zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager hecht nog steeds te weinig belang aan zachte kant fusie

10 februari 2010 - Bedrijven negeren nog steeds de zachte kant bij overnames. Waar analisten immateriële activa waarderen op maar liefst 75 procent van de marktkapitalisatie van de onderneming, komen senior managers niet verder dan 30 procent. Analisten hechten dus veel meer belang aan factoren als cultuur, organisatie en menselijk kapitaal dan managers.

Het veronachtzamen van de zachte kant van fusies en overnames vermindert de slagingskans van deals aanzienlijk. Dit blijkt uit onderzoek van Hay Group. Bij een overname wordt de waarde van de organisatie, cultuur en het menselijk kapitaal door managers aanzienlijk onderschat. Uit het onderzoek van Hay Group blijkt dat 90 procent van de respondenten zich uitsluitend op de materiële activa van de deal richt. "Managers blijken gemakzuchtig om te gaan met de immateriële activa bij overnames. Dit heeft voor een groot deel te maken met een gebrek aan kennis over het waarderen en meten van de zachte kant van organisaties," aldus Herman Koning, Director Business Solutions. "Dit kennisgebrek wekt overigens weinig verbazing, omdat fusies en overnames complex zijn en behoren tot relatief zeldzame zaken in het bestaan van ondernemingen." 



Analisten waarschuwen voor onnodig risico

De uitkomsten van dit onderzoek zijn in lijn met eerder onderzoek door Hay Group. Het verontachtzamen van de ‘zachte’ kant bij deals vergroot de kans op waardevernietiging aanzienlijk. Des te opmerkelijker blijkt uit het het recente onderzoek dat nu ook de analisten menen, dat managers hun huiswerk onvolledig uitvoeren en daarmee de onderneming blootstellen aan onnodig risico. 

Belang van top teams

Hay Group hamert daarom op het selecteren van top teams die het fusie- en overnametraject van het begin tot het einde begeleiden en de waarde van de nieuwe onderneming uitdragen naar alle medewerkers. "Teams met een heldere verantwoordelijkheid voor de gehele deal leveren de beste resultaten," aldus Koning. 

Megafusies in tweede helft 2010

De fusie- en overnamemarkt is als gevolg van de crisis sterk teruggevallen. In de Verenigde Staten is het aantal transacties teruggelopen met 34 procent en in Europa zelfs met 53 procent. Het volume van de deals is nog verder teruggevallen. In Azië zijn de effecten minder dramatisch. Hier bedroeg de terugval slechts zeven procent, omdat hier nog het meeste kapitaal beschikbaar was. "De algemene verwachting voor dit jaar is dat het aantal deals weer zal stijgen, ook in contacten met onze klanten ervaren wij dat. De eerste activiteiten zijn al zichtbaar," voegt Koning toe. Grote overnames worden niet eerder verwacht dan de tweede helft 2010. Voor die tijd zullen de meeste overnames in de ‘mid-markt’ plaatsvinden, aldus het internationale onderzoeks- en adviesbureau. 

Groeikansen

Bedrijven die nu klaar zijn voor nieuwe acquisities hebben grote kans dat zij de ‘parels’ in de markt kunnen overnemen, omdat zij overnamekandidaten kunnen kopen die door de crisis lager gewaardeerd en kwetsbaar zijn. Deze overnemende partijen hebben ook de grootste kans om als eerste succesvol uit de huidige crisis te komen. Hay Group verwacht dan ook dat de eerste activiteiten zullen plaatsvinden in de sectoren die het hardst door de crisis getroffen zijn zoals de financiële dienstverlening, de auto-industrie en de machine- en metaalbouw.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Integratiekosten na fusie en overname vallen vaak hoger uit
 ‘Toon mij uw fusie en ik vertel u hoe goed u bent’
 PwC: In 2010 overnamegolf door herstructureringen
 Bedrijven negeren de menselijke kant van fusies nog steeds
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
11-02-2010
 | 
13:38 uur
Goed artikel en ik hoop dat veel managers dit lezen. Begrijpen een deel van hen, waarom overnames niet het door hun verwachte resultaat heeft opgeleverd.
Helaas of juist dankzij bepalen de mensen binnen het bedrijf de mate van succes, mits ze als volwassen mensen worden betrokken in de veranderingen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10