staten worden veelvuldig producten verkocht onder de naam Aspirin die niet afkomstig van Bayer zijn.
Merknamen die soortnamen werden Bekende voorbeelden van merknamen die er niet in slaagden het afglijden tot soortnaam te voorkomen zijn linoleum, frisbee, asfalt, bakeliet, waxine, föhn, thermoskan, buggy, claxon en ranja.
Bron:Marketing Online