zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantfocus zal economische groei aanjagen

5 februari 2010 - Acht op de tien Europese managers zijn van mening dat een sterke klantgerichtheid de belangrijkste factor is om een duurzame economische groei in 2010 te realiseren. Sterkere klantenbinding, grotere loyaliteit en een hogere kwaliteit van de dienstverlening worden gezien als de speerpunten voor de toekomst.

Dit zijn de resultaten van een online onderzoek onder ruim 800 managers en directieleden in acht Europese landen uitgevoerd in opdracht van adviesorganisatie Mercuri Urval



Economische uitdaging
De voortdurende economische uitdagingen zijn de reden dat de Europese productie- en dienstensector sterkere klantgerichtheid weer bovenaan de agenda zet. Deze trend wordt volgens het onderzoek door 76 procent van de ondervraagde managers en directeuren bevestigd. Het werven van nieuwe klanten wordt gezien als de belangrijkste aanjager voor groei (het Europese gemiddelde bedraagt 71 procent) en staat nog boven winstgevendheid (66 procent) en innovatie (63 procent). Over de gehele linie heerst meer optimisme over de economische vooruitzichten in 2010. 

Nieuwe managementtoepassingen
Van de ondervraagden ziet 77 procent de economische crisis als een kans om hun managementpraktijk in overeenstemming te brengen met de versterkte aandacht voor klantgerichtheid. Belangrijke trends in relatie tot duurzame groei zijn volgens het onderzoek:
- Het vermogen om goed naar de klant te luisteren, het aanbieden van nieuwe diensten, het vergroten van toegevoegde waarde, het verbeteren van de dienstverlening en het gebruiken van het potentieel aan kennis en kunde van de werknemers.
- Het vermogen om het creëren van waarde te stimuleren, vooral op het gebied van verkoop.
- De verwachting dat bedrijven doorgaan met het inzetten op en het versnellen van research en development 

Nieuwe prioriteiten

In alle onderzochte landen zijn in de afgelopen maanden plannen ontwikkeld om de gevolgen van de economische crisis te bestrijden. In Zwitserland kwam deze trend iets later op gang. Bedrijven richten zich nu voortvarend op nieuwe prioriteiten: het realiseren snelle groei en het betreden van nieuwe, internationale markten.
Nieuwe focus beïnvloedt zowel organisatie als werknemer
Vooral in Nederland is de aandacht voor klantgerichtheid, focus op kerncompetenties, innovatief vermogen en het binden en boeien van werknemers al verder ontwikkeld. In Duitsland, Frankrijk en België is de tendens dat men wacht op het Human Resources Management om de klantgerichtheid van de organisatie te verbeteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Het is droevig gesteld met de Nederlandse klantgerichtheid
 Klantgerichtheid is eigenlijk heel simpel
 Klantinteractie is inmiddels een kritische succesfactor
 Slechte klantenservice kost miljarden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10