26 januari 2010 -
Op het moment dat de ANWB de meningen over de kilometerheffing onder haar leden peilt, blijkt uit Het Nationale Automobilisten Onderzoek 2010 dat minister Eurlings spannende tijden tegemoet gaat. Uit dit onderzoek naar de Nederlandse automobilist van mobiliteitsplatform www.eileen.nl komt naar voren dat het verzet tegen kilometerheffing groeit.
Een kleine meerderheid (42 procent) van de automobilisten is nu tegenstander van kilometerheffing, terwijl dit percentage in 2008 nog 32,9 procent was.
Vier op de tien automobilisten (39,6 procent) van de automobilisten is op dit moment een voorstander van deze op handen zijnde maatregel. In 2008 was dit percentage nog 46,9 procent.Mannen vinden de kilometerheffing over het algemeen een eerlijke(re) manier van belastingverrekening. Vrouwen daarentegen geven in het onderzoek aan dit juist oneerlijk te vinden, omdat automobilisten die voor hun werk de spits in moeten dan juist meer moeten betalen. Als de respondenten op dit moment zouden mogen kiezen gaat er een lichte voorkeur (45,4 procent) uit voor de huidige vorm wegenbelasting ten opzichte van kilometerheffing (40 procent). Mannen en 55-plussers hebben vaker de voorkeur voor wegenbelasting in zijn huidige vorm.
Weerstand tegen kastje in de auto
Een meerderheid van de Nederlandse automobilisten (51,9 procent) is niet blij met een kastje in de auto. Dit kastje zou in de auto moeten worden gebouwd om de kilometerheffing te registreren. Met name achttien tot 44 jarigen en vrouwen bekruipt het gevoel dat zij in hun privacy worden aangetast. Naast de privacy, heeft men zijn bedenkingen over de kwaliteit van het kastje (fraudegevoelig, accuraatheid etc.). Mannen hebben vaker dan vrouwen geen problemen met het kastje in de auto.
Spitsvignet voor buitenlanders
Ook de gedachte dat buitenlandse automobilisten in Nederland buiten schot zouden blijven met kilometerheffing wekt weerstand op. Een meerderheid (63,9 procent) van de automobilisten vindt dat dit in rekening moet worden gebracht. De helft (50,1 procent) van de respondenten vindt dat buitenlandse gasten een sticker of vignet dienen te kopen.
Referendum biedt uitkomst
Een kleine meerderheid (40,1 procent) van de automobilisten denkt dat de kilometerheffing er uiteindelijk wel zal komen. De respondenten geven hierbij aan dat 'het idee er toch wel doorheen gedrukt zal worden, het de staat veel geld op gaat leveren, de plannen al in een vergevorderd stadium zijn en er toch iets moet gebeuren'. Een vijfde (19,9 procent) denkt echter dat de heffing er niet gaat komen. Redenen hiervoor zijn dat er te weinig maatschappelijk draagvlak is en dat het systeem veel te duur, technisch moeilijk en complex is.
Of de kilometerheffing er nu uiteindelijk wel of niet gaat komen zal volgende de Nederlandse automobilisten moeten worden bepaald in een referendum. Een meerderheid van de automobilisten (55,9 procent) wil een referendum over deze nieuwe manier van belastingverrekening.
Het vervelende van commotie rond de kilomenterheffing is dat er nog geen goed uitgewerkt plan ligt. Niemand weet precies wat het voor hem betekent en dan worden mensen bang en dan zijn ze tegen.
Ik zou liever minder auto's zien op de weg en daarom ben ik voor rekeningrijden.
j.j.cox
|
|
26
-
01
-
2010
|
08
:
52
uur
Volgens mij is de uitkomst van de Telegraaf enquete actueler EN geeft deze mening van de meerderheid in dit land weer. Dat is : NEE tegen rekeningrijden !
Close the gap !!.....alhoewel dat niets zal veranderen aan de mening van de meerderheid en dat is (nogmaals) NEE.. NEE en nog eens NEE tegen het wangedrocht dat KM heffing heet !!!!!!!!!!!!!!
J.W. Hajee
|
|
26
-
01
-
2010
|
09
:
12
uur
Langs de Zijlijn,
In realiteit gaat het nog niet eens of we wel of geen kilometer heffing willen. Waar ik het meeste het land aan heb is de gedachte dat we een systeem krijgen van ''Big Brother is Watching You''. Niet dat ik wat te verbergen heb, daar gaat het niet om, maar dit is dan zeker geen schending van mijn privacy. Datzelfde geldt voor die digitale OV kaartjes, pinpassen etc, en dan heb ik het nog maar niet eens over uw mobieltje. Dat ding verraadt ook altijd waar u (in de buurt) bent.
