1 november 2002 -
Het komt in de beste families voor: ruzie over geld. En als we een multinational mogen beschouwen als een familie (de vergelijking gaat in ieder geval op voor moeders, dochters en zusters), kan gesteld worden dat ieder multinational ermee zit: de wens voor een beter systeem voor interne verrekening.
Dat schrijven Rolf de Bruin en Koen Perik in een artikel op M@n@gement.
Achter de feiten aanlopen Dat systemen van transferpricing tot ruzies kunnen leiden, komt volgens de auteurs omdat zo'n systeem altijd achter de feiten aanloopt. Als een bedrijf wordt gereorganiseerd kunnen er soms jaren overheen gaan voordat het transfer pricing systeem is aangepast. Ter illustratie beschrijven Perik en De Bruin de implementatie van een nieuwe vorm van transfer pricing bij een financiële organisatie en een witgoedbedrijf.
Juiste karakter benoemen De auteurs concluderen dat een goed ontwerp van een dergelijk systeem begint bij een gedegen onderzoek van de besturing en beheersing in een organisatie. Vooral het juiste karakter benoemen van organisatie-eenheden (is het een 'costcenter', 'expense center' of 'revenue center') is van groot belang.