8 februari 2010 -
Slechts één op vijf bedrijven in de wereld heeft een formeel beleid op het gebied van sociale netwerken. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Manpower, zo schrijft Express.be. Door geen formeel beleid in te stellen brengen bedrijven zichzelf volgens Manpower in gevaar en missen ze een aantal voordelen.
Toch heeft het ontberen van een dergelijk beleid tot nu toe voor de meeste werkgevers geen negatief effect gehad.
Voor- en nadelen
Sociale netwerken kunnen de productiviteit schaden omdat medewerkers tijdens hun werktijd voor persoonlijke doeleinden online gaan. Ook het gevaar voor informatielekken is niet denkbeeldig. Anderzijds kunnen sociale netwerken een positieve invloed hebben op de prestaties van de onderneming. Sociale media kunnen ingeschakeld worden voor het onderhouden van relaties met klanten en de samenwerking tussen verschillende medewerkers of afdelingen stimuleren. Bovendien kunnen sociale netwerken ook bijdragen tot innovatie, de werknemerbetrokkenheid en werving.
Twitter
Toch blijken bedrijven volgens Manpower weinig in te spelen op de mogelijkheden van sociale netwerken. Uit een onderzoek van Weber Shandwick bleek dat 73 procent van de bedrijven uit de Fortune 100 een Twitter-account heeft, maar dat driekwart van die bedrijven zelden een bericht plaatst.
Bron:Express.be
De illusie dat de sociale netwerken (nog) geen bedreiging kunnen zijn is onterecht.
De groene sint heeft via het sociale netwerk er voor gezorgd dat Hema, Kruitvat en andere winkelketens volgend jaar geen onverantwoorde chocoladeletters meer verkopen. Tevens heeft Hyves er voor gezorgd dat er ontzettend veel druk kwam om Sesamstraat op een ander tijdstip terug te zetten. Het percentage van inentingen bij kinderen is in Nederland gedaald door inzet van meerdere sites en sociale netwerken.
En voor wie niet up to date is, vandaag de dag krijgen veel bedrijven het enorm lastig via Twitter door fanatieke klanten. Neem de ov-chipkaart. Sociale netwerken, informatieve netwerken, blogs, flora, websites enz. vormen vandaag de spiegel van de integriteit van een organisatie. Waar het verleden bedrijven hun problemen toch redelijk intern konden houden totdat de media er lucht van kreeg, hebben de consumenten nu de instrumenten gekregen om de bedrijven aan te pakken. Succes hangt af van de volharding, hun innovativiteit en het adoptieproces binnen het netwerk.
Mijns inziens zullen bedrijven hun strategie op dit gebied scherp moeten stellen.
Of we nu online of offline kwetteren, dat maakt toch niks uit.
Jantine, Twitter is wel degelijk een sociaal netwerk, ook al wordt er informatie uitgewisseld. Het verwordt momenteel wel een nieuw speeltje voor onfatsoenlijke marketeers die alles misbruiken om hun waar aan te prijzen, maar het is en blijft een sociaal netwerk.
Ik word een beetje moe van al die mensen die steeds menen te moeten roepen dat bepaalde activiteiten de productiviteit negatief beïnvloeden. Juist mensen de gelegenheid geven om als sociaal wezen te functioneren verhoogt de productiviteit. Even het voetbal, de sport evalueren, de laatste roddels over Sieneke horen of samen een sigaretje roken bevorderd de sociale samenhang en daarmee de productiviteit.
Juist al het gezeik (excusez le mot)van al deze wereldverbeteraars werkt negatief op zowel de sociale samenhang als de productiviteit.
Zou het ooit zo ver komen dat bedrijven de medewerkers een half uur per dag vrij laten op social media (en informatienetwerken)? Eigen medewerkers als webcareteam en connectors? Volgens mij is dat geen slecht idee. Misschien boet het in aan productiviteit op de werkvloer, maar wint het aan learning. Monitoren wat er daadwerkelijk rond je merk speelt op blogs en netwerken is van onschatbare waarde.
Ik vraag me af waar het op gestoeld is dat sociale netwerken tot nu toe nog geen negatief effect hebben gehad voor de meeste werkgevers... Hoe is dit onderzocht?
Is de uitkomst dat slechts 20% van de bedrijven beleid voor sociale netwerken hebben opgesteld automatisch de aanname dat de overige 80% er geen last van heeft of er voordelen uit haalt?
Daarnaast vind ik ''Door geen formeel beleid in te stellen brengen bedrijven zichzelf volgens Manpower in gevaar en missen ze een aantal voordelen.'' een wat rare conclusie. Medewerkers kunnen evengoed voor de organisatie nuttige informatie/contacten opdoen en evengoed of juist meer informatie lekken, niet waar?
Och, zolang er bedrijven en organisaties zijn die personeel, medewerkers, alleen maar als kostenpost zien en niet als productiefactor blijft dit soort onzin door de wereld gieren.
Solar
|
|
11
-
02
-
2010
|
10
:
03
uur
Leaders' efforts should not focus on controlling employees' social networking behavior. Instead, they should work to channel its use in directions that benefit organizations and their employees alike. ;-)