27 januari 2010 -
Ruim tweederde van de Nederlandse bedrijven met personeel (69 procent) blijkt een familiebedrijf te zijn. Dat percentage is veel hoger dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Family business in the Netherlands. Characteristics and success factors’ van het Nyenrode Center for Entrepreneurship dat is aangeboden aan de Minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven.
Niet eerder werd op een dergelijke manier het belang van familiebedrijven in de Nederlandse economie onderzocht. Familiebedrijven zijn verantwoordelijk voor 53 procent van het Bruto Nationaal Product en voor 49 procent van de werkgelegenheid in Nederland - 4,3 miljoen mensen werken daarmee voor een familiebedrijf.
Positief daglicht
Prof.dr. Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht van Nyenrode: "Nederlandse familiebedrijven zijn de laatste jaren in een positiever daglicht komen te staan. Ze blijken succesvoller te zijn dan niet-familiebedrijven en in deze tijden van economische neergang blijken ze beter bestand tegen de gevolgen van de crisis. Ook zullen zij eerder interen op hun eigen vermogen dan werknemers ontslaan, waarmee ze een betere garantie vormen voor werkgelegenheid."
Succes
Belangrijke verklaringen voor het succes van familiebedrijven zijn onder andere de langetermijn visie van soms wel een hele generatie; de kleine groep aandeelhouders; en de grote betrokkenheid en directe aanwezigheid van de directeur en meewerkende familieleden. Ook kenmerken familiebedrijven zich door een hoge solvabiliteit, vele zijn voor het overgrote gedeelte gefinancierd met eigen vermogen. Het gebrek aan een formele governance lijkt geen invloed te hebben op de financiële prestaties van familiebedrijven.
De conclusie van dit onderzoek (heb het onderzoek zelf nog niet gelezen) is exact waar veel bedrijven potentieel laten liggen. De kernwoorden zijn voor mij de -Betrokkenheid- en -Aanwezigheid- van het leidinggevende kader. In bedrijven waar dat mist is de werknemer, logischerwijs, veel minder betrokken bij het bedrijfsproces en veel meer met zijn eigen belang bezig. Het gevolg is merkbaar als klant van zo'n bedrijf en bij de reacties als er een verandering wordt aangekondigd.
Het is wel zo dat er ook risico's schuilgaan in familiebedrijf. De kans bestaat dat er niet vrij wordt gesproken over de problemen die er zijn omdat het schade zou kunnen doen aan een ''familielid''. Die cultuur is soms de reden van een slechtlopend familiebedrijf omdat zachte heelmeesters daar stinkende wonden achter laten.
Kortom, liever duidelijk dan aardig maar ben er wel voor je werknemers, zoals je dat ook voor je familie bent.