Als je de brandstofprijzen met 50 eurocent de liter verhoogt, dan betekent dat dat degene die veel rijdt, en dat doet met een PC Hooft traktor de hoofdprijs betaalt. Dan ga je vanzelf minder rijden.
Als je het geld dat je daar mee als overheid binnen krijgt nu eens niet in de algemene bodemloze put stopt maar gebruikt voor een goed georganiseerd GRATIS Landelijk openbaar vervoer, dan heb je kans dat het ook nog gaat funtioneren allemaal. Heb je geen moeilijke kastjes nodig met niet of met veel risico functionerende technologie en geef je mensen een echte keuze.
Raar eigenlijk dat onze regering een dergelijk simpel plan niet weet te bedenken?
En dat wilde ik toch even aan u allen kwijt.
Willem
Solar
|
|
26
-
01
-
2010
|
12
:
14
uur
Willem,
Je hebt gelijk, maar met een transparant en simpel/helder overheidsbeleid kan er geen geld meer afgeroomd worden..
En de burger in deze ook niet ultiem gecontroleerd...
Benzinetax is de beste optie...
Ook scheurders in een Prius etcera worden zo terecht belast...
Electrische auto`s kunnen gewoon belast worden met de normale wegenbelasting.
Benieuwd of de burger nog meer vrijheid en geld af laat pakken..
Als het zo doorgaat dan kunnen we werken tot ons 70e en zo ons kistje in, ideaal overheidsbeleid (voor sommigen).
Groeten,
William
Mike
|
|
26
-
01
-
2010
|
12
:
30
uur
Ik vind iedereen (in de krant, en online kranten en forums) wel wat kortzichtig. Ja ik ben tegen, maar zeggen dat de brandstofprijs verhogen vrijwel hetzelfde is, nee.
Kilometerheffing (KH) heeft meer dan één doel. Naast de veelrijder meer te laten betalen (wat idd ook met brandstof verhogen kan), is er nog een doel om de vervuiler meer te laten betalen ofwel zuinige auto's goedkoper vervoer mogelijk te maken (dit is lastig aan de pomp te doen, misschien door een kenteken in te laten voeren bij afrekenen misschien). Daarnaast is er nog het spitstarief met als doel mensen buiten de spits te laten rijden voor minder lange files (geen files gaat natuurlijk nooit gebeuren) omdat buiten de spits rijden goedkoper of eigenlijk minder duur is (dit is ook vrijwel niet te bewerkstelligen door alleen de brandstofprijs te verhogen).
Kortom, alleen brandstof verhogen is niet hetzelfde maar komt in de buurt als je aan de pomp ook het kenteken optioneel laat invoeren voor extra korting (voor bv zuinige auto's) hierdoor is het toch mogelijk goedkoper te rijden als je een zuinigere auto hebt en voor de PP's (privacy piepers) onder ons, kunnen kiezen voor geen opgave van het kenteken aan de pomp maar krijgen dan ook geen korting waar ze misschien recht op hebben. Het enige dat met deze methode niet wordt ondervangen is het spitstarief. Natuurlijk is het ook enorm fraudegevoelig en zou de pompbediende of camera's het kenteken moeten invoeren (is altijd nog goedkoper dan 9 mln kastjes monteren) of het kentekenbewijs tonen bij afrekenen. Aan de andere kant is een pompbediende ook om te kopen en een ander kenteken laten noteren (zal niet zo veel gebeuren omdat het kleine verschillen in het bedrag betreft). Niet te vergeten dat de brandstof over de grens goedkoper is en dan veel Nederlanders over de grens gaat tanken.
Een alternatief voor KH en brandstof verhogen is misschien km stand bij APK laten noteren en net als we gewend zijn bij water en energie een voorschot maandelijks betalen en aan het einde van het jaar de wegenbelasting afrekenen met de belastingdienst en daarbij kan met het kenteken dus ook de zuinigheid (energie klasse) van de auto niet worden vergeten. Ook dit systeem is fraudegevoelig omdat de teller is terug te draaien.
Betreft fraudegevoeligheid van alle drie de methoden is het een kwestie van afwegen. Fraude is er altijd. De OV-chip is ook al lang gekraakt en met de OV-studentenkaart kan je ook ondergrondse afvalcontainers openen. Die kastjes die in de auto komen worden ook gekraakt, dat is een feit. De vraag is alleen hoe eenvoudig. Als je net als de Wii of Xbox met een kleine software- of hardwarematige aanpassing dat vrijwel niets kost het kastje kan kraken en voor de keuring tijdelijk ongedaan kan maken dan gaan (neem dat van mij aan) veel mensen dat doen of laten doen.
