zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Arbeidsmarkt 2010: elf trends en inzichten

10 februari 2010 - 2009 was een jaar van economische onrust. Iedereen heeft de recessie gevoeld. Het einde ervan is nog niet in zicht. De sterkte van de recessie maakt duidelijk dat het geen gebruikelijke economische neergang is. De wereld is in verandering. Organisaties moeten anticiperen op die verandering om te overleven. Ook werk bevindt zich in die ingrijpende 'transformation process'.

Vitae signaleert de volgende trends:



1. Anders naar winst kijken
Winst moet voor organisaties geen doel meer op zich meer worden maar eerder het resultaat van tevredenheid bij opdrachtgevers en duurzaam ondernemen. 

2. Duurzaamheid als motor achter innovatie

Door de maatschappij rolt een duurzaamheidgolf die niet meer te houden is. Professionals willen duidelijkheid over de mate van duurzaamheid waar zij (gaan) werken. Duurzaamheid moet bij organisaties breed gedragen worden. Volgens Vitae is 'werk' de plek om duurzaam verschil te kunnen maken voor een duurzame impact. Door duurzaamheid als top prioriteit te beschouwen zorgen organisaties ervoor dat de medewerkers hun eigen visie op duurzaamheid uiten in kennis, houding en gedrag binnen de eigen netwerken. 

3. Het Nieuwe Werken

De ontwikkeling van de Nieuwe Professional wordt steeds breder gezien en omarmd. Hij geeft zichzelf een veel actievere rol om het bedrijf waarvoor hij werkt positief te ontwikkelen. En neemt daarbij zijn eigen verantwoordelijkheid. Hij gebruikt hierbij alle technologische middelen die ze kennen en spelen snel in op ontwikkelingen die ze waarnemen in de klantenkring. Werkgevers spelen ook steeds meer in op deze ontwikkeling. Door een andere manier van management, waarbij het toelaten van onzekerheden, risico's en mogelijke foute keuzes horen. Net als het faciliteren van middelen die deze nieuwe generatie nodig heeft. Door de technologische revolutie worden professionals in staat gesteld te kiezen op welke plek en hoe ze werken. Organisaties moeten daarmee om weten te gaan. 

4. Luisteren als succesfactor

De vrager is leading in zijn contact met organisaties. Hij maakt zijn behoefte voornamelijk online kenbaar. 'Luisteren' wordt de succesfactor voor organisaties in plaats van massa gerichte communicatie. Het gaat nog nadrukkelijker om maatwerk in de dienstverlening en je boodschap. Versta je klant, ga in dialoog, bied werkelijke oplossingen en toon expertise. 

5. Merken worden online gemaakt en gebroken

Professionals trekken zich steeds minder aan van merken die slechts zenden. Zij organiseren zich, vaak online, rondom een onderwerp en wisselen ervaringen en informatie uit. Zowel positief als negatief. De impact van individuele indrukken wordt steeds relevanter. Vooral voor het behoud van de goede naam van organisaties. Ieder contact met opdrachtgever en kandidaat moet dus voldoen aan de merkwaarden van de organisatie en iedere medewerker moet zich ernaar gedragen.

Battle for Talent; zes inzichten
Na iedere recessie komt er weer een periode van groei en voorspoed. Om na de economische recessie de sprong voorwaarts te kunnen maken moeten organisaties zich goed realiseren dat het Talent is dat de organisatie de voorsprong geeft en niet meer het Kapitaal. Organisaties moeten dus een nieuwe aanpak volgen. En zich rekenschap geven van grote verschuivingen in het aanbod van talent. Organisaties moeten nadenken hoe zij dat talent boeien, binden en gebonden houden. En hoe ze het juiste talent op de juiste plek inzetten. Vitae ontwikkelde zes inzichten waarmee zij gelooft dat organisaties de voorsprong nemen en de Battle for Talent winnen. Niet organisaties met de beste product/marktcombinatie hebben de toekomst maar zij die het beste zijn toegerust voor de 'Battle for Talent' .

1. Van competentiemanagement naar passiemanagement
Bij competentiemanagement ligt de focus op competenties die een medewerker onvoldoende beheerst en die verbeterd moeten worden. Passiemanagement gaat uit van de kracht van medewerkers. Het gaat om het vaststellen en stimuleren van passies en talenten en deze doorvertalen naar de werksituatie. Uiteraard binnen de kaders van de organisatiedoelstellingen.

2. Van leiding geven naar authentiek leiderschap
De Nieuwe Professional investeert in zichzelf, neemt verantwoordelijkheid, wacht niet af en blokkeert op hiërarchie. Dit vraagt een ander soort leiderschap waarin vertrouwen geven, authenticiteit, uw ego opzij kunnen zetten, herkennen van talent en het verbinden van kennis de voorwaarden zijn. De Nieuwe Professional heeft een leider nodig die hem helpt zichzelf te spiegelen en hem in contact brengt met kennisdragers. Een leider die talent herkent en verbindt. Authenticiteit is hierbij alles.

