3 februari 2010 -
Het aantal personeelsadvertenties in tijdschriften, kranten en op internet is vorig jaar met ruim 40 procent gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat meldt Nu.nl, naar aanleiding van een analyse van Nielsen. 90 procent van de advertenties stond op internet. Vijf procent was alleen te vinden in de dagbladen.
Alleen in de sector 'gezondheidszorg en welzijn' registreerde Nielsen meer advertenties (14,5 procent) dan in 2008. In de branche 'administratie en klantenservice' nam het aantal personeelsadvertenties af met 56,5 procent. De terugloop hangt samen met de economische crisis.
Tijdschriften
De grootste klappen vielen bij de tijdschriften. Publiekstijdschriften zagen hun advertentie-inkomsten dalen met ruim zestien procent, vaktijdschriften zelfs met twintig procent. Deze terugloop werd volgens Nielsen veroorzaakt doordat veel kleinere adverteerders hun advertentiebudgetten flink terugschroefden. Opvallend is dat de dagbladen met 880 miljoen euro aan advertentie-inkomsten op exact hetzelfde niveau uitkwamen als in 2008.
Bron:Nu.nl