Plekje in telefoonboek zorgt voor afbetaling schulden
3 februari 2010 -
Openbare bronnen als de Telefoongids, het Kadaster en de Kamer van Koophandel zorgen ervoor dat wanbetalers sneller hun betalingsachterstand wegwerken. Ook het aantal bronnen waar de wanbetalers in vermeld staan, is bepalend voor de snelheid waarmee de achterstand wordt afgelost.
Dit blijkt uit een analyse van de database van Lindorff Netherlands waarin meer dan één miljoen consumenten geregistreerd staan. Onderzocht is welke relatie bestaat tussen openbare bronnen als de Telefoongids, het Kadaster en de Kamer van Koophandel, en de snelheid waarmee de schulden worden afbetaald. Hieruit blijkt dat wanneer de wanbetalers in één of meer van deze bronnen bekend zijn op het opgegeven adres, zij vaker en sneller afbetalen dan schuldenaars waar dit niet voor geldt.
Normaal
Titus Werkman, Director Operations bij Lindorff Netherlands: "Mensen die zich laten registreren in openbare bronnen, zoals een telefoongids, zijn over het algemeen gewend aan hun financiële verplichtingen te voldoen, zij nemen op ‘normale’ wijze deel aan het economisch verkeer. Op het moment dat op zo’n adres een achterstand ontstaat, zal men eerder geneigd zijn deze te willen oplossen."Tevens blijkt ook het adres waarop de wanbetalers als laatst bekend stonden van belang te zijn. Hiervoor geldt; hoe recenter en vollediger het adres, hoe groter de kans dat er wordt betaald.
Huizenbezitters
"Bij huizenbezitters hebben incassobureaus de meeste kans om de schulden geïnd te krijgen," stelt Werkman. De meeste schulden worden afbetaald wanneer de bewoner van een woning ook de eigenaar van de woning is, blijkt uit het onderzoek. En wanneer de wanbetalers al bekend staan bij een van de vele incasso-instanties of het adres en zelfs de wijk bekend staan, blijkt dat schulden helemaal niet of minder snel worden afgelost.