Dus voor de kortzichtige en PP's onder ons, denk aub verder en kom met alternatieven ipv alleen maar je ongenoegen uiten.
ron
|
|
26
-
01
-
2010
|
12
:
45
uur
Valt me tegen van dit land dat een genuaceerde beeldvorming omtrent een dergelijke maatregel onmogelijk is. De voorstanders zijn vaak voorzichtig en beperkt, de tegenstanders, bij gebrek aan heldere argumenten, schreeuwers met populistisch geblaat. Gooi er maar en referendum overheen met een fatsoenlijk voorlichtingscampagne i.p.v. dit anti-overheidsgeneuzel.
Ron Ladage
|
|
26
-
01
-
2010
|
13
:
18
uur
Een Nederlandse regering die een megaproject binnen de kosten kan houden, moet nog komen.
Elk project wat nog niet eerder is gedaan loopt volledig uit de hand. Of het de Betuwelijn is of de hoge snelheidslijn, een metro aanleggen in Amsterdam, noem het maar op gaat altijd fout en kost 3 keer het begrote bedrag.
Verder praten we over één Europa en gaan we daarna voor elk land iets aparts bedenken.
Tolpoortjes, weg vignet, tolwegen en noem maar op. En dan komt er een minister die het wiel weer heeft uitgevonden, gooit wat kreten de lucht in en vraagt dan of er draagkracht is.
Natuurlijk niet beste minister, je kan niet eens vertellen wat het project echt kost, wat het kan opleveren en hoeveel het echt gaat kosten voor de automobilist en de andere belastingbetalers.
Mensen die bij een baas werken kunnen niet kiezen of ze buiten de files kunnen rijden, dus de files los je er niet mee op.
De mensen het openbaar vervoer in krijgen, bij toename van slecht 5% meer reizigers, ligt het hele openbaar vervoer plat!
Zijn er alternatieven zoals Mike hier op wijst, ik denk het zeker wel.
Start eens met echt met de automobilist te praten en vraag hem wat hij eventueel kan doen om de filedruk te verminderen. En misschien eens het geld wat uit de wegenbelasting komt echt gebruiken voor de verbetering van de wegen of te besteden aan systemen, die zorg dragen voor een beter op elkaar afgestelde doorstroming van het verkeer.
En besteed b.v. ook het kwartje van Kok eens aan het verkeer, want alleen daardoor gelooft niemand in wat een minister zegt en doet.
Zolang er ongelijkheid bestaat voor inwoners van Nederland t.o.v. gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, als Nederlander niet te hoeven betalen om de andere provincies van Nederland binnen te kunnen rijden (Zeeuws Vlaanderen) en goed openbaar vervoer aan alle provincies aan te bieden en niet alleen in de grote steden, dan heb je de eerste alternatieven al staan.
Nu ben je bezig een overall controlesysteem te maken, waar automobilisten 24 uur per dag te volgen zijn en met koppeling aan snelheidscontrole, automatisch elke te hard gereden kilometer te innen.
De minster vertelt er niet bij dat het incassobureau op zijn minst 400 extra werknemers in dienst moet nemen. De minister weet nog niet wie de kosten van de kastjes en het inbouwen moet betalen.
Kortom de minister weet niet eens wat hij aan het neerzetten is.
En dan nu gaan zeggen dat hij eerst wilt weten of er draagkracht is…….., waar is deze regering mee bezig?
Laten we eens Europees gaan denken en een eerlijk voor alle aangesloten landen van de Europese Unie systeem ontwikkelen, zodat iedere burger hetzelfde bijdraagt aan de wegen en milieu van alle aangesloten landen.
Solar
|
|
26
-
01
-
2010
|
13
:
37
uur
De vraag is ook of km rijden helpt tegen files, op papier wel...
Maar de meeste mensen zitten niet voor hun lol in de file...
Als werkgevers hun bedrijfsopzet niet aanpassen dan is t alleen de overheid die garen spint.
En wat energiezuinige benzine autos betreft..
Kijk voor de gein eens naar de testverslagen van een Toyota Prius bijvoorbeeld...
1 op 15 kan een normaal gemiddelde zijn, indien er geplankt wordt op de snelweg dan is 1 op 10 ook gewoon mogelijk..
Met brandstofpas van de zaak maakt dat toch niet uit...
Deze worden al te ruim beloond met de bijtelling, dus lijkt het me logisch dat juist deze groep ook meer betaald door een brandstofheffing..
De groep die met hun Civic Hybrid of Prius netjes 1 op 18 rijden merken er niet zo veel van.. Degenen die toch graag doorrijden wel.
