1 februari 2010 -
Bedrijven die denken dat ze na de recessie gewoon terug kunnen naar hoe het was, hebben het mis. Het sceptische publiek in Europa en de VS vinden vertrouwen en transparantie inmiddels veel belangrijker dan goede producten en diensten.
Volgens de jaarlijkse Edelman Trust Barometer is het vertrouwen in het bedrijfsleven weer een beetje gegroeid, maar is dat met name te danken aan enkele Westerse landen, waaronder – opmerkelijk genoeg – de VS. In opkomende economieën blijft het vertrouwen in het bedrijfsleven onveranderd groot, maar de algehele tendens is dat mensen denken dat veel bedrijven na de recessie gewoon op dezelfde voet verder zullen gaan als daarvoor.
Overheidstoezicht
Men is ervan overtuigd dat bedrijven alleen maar in actie gekomen zijn als gevolg van de crisis en dat het overheidstoezicht in stand moet blijven om een nieuwe crisis te voorkomen. Het is aan het bedrijfsleven om te bewijzen dat de sceptici het mis hebben en dat winst en goed ondernemerschap best hand in hand kunnen gaan.
Banken
Vooral het vertrouwen in de bankensector is drastisch gedaald in de Westerse wereld. Alleen de media en verzekeringsmaatschappijen scoren nog lager. Ongeacht de sector: consumenten hechten inmiddels meer belang aan transparantie dan aan een goede dienstverlening. Vertrouwen is een essentiële factor geworden. Bedrijven die dit onder ogen zien, zullen profiteren. Het publiek wil leiders die resultaten neerzetten, regelmatig en eerlijk communiceren en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen. 70 procent van de CEO’s zegt dat het ontslaan van ondermaats presterende managers, het intrekken van bonussen en het verkleinen van de inkomensverschillen tussen de hoogst en laagst betaalde werknemer bij zouden dragen aan het vertrouwen in de onderneming, maar er lijken maar weinig bereid naar deze inzichten te handelen. We zullen zien of het bij mooie woorden blijft of dat CEO’s daadwerkelijk actie gaan ondernemen om het verloren vertrouwen terug te winnen.
Bron:Management Issues