3. Van werving en selectie naar employer branding
Employer branding tot strategische prioriteit te verheffen. Dat vergroot de aantrekkingskracht op de nieuwe professional en de binding met de huidige werknemers. Een sterk employer brand zal leiden tot een flow van de juiste mensen naar het bedrijf toe. Hierdoor verandert de traditionele werving en selectie. Daarnaast biedt het werknemers identificatie en trots. Wat ook weer een aanzuigende werking heeft op talent.

4. Van organogram naar organisme
De Nieuwe Professional floreert in een omgeving met informele structuren, waar kennis vanzelfsprekend wordt gedeeld, een omgeving die kan worden omschreven als high tech en high touch. Een organisatie waar meer gebruik wordt gemaakt van de aanwezige talenten en zij worden betrokken in het vormen van de strategie en het nemen van beslissingen.

5. Van mono-culturele sekte naar een wereld van verschil
Veel organisaties hebben een dominante cultuur waarin een bepaald profiel medewerker goed past. In het aannametraject van nieuwe medewerkers wordt dit profiel gebruikt om te bepalen of iemand bij de organisatie past. Terwijl juist een ander type mens als medewerker een grote toegevoegde waarde voor een organisatie en haar cultuur kan betekenen. De kracht van verschil zit in het leren van elkaar.

6. Van gewoon doen naar goed doen
Het belang van duurzame keuzes is al lang geen punt van discussie meer. In de wereld van vandaag en morgen gaat het over duurzame kennis en duurzame innovaties. Maar ook over zingeving en eigen verantwoordelijkheid. Vanuit een duurzame mentaliteit en de behoefte om goed te willen doen. De plek waar men dit verschil kan maken is het werk. En daarmee is het een belangrijk onderwerp voor de Nieuwe Professional en voor organisaties.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer is weer op banenjacht
 Innovatie HR hangt samen met toekomst arbeidsmarkt
 Werkend Nederland zit in 2010 nog vaker thuis
 Het Nieuwe Werken’ vereist nieuwe gedragsregels
 
 
reacties
 
Jan Willem Hajee  |   | 
10-02-2010
 | 
11:30 uur
Langs de Zijlijn,

(Over 11 trends en inzichten voor de toekomst!).

Hoera, een artikel dat helder aangeeft waar de veranderingen tot stand moeten komen. En weet u wat ik daaraan zo leuk vind? Eigenlijk zijn het alle oude normen en waarden waar mijn grootvader en vader het ook al over hadden. Die oudjes waren dus, achteraf gezien, zo gek nog niet. Maar dat wist ik overigens al jaren!.

Verander dat woord duurzaam door conservatief, ouderwets hollands, of defensief ondernemen, en je bent in 1 x weer thuis.
Eindelijk! Het werd tijd!.

De constatering is 1 ding. Er naar handelen een tweede. Ik werk al jaren op die manier met mijn team. Het lange termijn belang van het bedrijf voorop boven het belang van de aandeelhouders, en aan je medewerkers leren dat er voor job-hoppers in onze organisatie geen plaats is, en niet gemaakt wordt ook. Kwaliteit bouw je op continuiteit en medewerkers die daadwerkelijk toegenegen zijn tot het bedrijf. Dat voorkomt op den duur namelijk een hoop gezeur, fouten en ergernis.
De bank heeft me jaren lang verguisd om dat beleid. Hopelijk weet de bank thans beter.

En dat wilde ik toch even aan u allen kwijt.

Willem

Thomas van Beem  |   | 
10-02-2010
 | 
15:52 uur
Tja lijstjes doen het altijd goed. Maar volgens mij komt alles neer op de individualisering van de samenleving en de kenniseconomie waarin we zitten (of iig willen zitten). Dit vereist een andere kijk op arbeid en employability. De geldt overigens alleen voor de nieuwe generaties, de ''50-plussers'' zullen dit nog ''ouderwets'' benaderen.

Ik verwacht dat het komende decenium de veranderingen in cultuur pas echt merkbaar worden. Organisaties zijn zich aan het beraden over de organisatievorm en hoe om te gaan met de veranderende dynamiek.
Léon Algra  |   | 
14-02-2010
 | 
10:44 uur
Organisaties moeten helemaal niet anticiperen op verandering door te OVERLEVEN, maar juist strategische keuzen maken - zeker op het gebied van HRM - om gewoonweg te LEREN WERKEN & SAMENLEVEN.

Mijn kennis en ervaring helpt organisaties en bedrijven om dat juist duidelijk te maken en vandaaruit zaken ook daadwerkelijk op te zetten en uit te voeren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10