Topbestuuders communiceren nauwelijks met medewerkers
30 oktober 2002 -
Klanten en medewerkers van internationale ondernemingen in Europa en de Verenigde Staten krijgen van de top weinig informatie. Aandeelhouders en analisten krijgen meer te horen over de gang van zaken binnen de bedrijven.
Toch beweren bestuurders dat ze werknemers en klanten wel als hun belangrijkste relaties zien.
Extra informatie Dat blijkt uit een enquête van PricewaterhouseCoopers onder topbestuurders van grote ondernemingen. De bestuurders erkennen dat klanten en medewerkers er bekaaid af komen bij de verslaggeving. De helft van de ondervraagden werkt aan het transparanter maken van het bedrijf, maar de extra informatie is vooral bedoeld voor aandeelhouders en analisten.
Overdreven Die aandacht voor analisten is eigenlijk overdreven, vinden de bestuurders. Met name analisten en ook activistengroepen krijgen meer aandacht dan uit oogpunt van hun belang voor de bedrijfsstrategie gerechtvaardigd is, stellen de bestuurders.
Transparanter maken Volgens PriceWaterhouseCoopers is het aan te bevelen het bedrijf voor klanten en medewerkers transparanter te maken. Transparante ondernemingen hebben een hogere omzet dan hun concurrenten (21 procent in de VS, 40 procent in Europa).
Bron:DFT.nl