Verder kan de extra brandstofheffing ook gebruikt worden voor meer asfalt waar nodig, lijkt verschrikkelijk.. Maar filerijden is ook geen pretje voor t milieu en mens.
Hou t lekker simpel, efficient en verhoog de accijnzen, desnoods per provincie..
Arend
|
|
26
-
01
-
2010
|
15
:
05
uur
Als ik het allemaal goed begrijp gaat het niet eens meer over de files maar over extra milieu
belasting. Kan mij niet voorstellen dat mensen die niets in de spits te zoeken hebben in de spits gaan rijden. Het enige wat veel minder zou kunnen is het woonwerk-verkeer. Het zwaarte punt ligt dan ook bij het OV. Zet speciale bussen in met koffie die puur voor het woonwerk-verkeer zijn.VERPLICHT de werknemer daar mee te reizen en de werkgever draagt bij aan de kosten. Scheelt zo circa 25% minder auto's in de spits.Plus meer rijstroken voor een betere doorstroom en schoon is het verkeer in de spits.
Alexander
|
|
26
-
01
-
2010
|
20
:
54
uur
Wat ik hier nog niet lees is dat wij t.o.v. omringende landen al de hoofdprijs betalen (brandstofaccijns, BPM, bijtelling lease-auto), dat de invoering van dit systeem in Duitsland voor vrachtverkeer geheel niet heeft gewerkt en dat de vervoersbehoefte met een dergelijk systeem niet wijzigt. Het milieu is dan ook geholpen met meer asfalt (minder fijnstof en co2 vanwege onnodig remmen en optrekken), alleen dhr. W.Bos zal wat inkomsten mislopen. Voor de economie is het ook slecht om de kostprijs op te voeren, dat verzwakt onze internationale concurrentiepositie. En die onzin over electrische auto's (rendement 20% t.o.v. 35% voor een verbrandingsmotor) moet ook maar eens afgelopen zijn. Mensen, wees eens kritisch op wat men u wil laten geloven. Sterkte!!!
Skaftafel
|
|
27
-
01
-
2010
|
11
:
11
uur
Met de aankomende vergrijzing en hoeveelheid mensen die met pensioen gaan waar iedereen zich in een andere discussie (AOW leeftijd en zo) zo druk over maakt, gaat er over een paar jaar toch al veel woon-werk verkeer verdwijnen. Of zouden die nieuwe pensionado's meteen weer in de spits in de file gaan staan om met vrouwlief naar de Keukenhof te rijden? Ik denk het niet. Niet toevallig wil de overheid net rond die tijd de kilomterheffing invoeren. Lijkt het net alsof dat heeft geholpen!
Daarnaast is het systeem van kilometerheffing gewoon een gedrocht waar de rijken van profiteren (wegvallen BPM is toch met name gunstig voor diegenen die zich een nieuwe auto kunnen veroorloven en hoe duurder hoe meer voordeel) en waar de armen de dupe van zijn (nu kunnen ze zich nog een oudere auto veroorloven, maar in het nieuwe systeem betekent hoe ouder hoe hoger de kilometerheffing en zo wordt dat langzaamaan onbetaalbaar - en wat te zeggen van het effect van dit laatste op de restwaarde ieders auto, kan het buitenland ook nog eens mooi goedkope Nederlandse auto's importeren!). Nee, het is een mooi systeem waarmee de rijken straks geen last meer gaan hebben van al die arme sloebers die nu samen met hen in de file staan. Met een beetje meer betalen kunnen ze dan eindelijk doorrijden.
joyce
|
|
27
-
01
-
2010
|
11
:
59
uur
Eerst de auto chippen en dan de mens?
Hoe zit het met de kilometerheffing van al die buitenlanders die hier rijden en waarvan niemand het adres kan achter halen.
Het wordt tijd om naast de auto ook een invalidewagentje aan te schaffen om ....................
Wat betreft het verminderen van de files............ach we hebben een paar anti auto figuren welke menen verstand te hebben van het oplossen van verkeersproblemen, die alleen maar ergernis op roepen om de automabilisten te pesten en onze volksvertegenwoordigers volgen blindelings hun belachelijke adviezen.
de coalitie van bak ellende geeft al aan dat we niet ver verwijderd zijn van massale volksongehoorzaamheid. De draagkracht van hun beleid is steeds kleiner aan het worden. Gelukkig!!!!!!!!!!!!!
Solar
|
|
27
-
01
-
2010
|
13
:
12
uur
Joyce, Massale volksongehoorzaamheid...
