28 januari 2010 -
Het vertrouwen van de Nederlandse bestuursvoorzitters in omzet- en economische groei is substantieel gestegen ten opzichte van vorig jaar, en loopt in de pas met die van hun internationale collega's. 80 procent van de Nederlandse en 81 procent van alle ondervraagde CEO's verwacht omzetgroei te realiseren de komende twaalf maanden.
Vorig jaar verwachtte slechts 64 procent van de bestuursvoorzitters een omzetgroei.
De grootste zorg van de Nederlandse bestuursvoorzitter heeft te maken met de ontwikkeling van de arbeidsmarkt: bijna de helft (47 procent) verwacht het komende jaar een (verdere) afname van het aantal medewerkers binnen hun organisatie. Slechts een derde verwacht weer meer mensen aan te nemen. Veel van alle ondervraagde CEO's verwachten dat de recessie voor een verandering zorgt in consumentengedrag en dat consumenten meer waarde gaan hechten aan de sociale reputatie van bedrijven. Bestuursvoorzitter maken zich zorgen dat consumenten minder gaan uitgeven, doordat ze meer gaan sparen. Dit blijkt uit de dertiende CEO Survey onder 1.198 bestuursvoorzitters uit 52 landen, die PricewaterhouseCoopers (PwC) tijdens het World Economic Forum in Davos heeft gepubliceerd.
Opvallende verschillen
Het onderzoek brengt opvallende verschillen aan het licht in de mate van vertrouwen - en bij uitbreiding de impact van de wereldwijde recessie - bij CEO's in opkomende economieën en in ontwikkelde landen. In Noord-Amerika en West-Europa, bijvoorbeeld, stelt ongeveer 80 procent van de CEO's er gerust op te zijn dat de economie volgend jaar zal groeien. In Latijns-Amerika en in China/Hongkong is dit 91 procent, en in India 97 procent.
"Het afgelopen jaar is een tijd van bezinning geweest voor de wereldwijde economie en alle spelers," aldus PricewaterhouseCoopers. "Het toegenomen vertrouwen wijst op een voorzichtig economisch herstel. Echter er moeten nog veel problemen overwonnen worden. Dit is het moment om naar nieuwe kansen te kijken en het moment waarop we onszelf opnieuw moeten uitvinden. De argusogen van de samenleving zijn op het internationale bedrijfsleven gericht. Wie zich vandaag in dit onherkenbare economische landschap het best aanpast, is de winnaar van morgen, als de economie weer aantrekt."
Opvallend is dat de helft van de Nederlandse CEO's aangeeft het komend jaar een buitenlandse fusie of overname te doen. Van de bestuursvoorzitter uit de andere landen overweegt bijna een derde deze stap.
Herstel van nationale economieën
31 procent van de bestuursvoorzitters verwacht in de tweede helft van 2010 herstel van hun nationale economie. 29 procent spreekt eerder over 2011. De Nederlandse CEO's zijn tevens verdeeld over het moment van herstel, maar de meesten (43 procent) noemen de tweede helft van dit jaar. Twintig procent verwacht dit half jaar herstel en 27 procent pas in 2011.
Zorgen voor de toekomst Een voortzetting van de wereldwijde recessie blijft de grootste zorg voor de internationale bestuursvoorzitters (65 procent), gevolgd door overregulering (60 procent). Andere potentiële struikelblokken zijn respectievelijk de instabiliteit van kapitaalmarkten en wisselkoers volatiliteit. De minste zorgen maken ze zich over terrorisme en infrastructurele problemen. De top drie van Nederlandse CEO's wijkt af. Hun grootste zorg isde instabiliteit van kapitaalmarkten (57 procent), gevolgd door macro-economische onbalans (53 procent) en overregulering (47 procent).
Haatliefde verhouding met toezichthouders
Bestuursvoorzitters zijn helder over de angst voor overregulering. Meer dan twee derde van de ondervraagden ziet niet dat overheden massaal regellast verminderen. Ze zijn ook tegen overheidsovernames in de private sector. Bestuursvoorzitters van de twee sectoren waar veel overheidsbemoeienis is - de auto- en bankensector- zijn daarentegen het meest dankbaar voor de overheidssteun. Tegelijkertijd zijn CEO's positief over overheidsinspanningen die systematische risico's, zoals een tweede crisis, verminderen. 65 procent van de wereldwijde respondenten waren het er over eens dat meewerken aan regelgeving de kans op systematische risico's vermindert.
Bestrijding van de gevolgen van de recessie
Bijna 90 procent van alle CEO's zegt dat hun bedrijf in de voorbije twaalf maanden kostenbesparende maatregelen in werking heeft gesteld; de VS, West-Europa en het Verenigd Koninkrijk zijn in dit opzicht koplopers. En in totaal geeft bijna 80 procent aan de volgende drie jaar in de kosten te gaan snoeien.
Publiekvertrouwen en consumentengedrag
Ongeveer een kwart van de bestuursvoorzitters zegt dat de reputatie van het bedrijf door de crisis is aangetast. In de banken- en kapitaalmarktensector geeft 61 procent aan dat dit het geval is. Bijna de helft van de CEO's is van mening dat de recessie voor een permanente verandering zorgt in consumentengedrag. De meesten zeggen dat consumenten meer waarde gaan hechten aan de sociale reputatie van een bedrijf (64 procent). Verder gaan consumenten minder uitgeven en meer sparen volgens 63 procent van de CEO's. Vooral Nederlandse bestuursvoorzitters (93 procent) zijn ervan overtuigd dat consumenten meer gaan kijken naar maatschappelijk verantwoord beleid van een bedrijf.
Risicomanagement
Door de crisis is risicomanagement belangrijker. 41 procent van de CEO's zegt plannen te hebben grote veranderingen door te voeren in de processen en 43 procent zegt een aantal zaken te veranderen. Dit geldt vooral voor onderwerpen zoals strategische risico's, monitoren van de financiële gezondheid en het overzien van bedrijfsstrategie. De Nederlandse bestuurders (73 procent) gaan vooral letten op de financiële gezondheid van hun bedrijf.
Klimaatverandering
Meer dan 60 procent van de ondervraagden zegt dat ze zich voorbereiden op klimaatveranderinginitiatieven en geloven dat inzet op dit gebied wordt beloond door een beter bedrijfsimago. De recessie had amper effect op het groene bewustzijn van de bestuursvoorzitter. 61 procent van de bedrijven met een groen beleid heeft zijn duurzaamheidstrategie niet aangepast en zeventien procent is zelfs meer gaan uitgeven.