De onderdaan die niet meer onderdanig is, gelukkig zijn daar inmiddels heel veel wetten en systemen voor ontwikkeld onder de noemer van terrorisme..
Helaas is de Anwb raadpleging ook weer een wassen neus...
Skaftafel heeft ook wel gelijk dat t op die manier wel tegen files helpt..
Dan kan de gemiddelde burger de (motor)fiets pakken...
Ga liever voor Joyce dr scenario :-)
Hans
|
|
27
-
01
-
2010
|
13
:
52
uur
BPM afschaffen, europese geldende brandstofprijzen en verder het systeem van Zwitserland overnemen in geheel Europa.
Bij voorbeeld A wegen met Tolvignet (ook op jaarbasis te koop).
Buitenlandse voertuigen (keteken) dienen een apart vignet te kopen aan de grens om van onze mooie Nederlandse wegen te mogen genieten.
Hierbij een gratis consult voor de heer Eurlings.
Solar
|
|
27
-
01
-
2010
|
21
:
40
uur
Nu maar hopen dat Eurlings manager genoeg is om hier ook eens een kijkje te nemen ;)
Marcel
|
|
28
-
01
-
2010
|
09
:
36
uur
Kom op mensen, het zal uiteindelijk maar om één ding gaan en dat is: GELD
Niet om de files terug te dringen, dat zal een hopeloos en op voorhand verloren gevecht worden. Niemand staat, tenzij absoluut noodzakelijk, voor zijn/haar plezier in de file. Misschien een verdwaalde bejaarde die per ongeluk daar is terechtgekomen. De meeste werkenden hebben de arbeidstijden al zoveel als mogelijk gespreid om aan de filegruwel te ontkomen, maar daar is de rek nu ook uit.
De oplossing? Knelpunten aanpakken, infrastructuur verbeteren. Dus asfalt erbij, maar ook hier faalt de overheid.
Voorbeeld: De A12 Gouda - Den Haag eindelijk open, nou ja open, een uiterst smal spitsstrookje en bij Zoetermeer, daar waar 50.000 ambtenaren de A12 kiezen aan de noordzijde nog gewoon 2 rijstroken. Ik weet niet of er een universitaire opleiding onkunde bestaat, maar hier ligt het voorbeeld.
Het milieu dan maar, weet je wat, wij maken de zogenaamde milieuvriendelijke auto's aantrekkelijk. Veertien % bijtelling voor de Prius en co. en wat doet de low-budget leaserijder? Jawel, plankgas op de snelweg lekker milieuonvriendelijk benzine verstoken.
Om over de uiteindelijk milieubelasting van een Prius gedurende de cyclus vanaf assemblage tot sloop maar te zwijgen.
Hoe debiel moet je zijn om in Den Haag gezeten op vorstelijk meubilair dergelijke domme en onkundige oplossingen te verzinnen?
Dit zijn maar 2 simpele voorbeelden en zo zijn er LEGIO en dan moet ik vertrouwen hebben in het plan van (z)Eurlings of in de objectiviteit van de ANWB enquete (daar zal ik mij al helemaal niet over uitlaten!!).
Zaken als kosten, baten, privacy (!!!) komen onvoldoende (lees: niet) aan de orde.
Mogelijkheden te over voor de overheid om de controlerende Big Brother rol NOG verder uit te breiden. De ANWB roemt de voordelen van het kastje, uhuh, koppelen aan het CJIB en de bekeuringen vliegen ons om de oren. Flitspalen en vliegende controles zijn nu overbodig (kostenbesparing + bananverlies). Of nog erger, een koppeling met de leasemaatschappijen inzake het brandstofverbruik: Meneer X, wij hebben geconstateerd dat uw verbruik 1:12,1 is terwijl uw wagen gemiddeld 1:15,2 mag verbruiken, derhalve ontvangt u hierbij een kleine naheffing.
Kritiek? Altijd goed, mits opbouwend en een oplossing voorhanden. Een idee.
Het gestolen kwartje van Kok eraf om er vervolgens weer bij te doen onder de noemer de vervuiler betaald. Hij/zij die veel rijdt c.q. in een (meer) vervuilende auto rijdt zal dan ook meer betalen.
Hou een basis ''houderschapsbelasing'' in stand voor het bezit van een auto en laat alle buitenlandse bezoekers middels een vignet meebetalen aan ons wegennet waar zij OOK gebruik van maken.
Denk bijvoorbeeld eens aan de vele Polen (e.d.) die momenteel kostenloos gebruik maken van ons wegennet !!!
@ Ron Ladage +1
En misschien heb ik het wel helemaal mis en heeft onze overheid ECHT het beste met ons voor (citaat uit het grote sprookjesboek).